In de eerste drie eeuwen van onze jaartelling verbreidde het christendom zich langzaam, maar vermoedelijk geleidelijk steeds sneller, over de Romeinse wereld. Na de bekering van Constantijn kwam deze verbreiding in een stroomversnelling, zodat aan het einde van de 4de eeuw de grote meerderheid van de bevolking christen was. Druk van overheidskant zorgde ervoor dat in de volgende eeuwen de wereld van het Romeinse of Byzantijnse Rijk geheel gekerstend werd. Dit proces heeft het christendom zelf alsmede de maatschappij en cultuur van het oude Romeinse Rijk diepgaand veranderd. In dit hoorcollege zullen we dit proces volgen en aandacht besteden aan de belangrijkste momenten daarin, aan de factoren die het beïnvloedden of zelfs bespoedigden, en aan de vele maatschappelijke veranderingen die het teweeg bracht. Daarbij zullen we zoveel mogelijk de wetenschappelijke discussies die over dit hele proces of over onderdelen ervan gevoerd worden in het college betrekken.
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Leerdoelen
Kennis van de grote lijnen van de geschiedenis van de kerstening van het Romeinse Rijk; inzicht in de belangrijkste problemen die daarmee samenhangen en in de daarbij gehanteerde bronnen en methoden.
Studielast
140 uur, d.i.:
26 uur college
114 uur bestuderen opgegeven literatuur en college-aantekeningen
Literatuur
De literatuur behoeft niet van te voren te worden bestudeerd. Wel zal tot de verplichte literatuur behoren:
- R. Stark, The Rise of Christianity. A sociologist reconsiders history, Princeton 1996.
De overige literatuur wordt op het eerste college bekend gemaakt.
Toetsing
Schriftelijk tentamen met open vragen.
Rooster
Semester II, zie rooster.
Informatie
Bij de docent: Dr H.W. Singor