Prospectus

nl en

Art and Cultural Identity

Course
2009-2010

Beschrijving

De relatie tussen kunst en culturele identiteit wordt zowel door cultureel-antropologen als door kunsthistorici heel verschillend ingeschat. Sommige cultureel-antropologen (Schama, Burke, -) beschouwen kunst als expressie van de waarden en normen van een gemeenschap en zien kunst als een geprivilegieerde uiting van de culturele identiteit. Ook in de kunstgeschiedenis bestaat er een traditie om kunst te verbinden met culturele identiteit (Taine, Fromentin, Alpers). Anderen (De Jongh) stellen vragen bij een dergelijke verbinding of pleiten voor een anderssoortige kijk op de verhouding kunst/culturele identiteit (Schwartz).
Het is de bedoeling van dit werkcollege om die discussie toe te spitsen op respectievelijk de Nederlandse en de Vlaamse kunst om na te gaan in hoeverre een benadering van de kunst vanuit het standpunt van de culturele identiteit legitiem is.
In het eerste gedeelte van het college zal aan de hand van lectuur aandacht worden besteed aan de verhouding taal/culturele identiteit in Vlaanderen en Nederland. In het tweede gedeelte zal de student op grond van de bestudeerde lectuur en van de discussies zelf een toepassing naar eigen keuze kunnen maken.

Onderwijsvorm

Werkcollege

A la carte- of Contractonderwijs

Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van A la carte onderwijs willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.

Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.

Deadlines voor inschrijving:
Eerste semester: 24 augustus 2009
Tweede semester: 18 januari 2010

Toegangseisen

Gevorderde kennis van het Nederlands.

Leerdoelen

  • Kennis: aan het einde van het college zal de student kennis hebben van de culturele eigenheid van de Vlaamse en de Nederlandse kunst. Hij zal vertrouwd zijn met de literatuur in verband met kunstgeografie en kunst en culturele identiteit. – Inzicht: inzicht in verhouding kunst en culturele identiteit in de Nederlanden (Vlaamse Primitieven, Gouden eeuw, Vlaams expressionisme, De Stijl, etc). – Vaardigheden: de student wordt verondersteld zelf een visie te ontwikkelen op de verhouding tussen kunst en culturele identiteit en de theorie te kunnen toepassen.
    Dit is een college voor studenten met een gevorderde culturele vorming. Studenten Nederlands, Kunstgeschiedenis en Antropologie kunnen met vrucht dit college volgen.

Studielast

-

Literatuur

Er is een syllabus beschikbaar bij het studiepunt Letteren voor het begin van het college. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de volgende boeken:
Ludo Beheydt (2002): Eén en toch apart. Kunst en cultuur van de Nederlanden. Waanders: Zwolle.
Thomas Da Costa Kaufmann (2004): Toward a Geography of Art. University of Chicago press: Chicago Londen
Rudi Fuchs (2002): Tussen kunstenaars. Uitgeverij Contact: Amsterdam
Voorafgaand aan elk college moet er een artikel gelezen worden.

Toetsing

Schriftelijk openboektentamen waarbij in essayvorm op basis van de syllabus én de artikelen een drietal vragen moeten worden beantwoord, daarnaast schrijven studenten een werkstuk dat ze als presentatie in het college naar voren brengen en dat een voorgestelde benaderingswijze op een andere kunstvorm bevat, en één maand na de afloop van de colleges ingeleverd moet worden. Dit werkstuk moet beantwoorden aan de criteria gebruikelijk bij een academische tekst.

Rooster

Zie het rooster van de opleiding Dutch Studies.

Informatie

Bij de docent: Beheydt@lige.ucl.ac.be.

Aanmelden

Via U-Twist.

Blackboard

-

Opmerkingen

Uitbreiding
Uitbreiding met 5 ects voor een totaal van 10 ects is mogelijk.

Overzicht
Aan de hand van het overzicht in de syllabus, die beschikbaar gesteld wordt aan het begin van het college, worden aangepaste artikelen gelezen die aansluiten bij aparte onderdelen. De studenten krijgen wekelijks de aansluitende lectuur opgegeven en die betreft zowel historische als kunsthistorische aspecten van de kunst als antropologische benaderingen van de verhouding kunst/culturele identiteit.