Toegangseis
Voor studenten Turks: Seminar Turks 2 (TUOW20)
Beschrijving
De cursus Seminar 3 heeft als thema de interactie tussen geschiedenis en cultuur (in de breedste zin van het woord) in de Osmaanse en modern Turkse (Republikeinse) periodes. Hierbij kan gedacht worden aan (politieke, sociale, etc.) gebeurtenissen, ontwikkelingen, veranderingsprocessen en de weerslag daarvan in de (Osmaans-)Turkse cultuur, bijvoorbeeld in de taal en literatuur, gewoonten en gebruiken van de bevolking, kunst & materiële cultuur, etc. Uitgangspunt is dat een cultuur niet statisch, maar dynamisch is en niet uniform, maar pluriform en dat veranderingsprocessen een natuurlijk onderdeel van elke cultuur uitmaken. Belangrijk is te zien welke (interne/externe) factoren tot veranderingsprocessen in een cultuur leiden, wat de motivatie hiervoor is, wie/welke groepen hierbij een actieve rol spelen, en tot welke concrete gevolgen de veranderingen/veranderingsprocessen in een cultuur leiden. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor ideeën. Historische ontwikkelingen kunnen leiden tot veranderingen in ideeën van een cultuur (bijvoorbeeld over de eigen cultuur), maar een cultuur kan ook vanuit de eigen (traditionele) ideeën bepaalde (nieuwe) ontwikkelingen beoordelen (of veroordelen). Het eerste deel van de cursus bestaat uit een reeks werkcolleges waarin het opzetten van een (literatuur)onderzoek en het verwerken van de resultaten daarvan in een (powerpoint) presentatie en een schriftelijk werkstuk centraal staan. In de daarop volgende colleges wordt het thema van de cursus uitgewerkt. In het tweede gedeelte van de cursus verzorgen de studenten (powerpoint) presentaties over een onderwerp naar keuze dat aansluit bij de thematiek van de cursus. Derdejaars studenten sluiten het seminar af met een beredeneerde bibliografie over het gekozen onderwerp dat tevens het onderwerp van het afsluitende BA werkstuk is.
Leerdoelen
De student verdiept de kennis van de (cultuur)geschiedenis van het Osmaanse Rijk en het moderne Turkije opgedaan in cursussen als Inleiding Geschiedenis Midden-Oosten I-II, Inleiding Islamologie, Inleiding in de Literatuur van het Midden-Oosten, Culturele Antropologie van het Midden-Oosten, Osmaanse Geschiedenis en Cultuur, Modern Turkse Geschiedenis en Cultuur, Turkse Literatuurgeschiedenis,Uitvoerende Kunsten in het Midden-Oosten, Islamitische Kunst en Materiële Cultuur, Islam en Maatschappij van het Midden-Oosten en Seminar 1-2. De studenten leren om zelfstandig een onderwerp uit te diepen. Zij leren om de gebruikte literatuur kritisch te benaderen en zijn in staat om een overzicht te verschaffen over de stand van het onderzoek met betrekking tot dit onderwerp. De cursus Seminar Turks 3 is gekoppeld aan het eindwerkstuk van de BA Turks. In het kader van Seminar 3 houdt de student(e) een (powerpoint) presentatie over een zelf gekozen onderwerp. Het seminar wordt afgesloten met een beredeneerde bibliografie over dit onderwerp waarover ook het BA werkstuk zal worden geschreven. Het eindwerkstuk heeft een omvang van ca. 8500-10.000 woorden. Hierin moet een redelijke hoeveelheid (ca. 50-70 pagina’s) Turkstalig (primair/secundair) bronnenmateriaal verwerkt zijn. Het BA werkstuk moet aansluiten bij het thema van Seminar 3, maar mag disciplinair verschillen (geschiedenis, kunst en cultuur, literatuur, taalkunde etc.). De studenten kunnen daarom een eigen begeleider kiezen uit de docenten van de opleiding. De keuze van het onderwerp en de aanpak van het onderzoek worden vastgesteld in overleg met de docent(e) van de opleiding die als begeleider optreedt. Academische vaardigheden die getraind worden:
Mondelinge presentatievaardigheden
- onderzoeksresultaten helder en beargumenteerd uiteenzetten
- een antwoord formuleren op vragen betreffende (een onderwerp in) het vakgebied
a. in de vorm van een heldere en goed opgebouwde mondelinge presentatie
b. overeenkomend met de criteria die het vakgebied daaraan stelt
c. met gebruikmaking van moderne presentatietechnieken
d. dat gericht is op een specifieke doelgroep - actief deelnemen aan een vakinhoudelijke discussie
Samenwerkingsvaardigheden
- sociaal-communicatief optreden in samenwerkingssituaties
- constructieve kritiek geven en ontvangen en gegronde kritiek verwerken tot een herziening van het eigen standpunt
- zich houden aan overeengekomen planningen en prioriteringen
Elementaire onderzoeksvaardigheden, waaronder heuristische vaardigheden
- vakwetenschappelijke literatuur verzamelen en selecteren met behulp van traditionele en digitale methoden en technieken
- deze analyseren en beoordelen op kwaliteit en betrouwbaarheid
- op basis hiervan een goed afgebakende probleemstelling formuleren
- onder begeleiding een onderzoek van beperkte omvang opzetten en uitvoeren met inachtneming van de voor het vakgebied relevante traditionele en digitale methoden en technieken
- op basis daarvan een beargumenteerde conclusie formuleren
- ook buiten zijn eigen vakgebied gebruik maken van zijn verworven onderzoeksvaardigheden
Schriftelijke presentatievaardigheden
- onderzoeksresultaten helder en beargumenteerd uiteenzetten
- een antwoord formuleren op vragen betreffende (een onderwerp in) het vakgebied
a. in de vorm van een heldere en goed opgebouwde schriftelijke presentatie
b. overeenkomend met de criteria die het vakgebied daaraan stelt
c. met gebruikmaking van relevante illustratie- of multimediale technieken
d. dat gericht is op een specifieke doelgroep
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege met aanwezigheidsplicht. Studenten mogen maximaal 2 colleges missen onder opgaaf van reden (ter beoordeling van de docent).
Toetsing
Actieve deelname colleges en presentatie (40%) en beredeneerde bibliografie (60%). Deadline voor de schriftelijke afronding is 15 juni (herkansing 15 augustus).
Blackboard/webpagina
Literatuur
Handleiding Schriftelijk Werkstuk Turks (Blackboard)
Aanmelden
Aanmelden via U-twist.