Beschrijving
Rond het midden van de negentiende eeuw neemt heel de academische filosofie nog het cartesiaanse standpunt in dat alle werkelijkheid bewustzijnsvoorstelling is. Dit verandert als in de Duitse levensfilosofie niet meer de loutere voorstelling, maar het geheel van de beleving tot vertrekpunt wordt genomen. Op grond van dit nieuwe uitgangspunt voltrekt zich de overgang van traditionele naar moderne filosofie. In dit college zal deze overgang worden navoltrokken aan de hand van het werk van Friedrich Nietzsche en Wilhelm Dilthey. De wijze waarop Erlebnis in Nietzsches filosofie attent maakt op de uniciteit en lijfelijkheid van de ervaring, heeft de latere Franse differentiefilosofie voorbereid. Roland Barthes: Nooit vergeten wat Nietzsche zei: wij zijn wetenschappelijk uit een gebrek aan subtiliteit.’ Bij Dilthey leidt de maatstaf van Erlebnis tot een beschouwingswijze die preludeert op een andere belangrijke filosofische beweging uit de twintigste eeuw, de fenomenologie. Martin Heidegger:
Dilthey was onderweg naar een ontologie van het leven.’
Onderwijsvorm
Gecombineerd hoor-/werkcollege
Toegangseisen
-
Leerdoelen
Doelstellingen en eindtermen worden bij aanvang van de cursus op Blackboard geplaatst.
Literatuur
Gerard Visser. De druk van de beleving. Filosofie en kunst in een domein van overgang en ondergang. Nijmegen (SUN) 1998.
Readers met teksten van Nietzsche en Dilthey.
Toetsing
Opdrachten
Twee meeneemtentamens, tussentijds en afsluitend.
Rooster
Zie Collegeroosters wijsbegeerte
Informatie
Dr. G.T.M. Visser (g.t.m.visser@phil.leidenuniv.nl )
Aanmelden
Inschrijving via U-twist, zie aanmeldingsprocedure
Blackboard
– ### Opmerkingen
Studiepad: Filosofie van mens en cultuur