Prospectus

nl en

Ontwikkeling en Cultuur: Ontmoeting met Afrika: globalisering, cultuur en ‘ontwikkeling’ een dilemma?

Course
2008-2009

Dilemma: “Globalisering is een onvermijdelijk proces. Globalisering leidt tot grote veranderingen in cultuur en daarom onvermijdelijk tot identiteitscrises in Afrikaanse samenlevingen.”

Het leidende idee van het college is om naar Afrika te kijken door de bril van de antropologie/geschiedenis/letteren en dit naast de wijze van kijken vanuit globaliseringsprocessen te plaatsen. Als voorbeelden van het globaliseringsdenken worden mobiliteit/migratie, ontwikkelings samenwerking, en verschillende concrete case studies behandeld. Deze case studies hebben betrekking op: mensenrechten en slavernij, Pinksterkerken als voorbeeld van globale religies, ontwikkeling van moderne technologie, het culturele erfgoed. Centraal staat de beschouwing van cultuur en cultuur verandering.

Dit vertalen we in een perspectief van connecties: de wereld is en was verbonden, een historisch vertoog (Cooper 2001); Vanuit dit perspectief bekijken we globalisering, ontwikkeling en we bevragen het begrip cultuur in relatie tot dezen. Door drie thema’s te belichten: mobiliteit, communicatie en ontwikkelingshulp komen we verschillende ontmoetingen met Afrika tegen die we ook zullen onderzoeken vanuit het spanningsveld tussen het wetenschappelijke en het ontwikkelings vertoog; elk van deze themas geeft inzicht in het voorgelegde dilemma. Het dilemma is onze gids gedurende deze cursus.

Rooster

Collegerooster

Woensdag 15-17h

Onderwijsvorm

hoorcollege met werkgroepen

A la Carte- en Contractonderwijs

Belangstellenden die deze cursus in het kader van A la carte onderwijs willen volgen (zonder tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Leerdoelen

Literatuur

**

  • C.C. Okigbo, & E. Festus Eribo (eds), Development and Communication in Africa, Lanham

-Croll & D. Parkin, ‘Anthropology, the Environment and Development’, in: E. Croll and D. Parkin, Bush Base: Forest farm, Culture, Environment and Development, (London Routledge 1992)

Colleges van gasten:

Maarten Mous

  • Roland Kiessling & Maarten Mous 2006. « Vous nous avez donné le français, mais nous sommes pas obligés de l’utiliser comme vous le voulez »: Youth Languages in Africa In Perspektiven der Jugendsprachforschung / Trends and Developments in Youth Language Research, ed. by

[Christa Dürscheid](http://www.amazon.de/exec/obidos/search-handle-url/index=books-de&field-author=D%FCrscheid%2C%20Christa/303-1854667-5324219/oblocked::http://www.amazon.de/exec/obidos/search-handle-url/index=books-de&field-author=Dürscheid,%20Christa/303-1854667-5324219)[Jürgen Spitzmüller](http://www.amazon.de/exec/obidos/search-handle-url/index=books-de&field-author=Spitzm%FCller%2C%20J%FCrgen/303-1854667-5324219/oblocked::http://www.amazon.de/exec/obidos/search-handle-url/index=books-de&field-author=Spitzmüller,%20Jürgen/303-1854667-5324219)pp. 385-401. (Sprache – Kommunikation – Kultur. Soziolinguistische Beiträge; 3). Frankfurt: Peter Lang

  • Roland Kiessling & Maarten Mous 2004. \“Urban Youth Languages in Africa\” Anthropological Linguistics 46(3): 303-341. [****Especially section 5 and 6****]

Lotte Pelckmans

  • L. Pelckmans, Negotiating the Memory of Fulbe Hierarchy among Mobile Elite Women, in: M. De Bruijn et al (eds) Strength beyond Structure, (Leiden, Brill 2007) 285-311.

  • Dottridge, M. (2005) Types of Forced Labour and Slavery-like Abuse Occuring in Africa Today: a preliminary classification\”, in Cahiers d\‘etudes africaines, 2005, vol. 179/180 (3-4): 689-712.

Informatie

Bij de docent

Overzicht

**

  • Kleinman & J. Kleinman, ‘The Appeal of Experience; The Dismay of Images: Cultural Appropriations of Suffering in our Times’, in: A. Kleinman, V. Das & M. Lock (eds), Social Suffering (University of California Press 1997) 1-24

    *18 mrt. Globalisering en taal ontwikkeling: voorbeeld van jeugdcultuur

**

*22 april Cultureel erfgoed en ontwikkeling

Docent: Richard Akum of Mirjam de Bruijn

In dit college wordt een nieuwe tendens in ontwikkelings samenwerking besproken waarbij het begrip cultuur heel hoog op de agenda staat. Maar welk begrip van cultuur wordt gehanteerd en hoe ziet ontwikkeling er dan uit. Hoe past dit in het proces van globalisering?

Artikel:

  • Rowlands, M. 2002. ‘Cultural heritage and the role of traditional intesllectuals in Mali & Cameroon.’ In: Shore, C and S. Nugent (eds.) Elite Cultures. London: Routledge, pp. 145-158.

Presentaties literatuur reviews door studenten: 10 minuten per student

*29 april. Afsluitend college, debat en vragen

Docent: Mirjam de Bruijn

Eerste helft: Debat. De studenten nemen een positie in de stelling en verdedigen deze met behulp van de inhoud van de collegeserie

Tweede helft: Vragen