Dutch Studies
Master
Binnen de Master Neerlandistiek bestaan formeel vijf afstudeerrichtingen:
In deze studiegids worden alleen alle specialisatievakken van MA Neerlandistiek weergegeven. Raadpleeg voor een meer specifieke invulling van de specialisaties de studiegids van iedere specialisatie.
Je kiest één van de vijf afstudeerrichtingen. Daarbinnen kun je een eigen pakket aan vakken volgen zolang maar aan de volgende randvoorwaarden is voldaan.
Taalkunde, Taalbeheersing, Moderne Letterkunde en Oudere Letterkunde:
20 EC scriptie op het gebied van de gekozen specialisatie
20 EC vakken binnen de gekozen specialisatie
10 EC in het verlengde van de gekozen specialisatie
10 EC vrije keuzeruimte
Nederlandkunde:
Didactiek van het Nederlands als tweede taal 10 EC en/of Vertaalwetenschap (10 of 20 EC).
Specialisatievakken op het gebied van het gekozen thema binnen Nederlandkunde (20 of 30 EC, afhankelijk van bovengenoemde keuze)
Scriptie op het gebied van het gekozen thema binnen Nederlandkunde (20 EC)
Daarnaast is er een mogelijkheid om een vrij onderwijsprogramma te volgen door in overleg met de studieadviseur een programma samen te stellen uit het aanbod van de opleiding. Zo’n programma moet ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Examencommissie vóór de student met het programma van start gaat.
In het kader van het interuniversitaire programma Masterlanguage worden cursussen aangeboden die specifiek op het (middelbaar) onderwijs zijn gericht.
Eén cursus in het kader van Masterlanguage is zonder meer toegestaan in de vrije keuzeruimte. Wie twee of meer cursussen in het kader van Masterlanguage wil volgen heeft wél vooraf toestemming van de examencommissie nodig.
Klik voor een meer specifieke invulling van de specialisatiethema’s op een of meer van de hierboven gegeven links.
Course | EC | Semester 1 | Semester 2 |
---|---|---|---|
Moderne Nederlandse letterkunde |
|||
Mij maak je niets wijs! Cultuuranalyse en representatiekritiek | 10 | ||
Vrouwen in het literaire bedrijf | 10 | ||
Literaire loopbanen | 10 | ||
Literature, emotions and happiness | 10 | ||
Oudere Nederlandse letterkunde |
|||
Dialogues in literature and interaction | 10 | ||
Vrouwen in het literaire bedrijf | 10 | ||
Literaire loopbanen | 10 | ||
Taalbeheersing van het Nederlands |
|||
Stylistics: Formulation Choices and Persuasiveness | 10 | ||
Argumentation and Persuasion | 10 | ||
Rhetorics of Grammar | 10 | ||
Nederlandse taalkunde |
|||
Historical sociolinguistics: language in the city | 10 | ||
Comparative Syntax | 10 | ||
Rhetorics of Grammar | 10 | ||
Nederlandkunde |
|||
Didactiek van het Nederlands als tweede taal | 10 | ||
Translation Studies | 10 | ||
Scriptie |
|||
Scriptie MA Neerlandistiek (alle specialisaties) | 20 | ||
MA-scriptieseminar Moderne Nederlandse Letterkunde | 0 | ||
MA-scriptieseminar Nederlandse Taalkunde | 0 | ||
MA-scriptieseminar Oudere Nederlandse Letterkunde | 0 | ||
MA-scriptieseminar Taalbeheersing | 0 |
Een ieder die met succes de masteropleiding Neerlandistiek heeft afgerond, beschikt over ruime kennis van en inzicht in de inhoud van het vakgebied en in de kernbegrippen, het apparaat, de onderzoeksmethoden en -technieken en de ontwikkeling van één van de afstudeerrichtingen van de neerlandistiek: de Nederlandse taalkunde, de Nederlandse oudere letterkunde, de Nederlandse moderne letterkunde of de taalbeheersing.
Van deze beknopte eindtermen bestaat een gedetailleerde beschrijving per afstudeerrichting in de Onderwijs- en examenregeling (OER). Zie hiervoor deze website.
Na het afronden van de eenjarige masteropleiding Neerlandistiek kunnen studenten die tevens beschikken over een bachelordiploma Nederlandse taal en cultuur en die zich willen voorbereiden op een loopbaan in het voortgezet onderwijs, de lerarenopleiding bij het ICLON gaan doen (een jaar voltijd, twee jaar deeltijd) en daarmee een eerstegraads lesbevoegdheid verwerven. Het is ook mogelijk direct na de bachelor de tweejarige educatieve masteropleiding tot eerstegraads leraar te doen. Voor meer informatie over de lerarenopleiding, zie de website van het ICLON. Bovendien kunnen masters in de neerlandistiek afhankelijk van hun resultaten toegang krijgen tot het promotietraject.
De masteropleiding heeft een omvang van 1 jaar (60 EC). Alle cursussen hebben een omvang van 10 EC. De studenten kunnen zich richten op één van de vijf afstudeerrichtingen of in overleg met de studieadviseur en na goedkeuring van de examencommissie kiezen voor een vrij onderwijsprogramma binnen de master.
Naast de 20 EC voor de masterscriptie zijn 40 EC bedoeld voor cursorisch onderwijs. Binnen die 40 EC kiezen de studenten binnen de opleiding twee werkgroepen in de afstudeerrichting van elk 10 EC. De eerste werkgroep valt in het eerste semester, de tweede in het tweede semester. In dit tweede semester schrijven de studenten ook hun scriptie.
Daarnaast kiezen zij een onderdeel van 10 EC dat aansluit bij de afstudeerrichting. Veelal gaat dit om vakken van een van de andere, aansluitende specialisaties. Tot slot heeft elke student 10 EC vrije keuzeruimte, eventueel te splitsen in 2 × 5 EC. Deze ruimte kan worden ingevuld met een stage of met een keuzevak in Leiden of elders.
Tijdens werkcolleges geldt een aanwezigheidsplicht. Studenten mogen per college maximaal twee van de dertien bijeenkomsten missen (met een geldige reden, de student meldt de afwezigheid voorafgaand aan het college bij de docent). Studenten die meer dan twee keer afwezig zijn geweest dienen contact op te nemen met de studieadviseur. Als er naar diens oordeel sprake is van bijzondere omstandigheden, kan van de regel om maximaal twee bijeenkomsten te mogen missen worden afgeweken. De studieadviseur neemt zijn/haar besluit in overleg met de docent(en) en maakt de uitkomst kenbaar aan de student en de betrokken docent(en).
Om te kunnen afstuderen moeten studenten het programma van 60 EC hebben behaald en als onderdeel van het programma hun masterscriptie voldoende hebben afgerond. De masterscriptie is het bewijs dat de student in staat is een zelfstandig onderzoek uit te voeren en op adequate wijze daarvan verslag te doen. De scriptie heeft een omvang van 20 EC (17.000 – 20.000 woorden) en is van niveau 600. Uit de scriptie blijken duidelijk:
de verworven kennis en inzichten in het onderwerp
kennis van de heuristiek
vermogen tot kritische reflectie
een formulering en uitwerking van de probleemstelling op het vereiste niveau
een adequate schriftelijke presentatie van het onderzoek.
Voor het afronden van de studie moeten alle onderdelen, inclusief de scriptie, met een voldoende zijn afgesloten.
De afstudeerrichtingen, waarvan er één op het diploma en diplomasupplement wordt vermeld, zijn:
Nederlandse Taalkunde
Oudere Nederlandse Letterkunde
Moderne Nederlandse Letterkunde
Taalbeheersing van het Nederlands
Nederlandkunde
Er is een mogelijkheid om een vrij onderwijsprogramma te volgen door in overleg met de studiecoördinator een programma samen te stellen uit het aanbod van de opleiding. Zo’n programma moet ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Examencommissie vóór de student met het programma van start gaat.
Via de facultaire website en de opleidingswebsite en e-mail word je op de hoogte gehouden van activiteiten rondom de arbeidsmarktvoorbereiding. Het is raadzaam om de volgende activiteiten in de gaten te houden om je goed te kunnen oriënteren:
Workshops Career Service Geesteswetenschappen(https://www.student.universiteitleiden.nl/cursussen?category=career-and-apply-for-jobs&cf=geesteswetenschappen&faculty=humanities&cd=nederlandse-taal-en-cultuur-ba). Denk aan workshops: Hoe vind je een baan, Inzicht in je vaardigheden, Werken als consultant.
Minorenmarkt (Universiteit Leiden)
Masterdag (Universiteit Leiden)
Humanities Career Event in het voorjaar
Leiden University Career Week in het najaar en het voorjaar
Activiteiten studievereniging NNP
Arbeidsmarktmiddag Nederlandse taal en cultuur
Voor toekomstige werkgevers is niet alleen de inhoudelijke kennis die je tijdens je studie hebt opgedaan belangrijk, zij letten ook op de zogenaamde transferable skills. Dit zijn bijvoorbeeld cognitieve vaardigheden zoals kritisch denken, redeneren en beargumenteren en innovatie, interpersoonlijke vaardigheden zoals flexibiliteit, initiatief, waardering van diversiteit en metacognitie en interpersoonlijke vaardigheden zoals communicatie, verantwoordelijkheid en conflictoplossing. Het zijn kortom vaardigheden die professionals nodig hebben om goed te kunnen functioneren.
Het is daarom belangrijk dat je tijdens je studie niet alleen zoveel mogelijk inhoudelijke kennis opdoet, maar dat je je ook bewust bent van de vaardigheden die je verworven hebt en de vaardigheden die je nog wil leren. De vaardigheden die je bij de verschillende vakken kunt tegenkomen zijn:
Samenwerken
Overtuigen
Onderzoeken
Zelfsturend leren
Creatief denken
Uiteraard bieden vakken van het onderwijsprogramma je voorbereiding op de arbeidsmarkt. We streven er als opleiding naar om in elk semester het onderwerp op heel directe of minder directe manier aan bod te laten komen. Binnen Neerlandistiek gebeurt dit bij alle vakken: van gastcolleges tot het trainen van competenties die van pas komen bij je (eerste) baan na je studie.
Vragen over je (studie)loopbaan keuzes? Maak een afspraak met de loopbaanadviseur van de Humanities Career Service (zie ook de contactpagina), of met je studieadviseur.