LET OP: Per 4 februari 2013 zijn er wijzigingen aangebracht in het benodigde studiemateriaal. Zie hieronder.
Toegangseisen
Deze cursus maakt deel uit van de bachelor Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie (CA-OS) en is toegankelijk voor studenten van deze opleiding, “a la carte” studenten en overige studenten van de Universiteit Leiden met een afgeronde propedeuse. Bij uitzondering kunnen ook studenten van CA-OS opleidingen van andere universiteiten deelnemen aan deze cursus.
Beschrijving
De cursus bestaat uit wekelijkse, thematische colleges die aansluiten op de literatuur. In het programma staan drie lijnen centraal:
een kritische reflectie op de concepten waarmee antropologen Afrika hebben bestudeerd;
een fascinatie voor de cognitieve en organisatorische complexiteit van verschijnselen in hedendaagse Sub-Sahara Afrika;
een kritische reflectie op de ideeën waarmee en de processen waardoor ‘hulp’ en ‘ontwikkeling’ worden geconstrueerd en toegeëigend, zowel theoretisch als in de praktijk..
Leerdoelen
Verdieping van antropologisch/sociologisch inzicht in de geschiedenis en hedendaagse vormen van traditie en moderniteit in Afrika, en de lokale, nationale en globale verbanden waarbinnen zij worden gerealiseerd.
Rooster
Woensdagen van 13 februari t/m 15 mei 2013, 10-13 uur. De colleges vinden plaats in zaal 5A29, behalve het laatste college dat plaatsvindt in zaal 5A41. Locatie: Pieter de la Courtgebouw (Wassenaarseweg 52, Leiden). Geen college op 27 maart.
Onderwijsvormen
Totaal 10 ECTS = 280 studiebelastinguren (sbu)
hoorcolleges 13 × 3 uur (58,5 sbu)
excursie 1 × 3 uur (4,5 sbu)
twaalf (wekelijkse) schrijfopdrachten totaal 6000 woorden (80 sbu)
overige literatuur ten behoeve van opdrachten 822 blz (137 sbu).
Toetsing
Wekelijkse schrijfopdrachten voldoende (één onvoldoende toegestaan)
Deelname aan excursie verplicht
Wekelijkse deelname aan bijeenkomsten (minimaal 12 van de 13 bijeenkomsten)
Blackboard
Blackboard zal worden gebruikt om het programma, de syllabus en de opdrachten bekend te maken. Studenten kunnen zich vanaf 2 weken voor aanvang van de cursus aanmelden op Blackboard
Studiemateriaal
Boeken zijn aan te schaffen (met [forse] korting op winkelprijs) via Jan Jansen, vanaf 1 februari 2013: totale kosten ruim 50 euro.
Holten, L. (2013) Mothers, Medicine and Morality in Rural Mali – An Ethnographic Study of Therapy Management of Pregnancy and Children’s Illness Episodes Münster, Lit Verlag.
Jansen, J. (2007) De lessen van Namagan Kanté – Zanddivinatie in de Mandé bergen (Mali-Guinée) Amsterdam, Aksant.
Kraak, M. (2010) Groeten uit de rimboe? Een onderzoek naar de realitysoaps Groeten uit de Rimboe en Groeten Terug Amsterdam, Aksant.
Masquelier, A. (2009) Women and Islamic Revival in a West African Town Bloomington/Indianapolis, Indiana University Press.
Spierenburg, M.J. (2004) Strangers, Spirits, and Land Reforms – Conflicts about Land in Dande, Northern Zimbabwe Leiden/Boston, Brill.
Syllabus voor deze cursus.
Glossy Magazine Het nieuwe Afrika (2012), een uitgave van de Netherlands-African Business Council en het Afrika Studiecentrum.
Daarnaast enkele artikelen uit:
- Jansen, J. (red.) (2006) Sub-Sahara Afrika – Perspectieven en plaatsbepalingen Amsterdam, Aksant. – tevens ter inzage in de kast CULTAN STUDIE in de FSW-bibliotheek.
Overige literatuur bij de opdrachten (beschikbaar via Blackboard of via de electronische bibliotheek [bijv. database JSTOR of Project MUSE]):
Byfield, J.A. (2012) ‘Gender, Justice, and the Environment: Connecting the Dots’ African Studies Review 55-1: 1-12.
Boone, C. (2012) ‘Land Conflict and Distributive Politics in Kenya’ African Studies Review 55-1: 75-103.
‘How to write about Africa’- http://www.granta.com/Magazine/92/How-to-Write-about-Africa/Page-1Jacobs, C. & C. Schuetze (2011) ‘Violence against Violence – In Search of Security and Justice’ Etnofoor 23-2: 17-36.
MacGaffey, W. (2010) ‘Indigenous slavery and the Atlantic trade: Kongo texts’ in: J. Spaulding en S. Beswick (red.) African Systems of Slavery Trenton NJ/Asmara, Africa World Press: 173-201.
Niëns, M. (2010) ‘“Before Whites Were Devils, Now We Are Marrying Them”’ – Moral and Racial Discourses on Romance Tourism in The Gambia’ Mande Studies 12: 121-142.
Shipton, P. (s.d.) ‘How Gambians Save – And What Their Strategies Mean for International Aid’ (N.B. Dit artikel/betoog is op vele manieren beschikbaar op internet; de Wereldbank-versie is goed leesbaar).
Witte, M. de (2012) ‘Buy the Future, Now! – Charismatic Chronotypes in Neo-Liberal Ghana’ Etnofoor 24-1: 80-104.
Winterbottom, A., J. Koomen & G. Burford (2009) ‘Female Genital Cutting: Cultural Rights and Rites of Defiance in Northern Tanzania’ African Studies Review 52-1: 47-72.
Inschrijving
Inschrijving geschiedt via Usis alleen voor “hoorcollege HC” en “tentamen TEN” (geen practicum of werkgroep!). Bij problemen met Usis-inschrijving, raadpleeg de Usis-helpdesk van de FSW .
Bij aanhoudende problemen, stuur een mailtje naar secrcaos@fsw.leidenuniv.nl met het verzoek om je op de deelnemerslijst te zetten.Naast de inschrijving in Usis is ook inschrijving op Blackboard nodig.
Studenten CA-OS van andere Nederlandse universiteiten:
Aanmelding mogelijk voor 15 januari 2013 via het Secretariaat CA-OS via het secretariaat CA-OS, kamer 3A19, tel. 071-5273469, e-mail: secrcaos@fsw.leidenuniv.nl.
Plaatsing alleen bij voldoende plaats en op volgorde van aanmelding. Na 15 januari 2013 krijgen alle aangemelde gaststudenten een plaatsingsbericht met uitleg m.b.t. inschrijving aan de UL als gaststudent.
Blackboard
Meer informatie beschikbaar op Blackboard vanaf 15 januari 2013.
Contact
Dr. Jan Jansen, jansenj@fsw.leidenuniv.nl , telefoon: 071 527 3996