Toegangseisen
Gelijk aan toegangseisen BA Kunstgeschiedenis
Beschrijving
In deze cursus worden de belangrijkste architecten, stromingen, en gebouwtypes van de Westerse architectuur in de periode 1400-2000 behandeld, en waar mogelijk geplaatst in een mondiale context. Daarnaast wordt onderzocht, in samenhang met de inleiding Oude Beeldende Kunst, hoe architectuur en beeldende kunst samengaan in de context waarvoor gebouwen, beeldende kunstwerken en beelden zijn ontworpen, en wat de impact van gebouwen is op de samenleving waarin ze zijn ontstaan en de gebruiker of beschouwer.
Leerdoelen
Basiskennis over de geschiedenis en theorie van de architectuur; de voor het vakgebied relevante begrippen en concepten kennen en elementair inzicht hebben in theoretische aspecten van het wetenschappelijk bestuderen van architectuurgeschiedenis.
In staat zijn de belangrijkste stijlen, architecten, en gebouwtypes te herkennen.
Afzonderlijke gebouwen kunnen plaatsen in de context van een stijl, oeuvre, gebouwtype of opdrachtsituatie.
Relaties tussen architectuur en beeldende kunst kunnen analyseren.
De teksten in het cursushandboek doorgronden en de erin verwoorde benaderingen zelfstandig kunnen toepassen bij het analyseren van gebouwen.
Rooster
- Maandag van 11-13 uur en woensdag van 17-19 uur in Blok 2 (concept)
Let op! Voor het definitieve rooster zie de roosterpagina van de opleiding.
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
Studielast
Totale studielast voor de cursus: 5 ects (140 uur)
26 uur: Deelname colleges (2 uur p.w. x 13 weken)
40 uur: Literatuurstudie
40 uur: Schrijven essays (2 × 20 uur)
20 uur: Voorbereiden toetsen (2 × 10 uur)
14 uur: Voorbereiden presentatie
—-
140 uur
Toetsing
2 deeltoetsen (samen 50%).
2 essays (samen 40%) van 1000 woorden elk.
Mondelinge presentatie (10%) tijdens de collegereeks.
Geen compensatie: voor beide onderdelen (toetsen en essays) moet minimaal een 5.5. gehaald worden; een onvoldoende voor het ene onderdeel kan niet worden gecompenseerd met een voldoende voor het andere onderdeel.
Herkansing: er is een herkansing voor alle toetsen. Essays kunnen afzonderlijk herkanst worden.
Blackboard
In de cursus wordt van BB gebruik gemaakt om de powerpoints behorende bij de colleges, oefentoetsen en discussiefora ter beschikking te stellen.
Literatuur
M. Trachtenberg en I. Hyman, Architecture. From Prehistory to Postmodernism. New Jersey, 2002 (tweede druk of later), Deel 3 en 4, pp. 276-550.
Aanmelden
Via uSis.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Aanmelden voor Studeren à la carte
Aanmelden voor Contractonderwijs
Contact
Mw. Dr. J.G. (Juliette) Roding
Opmerkingen
In dit vak wordt gebruik van blended learning om studenten te leren zich d.m.v. interactieve toetsen zelfstandig en actief te stof eigen te maken.