Prospectus

nl en

Literature 5A: American Literature, 1917 to the present

Course
2008-2009

Deze cursus geeft een overzicht van de 20e-eeuwse Amerikaanse literatuur tot heden. Hoewel de VS pas in 1917 deelnam aan de oorlog, was de Eerste Wereldoorlog een keerpunt in de Amerikaanse cultuur. De “Great War” maakte een eind aan de gevestigde orde en veroorzaakte een gevoel van zowel vervreemding als bevrijding. Als reactie op de wijdverspreide culturele ontheemding kenmerkt het literaire werk van jonge Amerikaanse schrijvers als Anderson, Cather, Stein, Hemingway, Fitzgerald en Faulkner zich enerzijds door een verlangen naar de waarden en tradities van een “verloren” westerse beschaving. Anderzijds greep deze generatie Amerikaanse schrijvers de gelegenheid aan om te breken met sociale en literaire conventies en te zoeken naar vernieuwende literaire vormen en technieken, “to make it new.” De wisselwerking tussen traditie en vernieuwing en het doorbreken van nationale ?esthetische grenzen waren typerend voor het modernisme, waardoor Amerikaanse schrijvers ge?pireerd werden en waaraan zij zelf een grote bijdrage leverden. De herontdekking van de naturalistische roman in de jaren 1930 (de tijd van de Great Depression) en de opkomst van een counter-culture, het postmodernisme en het multiculturalisme na de Tweede Wereldoorlog vormden een belangrijke kritische reactie tegen het modernisme, maar bouwden niettemin voort op de modernistische thematiek en experimentele literaire technieken. Naoorlogse minority writers leggen bijvoorbeeld getuigenis af van hun “vergeten” geschiedenis en culturele erfenis en vormen aldus een kritische stroming binnen de postmoderne literatuur, maar zijn qua thematiek en verteltechniek sterk be?loed door modernistische schrijvers als Faulkner en Hemingway. Ook de recente post-9/11 literatuur en de postmoderne graphic novel komen aan de orde.

Timetable

Collegerooster

Method of Instruction

Eén uur hoorcollege en twee uur werkcollege per week.

A la carte and contract teaching

Belangstellenden die deze cursus in het kader van A la carte onderwijs willen volgen (zonder tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Course objectives

Deze cursus biedt een overzicht van de belangrijkste literaire stromingen in de 20e-eeuwse Amerikaanse literatuur tot heden, van modernisme tot postmodernisme, in de context van ontwikkelingen in de Amerikaanse maatschappij en de wereld in het algemeen. Behalve het verder ontwikkelen van hun tekstanalytische vaardigheden, leren studenten ook andere media analyseren zoals de film en nieuwe genres als de graphic novel.

Required reading

  • Norton Anthology of American Literature, 7th edition, vol. D and E.

  • Gertrude Stein, Three Lives (Signet).

  • Ernest Hemingway, In Our Time (Scribner).

  • F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby (Penguin).

  • Zora Neale Hurston, Their Eyes were Watching God (Harper).

  • Louise Erdrich, Tracks (Penguin).

  • Toni Morrison, Beloved (Penguin or Plume).

  • Art Spiegelman, In the Shadow of No Towers (Pantheon).

  • Jonathan Safran Foer, Extremely Loud and Incredibly Close (Mariner).

Examination

Een essay van 4000 woorden (50%) en een schriftelijk tentamen (50%)

Information

Secretariaat Opleiding Engels, P.N. van Eyckhof 4, kamer 102c. Tel. 071-5272144. English@hum.leidenuniv.nl

Blackboard/webpage

Cursus wordt ondersteund door Blackboard.

Overview

Week 1: Short stories by Sherwood Anderson
Week 2: Willa Cather, My Antonia
Week 3: Gertrude Stein, Three Lives
Week 4: Ernest Hemingway, In Our Time
Week 5: F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby
Week 6: Zora Neale Hurston, Their Eyes Were Watching God
Week 7: William Faulkner, As I Lay Dying
Weel 8: Film: Citizen Cane
Week 9: Poems by Robert Lowell, Sylvia Plath and Allen Ginsberg
Week 10: Louise Erdrich, Tracks
Week 11: Toni Morrison, Beloved
Week 12: Toni Morrison, Beloved
Week 13: Art Spiegelman, In the Shadow of No Towers
Week 14: Jonathan Safran Foer, Extremely Loud