Toegangseisen
Studenten wordt aangeraden dit vak alleen te kiezen als ze het voorgaande vak uit het LL cluster in het tweede jaar hebben afgerond. Voor studenten van buiten het Japanstudies-programma is basiskennis van het Japans een voordeel.
Beschrijving
In deze cursus richten we ons voornamelijk op synchrone taalbeschrijving: het beschrijven en analyseren van taal zoals die op een bepaald punt in de tijd (meestal het heden) gesproken wordt. Aandacht gaat daarbij m.n. uit naar morfologie (vormleer) en syntaxis (zinsleer). We zullen onder andere algemeen beschrijvend-taalkundig werk lezen en de theoretische implicaties daarvan proberen toe te passen op data uit het Japans. Daarnaast lezen we ook beschrijvingen en analyses van het Japans. Het doel is altijd om de talige data te begrijpen en te verklaren aan de hand van theorie: een zgn. bottom-up benadering. We kijken ook naar streektalen (“dialecten”) en naar een Ryukyuaanse taal. Tegen het eind maken we een uitstapje naar historisch Japans.
Naast methodologie en vakinhoudelijke kennis besteden we ook aandacht aan onderzoeksmethoden.
Leerdoelen
Deze cursus beoogt studenten de volgende vaardigheden bij te brengen.
Zelfstandig grammaticale aspecten van het Japans analyseren en beschrijven.
Kennis over methoden en technieken van taalkundig onderzoek naar het Japans
Het selecteren en gebruiken van bronmateriaal
Kritisch analyseren van bronnen
Algemene onderzoeksvaardigheden
Rooster
Zie Rooster
Onderwijsvorm Zie ook het programmaschema
Werkcollege.
Studielast
Totale studielast voor de cursus: 140 uur (5.0 EC)
Colleges bijwonen: 12 × 2 = 24 uur
Het bestuderen van de literatuur: 50 uur
Het schrijven van literature review: & scriptievoorstel: 26 uur
Het schrijven van de eindpaper 30 uur
Voorbereiden presentatie 10 uur
Toetsing
Deelcijfers worden op de volgende manier gewogen.
Participatie (aanwezigheid; actieve deelname aan college & discussies): 20%
Literature review (ca. 1.500–2.000 woorden): 30%
Eindpaper (ca. 2.500–3.000 woorden): 50%
Het eindcijfer voor het onderdeel is het gewogen gemiddelde van de uitslagen voor de deeltoetsen, met dien verstande dat het onderdeel alleen voldoende kan zijn wanneer de student voor alle deeltoetsen een voldoende heeft behaald. Indien een of meer van de deeltoetsen onvoldoende zijn, ontvangt de student een onvoldoende (onv.) als uitslag voor het gehele onderdeel.
Presentaties worden enkel als voldoende of onvoldoende beoordeeld en worden niet meegenomen in de weging van het eindcijfer. Zonder een voldoende voor de presentatie geldt de hele cursus echter als onvoldoende (onv.).
Aanvullende eisen
Studenten dienen deel te nemen aan 70% van alle colleges. De presentatie moet als voldoende zijn beoordeeld.
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor:
Aankondigingen en communicatie
Het inleveren van opdrachten
Literatuur
Literatuur dient door de studenten zelf in de bibliotheek gezocht te worden. Een aantal teksten is in een reader opgenomen.
Aanmelden Dit wordt door de onderwijsadministratie ingevuld
Inschrijven via uSis is verplicht.
Algemene informatie over uSis vind je op de website
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Niet van toepassing