Toegangseisen
BSA-norm en beide propedeuse Themacolleges behaald.
Beschrijving
‘De zee is open, de koophandel herleeft’ schreef G.K. van Hogendorp in zijn beroemde proclamatie van 17 november 1813. De handelsvaart kwam inderdaad op gang. De stapelmarkt werd wel niet in oude luister hersteld, maar zeevarend Nederland zwermde over de oceanen uit. Voor het eerst stimuleerde de Nederlandse overheid stelselmatig de groei van de koopvaardijvloot. Ter bescherming van de handelsvaart trad de marine wereldwijd op. Vernieuwingen vonden plaats in de scheepsbouw en navigatietechniek.
De deelnemers aan het werkcollege zullen onderzoek doen in de collectie van Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Aan de hand van literatuur en museale objecten (posters, schilderijen, dagboeken, modellen) worden diverse onderwerpen (uitzending van eskaders naar de Middellandse Zee ter bestrijding van de Barbarijse kaapvaart, naar de Oost en de West ter overname van de bezittingen, handelsvaart, schepen en opvarenden) onderzocht. De werkstukken over de deelonderwerpen vormen tezamen een virtuele expositie over verschillende aspecten van de Nederlandse scheepvaart in de jaren 1813-1830. De studenten worden bij het onderzoek in Amsterdam begeleid door de conservatoren van Het Scheepvaartmuseum.
Leerdoelen
Verwerven van kennis en inzicht in de maritieme geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
Kennismaken met het verrichten van onderzoek naar objecten
Opzetten en uitwerken van een onderzoeksplan
Schrijven van een werkstuk op basis van literatuur en/of bronnenonderzoek
Mondeling presenteren van het onderzoek, incl. powerpoint
Rooster
Zie rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege
Toetsing
Presentatie onderzoek en participatie college (25%) en werkstuk (75%)
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor powerpoints en studiemateriaal.
Literatuur
J.P. Sigmond, Object van historisch onderzoek (Amsterdam 1998).
Overige literatuur wordt tijdens het college bekendgemaakt
Aanmelden
Via uSis
Contact
Email: mw. dr. A.M.C. van Dissel