Beschrijving
Deze cursus is bedoeld als een eerste kennismaking met kwalitatief onderzoek. Tevens biedt de cursus studenten handvatten om kwalitatief onderzoek in een schoolcontext uit te voeren. Studenten maken kennis met de belangrijke methoden van dataverzameling; kwalitatieve interviews, focusgroepen en participerende observatie. Hierbij wordt besproken voor welke (pedagogische) vraagstukken (in de schoolcontext) deze met name geschikt zijn. Bovendien wordt behandeld wanneer kwalitatief onderzoek de voorkeur heeft, wanneer kwantitatief onderzoek de voorkeur heeft en wanneer beide elkaar kunnen aanvullen. Tevens zullen studenten een topic guide leren ontwikkelen en zullen zij ervaring opdoen met het afnemen van deze topic guide tijdens interviews of focusgroepen. Ook leren zij hoe zij de betreffende data kunnen transcriberen, coderen en analyseren. Tot slot worden ethische vraagstukken behandeld die tijdens een kwalitatief pedagogisch onderzoek naar voren kunnen komen .
Leerdoelen
Studenten krijgen inzicht in het verloop van het kwalitatieve onderzoeksproces.
Studenten kunnen op het juiste moment en op de juiste wijze kwalitatief pedagogisch onderzoek inzetten in de schoolcontext.
Studenten kunnen een kleinschalig pedagogisch onderzoek opzetten.
Studenten kunnen focusgroepen of interviews afnemen, data transcriberen en op een manifest niveau data coderen en analyseren.
Studenten kunnen reflecteren op hun eigen onderzoeksvaardigheden en en ethische vraagstukken binnen het onderzoek.
Rooster
Het rooster van dit vak vind je in MyTimetable.
Onderwijsvorm
Interactieve hoorcolleges met praktische opdrachten erin verwerkt ter voorbereiding op de eindopdracht.
Toetsing
Eindpresentatie, peer-review en individuele reflectie.
Brightspace
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Brightspace.
Literatuur
Braun, V., & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: A practical guide for beginners.
Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of advanced nursing, 62(1), 107-115.
Eventuele ondersteunende literatuur wordt t.z.t. op Brightspace bekend gemaakt.
Inschrijven voor vakken
Onderwijs
Studenten moeten zichzelf inschrijven voor alle onderwijseenheden (hoorcolleges, werkcolleges en practica) die zij willen volgen. Inschrijven kan tot uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de start van de cursus via Mystudymap.
Lees zorgvuldig alle informatie over de procedures en deadlines voor het inschrijven voor vakken en tentamens.
NB In dit vak hoef je je niet in te schrijven voor een tentamen, omdat het wordt afgesloten met een eindpresentatie.