Toegangseisen
BA Nederlandse Taal en Cultuur (specialisatie taalkunde), BA Taalwetenschap of een gelijkwaardige vooropleiding.
Beschrijving
Ieder mens kan iedere natuurlijke taal verwerven als moedertaal. Een centrale hypothese van modern taalwetenschappelijk onderzoek is daarom dat alle talen een aantal abstracte syntactische principes met elkaar gemeen hebben. Het eerste doel van comparatief-syntactisch onderzoek is te ontdekken of er zulke syntactische principes zijn en zo ja welke, een tweede doel is te begrijpen hoe deze principes bepalen welke syntactische variatie er mogelijk is en hoe syntactische variabelen met elkaar samenhangen. Dit moet leiden tot een algemene theorie van de syntaxis van natuurlijke taal.
In blok 1 brengen we het comparatief-syntactisch onderzoek direct in de praktijk door, met behulp van de bestaande literatuur, de structuur van de zelfstandignaamwoordsgroep in het Nederlands systematisch te vergelijken met die van andere talen, onder andere de talen van de internationale studenten die aan het college deelnemen. Elke week bespreken we de bevindingen tijdens de eerste twee uur van het college. Het derde uur is afwisselend bestemd voor studenten die meer basiskennis syntaxis nodig hebben en voor studenten die behoefte hebben aan meer verdieping.
In blok 2 werkt iedere student aan een onderzoekspaper, voortbouwend op de resultaten van blok 1. In relatie daarmee bespreken en vergelijken we de belangrijkste comparatief-syntactische theorieën, zoals Principles and Parameters, Minimalisme, Parameter-hiërarchie. We gaan ook in op de verschillende niveaus van syntactische variatie: micro (tussen dialecten), meso (tussen typologisch verwante talen) en macro (tussen typologisch verschillende talen) en we maken kennis met de online dataverzamelingen die reeds beschikbaar zijn.
Leerdoelen
De student heeft kennis van en inzicht in de belangrijkste vragen en bevindingen van comparatief syntactisch onderzoek.
De student heeft kennis van en inzicht in de belangrijkste theorieën van de comparatieve syntaxis
De student kent de belangrijkste methoden en dataverzamelingen in de comparatieve syntaxis en kan die gebruiken in onderzoek.
De student kan een comparatief-syntactisch onderzoek uitvoeren en daarover mondeling en schriftelijk rapporteren.
Rooster
Zie Rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege: Er is elke week een college van drie uur. Het derde uur daarvan is afwisselend bestemd voor studenten die de nodige basiskennis missen en voor extra verdieping.
Zelfstandige literatuurstudie.
Onderzoek onder begeleiding
Studielast
Totale studielast 10 EC x 28 uur = 280 uur.
Bijwonen college: 13 x 2,5 = 32,5 uur
Voorbereiden college, incl. opdrachten: 13 x 6 = 78 uur
Bestuderen literatuur: 60 uur
Referaat: 9,5 uur
Onderzoek, paper en mondelinge presentatie: 100 uur
Toetsing
paper en mondelinge presentatie van eigen onderzoek (80%)
referaat over artikel (10%)
actieve participatie (10%)
Herkansing
Alleen het paper kan worden herkanst.
Inzage en herkansing nabespreking
De papers worden besproken tijdens het slotcollege. Studenten die meer feedback nodig hebben kunnen een afspraak maken met de docent. Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van de paper wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van de paper plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Blackboard
(Blackboard](https://blackboard.leidenuniv.nl/)wordt gebruikt voor cursusprogramma, informatie-uitwisseling en literatuurlijst.
Literatuur
Literatuur wordt bekend gemaakt op Blackboard.
Aanmelden
Inschrijven via uSis is verplicht.
Algemene informatie over uSis vind je op de website
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Contact
Voor vragen, neem contact op met de Onderwijsadministratie.
De studiecoördinator is Else van Dijk