Toegangseis
Alleen open voor studenten die de Educatieve minor of Educatieve module Scheikunde volgen.
Leerdoelen
De student kan met behulp van bestaand lesmateriaal vaklessen ontwerpen en uitvoeren.
De student heeft een didactisch repertoire ontwikkeld van eenvoudige varianten van activerende lessen.
De student kan evalueren in hoeverre doelstellingen van zijn lessen zijn gerealiseerd en kan op basis hiervan zo nodig zijn handelen bijstellen.
De student heeft op basis van onderwijservaring en vakdidactische theorieën, een vakdidactische praktijktheorie ontwikkeld en kan deze gebruiken voor het verantwoorden van de gegeven lessen en voor het formuleren en realiseren van voornemens op vakdidactisch gebied.
Beschrijving
In vakdidactiek 1 staat het maken van keuzes over het wat en hoe van vaklessen centraal, waarbij de student de cyclus doorloopt van ontwerpen, uitvoeren in de praktijk, evaluatie van lessen en theoretische analyse van de lessen. Voor de schoolvakken die zowel in onderbouw als bovenbouw worden gegeven staat in vakdidactiek 1 het geven van lessen in de onderbouw centraal. Bovendien ligt in vakdidactiek 1 het accent vooral op het ontwerpen en geven van eenvoudige varianten van activerende lessen aan de hand van het schoolboek.
Werkvorm
Werkcolleges, zelfstudie en uitproberen van lessen in de praktijk.
Toetsing
Beknopte beschrijving van de vakdidactische praktijktheorie en twee lessen, zo mogelijk in de onderbouw, van de student. De informatie over deze lessen bestaat uit:
lesontwerp en evaluatie-instrumenten, inclusief vakdidactische verantwoording;
evaluatieresultaten van leerlingen;
video-opname van een les;
vakdidactische analyse van een les met onderbouwde suggesties voor verbetering van de les.
Voor de toetsing wordt de rubric vakdidacticus gebruikt.
Voor de tentamendata zie het overzicht Data beoordelingsmomenten en inleverdata producten.
Studielast
Totale studielast 5 EC x 28 uur = 140 uur
Bijwonen college: startdag vakdidactiek (= 4 uur) + 12 bijeenkomsten van 1 3/4 uur (= 21 uur) = 25 uur
Voorbereiden college, bestuderen literatuur en ontwerpen van en reflecteren op lessen: 12 bijeenkomsten x 5 uur = 60 uur Overige opdracht (bijv. een extra scholingsdag bijwonen op vakdidactisch gebied, zoals landelijke LIO-dag): 8 uur
Maken vakdidactisch dossier = 47 uur
Onderzoek binnen curriculumonderdeel
Bij vakdidactiek worden de verschillende fasen ontwerponderzoek voorbereid omdat op een systematische manier lessen worden ontworpen op basis van vakdidactische inzichten, deze lessen worden uitgevoerd en ook worden gegevens verzameld over leerproces en leereffecten. Enkele onderzoeksinstrumenten om zicht te krijgen op denken en leren van leerlingen worden gebruikt en besproken.
Literatuur
Janssen, F, Hulshof, H., & K. van Veen (2016). Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Praktisch gereedschap om je onderwijsrepertoire te blijven uitbreiden. Leiden/Groningen: UFB. Het boek is gratis beschikbaar als pdf via de volgende link: http://wordpress2.iclon.nl/iclonboekenblog/wp-content/uploads/2016/03/uitdagendgedifferentieerdvakonderwijsdef.pdf
Een gedrukt exemplaar kan voor 11,50 euro (uitsluitend via pin-betaling) worden aangeschaft in de startweek van de opleiding, bij de balie van het ICLON (3e verdieping).Janssen, F, Hulshof, H., & van Veen, K. (2019). Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? Een perspectiefgerichte benadering. Leiden/Groningen: UFB. Het boek is gratis beschikbaar als pdf via de volgende link: https://www.universiteitleiden.nl/binaries/content/assets/iclon/onderzoek/wat-is-echt-de-moeite-waard-om-te-onderwijzen.pdf
Een gedrukt exemplaar kan voor 11,50 euro (uitsluitend via pin-betaling) worden aangeschaft in de startweek van de opleiding, bij de balie van het ICLON (3e verdieping).Wordt verder per schoolvak nader bekend gemaakt.
Digitale leeromgeving
Blackboard
Rooster
Klik op het tabblad 'Meer informatie', de weblink naar het rooster vand je dan rechts bij het blok 'Links'.