Toegangseisen
Voor Geschiedenisstudenten: de BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.
Voor GLTC-studenten: Overzicht Oude Geschiedenis 1 en/of 2 behaald. Studenten GLTC kunnen dit vak voor 5EC volgen.
Voor ONOS-studenten: propedeusecollege Oude Geschiedenis en Seminar ONOS (1e jaar) behaald.
Beschrijving
Slavernij was in de pre-moderne tijd een zeer gangbare vorm van onvrije arbeid. Toch zijn er in de loop van de geschiedenis slechts vijf ‘slaven-maatschappijen’ geweest waarin slaven meer dan 20 % van de bevolking uitmaakten. Tot deze selecte groep behoren het klassieke Athene en Romeins Italië. Juist omdat de alomtegenwoordigheid van slaven in de Grieks-Romeinse wereld zo vanzelfsprekend lijkt, worden allerlei problemen gemakkelijk over het hoofd gezien. Zo kan men zich afvragen waardoor juist in Griekenland en Rome slavenmaatschappijen zijn ontstaan. En waar kwamen de Griekse en Romeinse slaven vandaan? Werden de meeste slaven bijvoorbeeld als slaaf geboren of werden de meesten juist gekocht? Waren er evenveel mannelijke als vrouwelijke slaven of zijn er aanwijzingen dat een van beide geslachten in de meerderheid was? Werden mannelijke en vrouwelijke slaven ingezet in dezelfde sectoren van het maatschappelijke en economische leven of kunnen er op dit punt verschillen worden vastgesteld? Hoe zit het met het uitzicht van slaven op vrijlating: was dit (voor sommige categorieën slaven?) een reëel perspectief of waren de kansen gering? En werden ex-slaven gemakkelijk opgenomen in de maatschappij of bleven zij een herkenbare groep van tweederangsburgers? Waar deze vragen op zich al interessant zijn, is het bedoeling de inzichten van de deelnemers (inclusief de docent) verder aan te scherpen door de vergelijking tussen Griekenland en Rome.
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
De student kan:
1) een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
2) een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen
3) reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
4) een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken.
- 5) participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
6) De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort; bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis: van de Griekse-Romeinse oudheid, met nadruk op de periode 400 v.C. - 400 n.C.; sociaaleconomische structuren, de antieke stad, mentaliteitsgeschiedenis, antieke religie, cultuurcontact.
7) De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis voor antieke teksten en archeologische bronnen; bronnenkritiek en contextualisering; acculturatietheorie.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
De student heeft:
- 8) Kennis van en inzicht in de rol van slavenarbeid in de Grieks-Romeinse maatschappij en economie en de implicaties hiervan voor ons begrip van het maatschappelijke leven in het klassieke Griekenland en Romeins Italië.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
- Werkcollege met aanwezigheidsplicht
Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.
Toetsing en weging
Toetsing
Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
getoetste leerdoelen: 2-4Mondelinge presentatie
getoetste leerdoelen: 3-4Participatie
getoetste leerdoelen: 5Opdracht 1 bibliograferen
getoetste leerdoelen: wetenschappelijke literatuur zoekenOpdracht 2: optreden als referent bij half-voltooid werkstuk
getoetste leerdoelen: sterkte-zwakte analyse van wetenschappelijke schrijfproducten, vermogen om op basi hiervan op een constrcutieve wijze adviezen te geven
Weging
Werkstuk: 70%
Mondelinge presentatie: 10%
Participatie: 10%
Opdracht 1: 5%
Opdracht 2: 5%
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.
Inzage en nabespreking werkstuk
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.
Literatuurlijst
- Peter Hunt, Ancient Greek and Roman Slavery (Oxford 2018)
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent.
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga
Opmerkingen
Geen