Prospectus

nl en

Film and Literary studies

In het eerste studiejaar maak je kennis met de belangrijkste benaderingen, begrippen en theorieën binnen de film- en literatuurwetenschap. Ook leer je hoe je een prozatekst, gedicht, film of toneelstuk moet analyseren, zodat je een goed onderbouwde interpretatie kunt geven. Het eerste jaar bestaat geheel uit verplichte cursussen. In het tweede jaar kies je voor de track literatuurwetenschap of de track filmwetenschap en volg je enkele gemeenschappelijke cursussen. Het derde jaar bestaat uit trackspecifieke cursussen en vrije keuzeruimte. Je sluit je bachelor af met het BA-eindwerkstuk.

First year

Course EC Semester 1 Semester 2

Eerste semester

Text Image Analysis 1: Prose and Film 5
Film and Literary Research: Reading, Viewing, Writing, Presenting 5
Literature: Realism and Symbolism (Movements 1) 5
Cinema: Realism and Modernism (Movements 1) 5
Film Genres 5
Core Curriculum: Introduction to literary theory 5

Tweede semester

Text Image Analysis 2: Poetry and Non-Mainstream Cinema 5
Animation, Anime, Comics, Graphic Novel 5
Contemporary Issues: Film, Literature, Politics 5
Cultural Representation and Signifying Practices 5
World Cinema A 5
World Literature A 5

Second year

Course EC Semester 1 Semester 2

Eerste semester

Interculturality: Visions on Identity and Difference 10

Afstudeerrichting Filmwetenschap

Cinema: Avant-garde (Movements 2) 5
Film Theory 10
Core Curriculum: Philosophy of Science 5

Afstudeerrichting Literatuurwetenschap

Literature: the Historical Avant-garde and Modernism (Movements 2) 10
Literary Theory 1: from Plato to Structuralism 10

Tweede semester

Paragone: in between Word and Image 5
Adaptation and Transmediality 5

Afstudeerrichting Filmwetenschap

Cinema: Postmodernism and Complex Narratives (Movements 3) 10
Documentary: Audiovisual Evidence 5
World Cinema A 5

Afstudeerrichting Literatuurwetenschap

Literary Theory 2: from Poststructuralism to Postcritique 10
World Literature A 5
Kerncurriculum: wetenschapsfilosofie 5

Third year

Course EC Semester 1 Semester 2

Eerste semester

Afstudeerrichting Filmwetenschap

Film and Philosophy 10
Third Cinema 5

Afstudeerrichting Literatuurwetenschap

Planetary Issues: From New Nationalism to Environmental Crisis 10
Literature: Postmodernism (Movements 3) 5

Tweede semester

Bachelor's Thesis 10

Afstudeerrichting Filmwetenschap

Cinema & the Digital 5

Afstudeerrichting Literatuurwetenschap

Literature in the twenty-first Century 5

Keuzeruimte

Discretionary space 30

More info

Academisch jaar 2025-2026

Doel van de opleiding

Bij afronding van de BA-opleiding Film- en literatuurwetenschap heeft de student een zodanige academische vorming in termen van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van de film- en literatuurwetenschap, dat:

  • voldaan wordt aan de ingangseisen voor toelating tot aansluitende masteropleidingen,

  • de student in staat is tot het met succes uitoefenen van functies waarvoor academische kennis en vaardigheden op bachelorniveau op bovengenoemd gebied vereist dan wel wenselijk is.

De opleiding kent de volgende afstudeerrichtingen (tracks):

  • Filmwetenschap

  • Literatuurwetenschap

De eindkwalificaties van de opleiding zijn te vinden in de Onderwijs- en Examenregeling (OER).

Bachelorprogramma

In het eerste studiejaar maak je kennis met de belangrijkste benaderingen, begrippen en theorieën binnen de film- en literatuurwetenschap. Ook leer je hoe je een prozatekst, gedicht, film of toneelstuk moet analyseren, zodat je een goed onderbouwde interpretatie kunt geven. Het eerste jaar bestaat geheel uit verplichte cursussen.

In het tweede jaar kies je een track: filmwetenschap of literatuurwetenschap. Welke je ook kiest, je krijgt in beide trajecten een overzicht van de belangrijkste stromingen en theorieën. En je zult je daarnaast ook blijven bezighouden met theorieën van de andere track middels enkele algemene cursussen. Verder maak je in je tweede jaar kennis met de typisch Leidse richtingen Intermedialiteit en Interculturaliteit, ofwel de brede benadering van media en culturen.

In het derde studiejaar specialiseer je je verder in je gekozen track en is er een (vrije) keuzeruimte van in totaal 30 ECTS (studiepunten) voorzien. Deze keuzeruimte kun je ook invullen met een pakket cursussen uit de andere track. Je sluit de bachelor af met een scriptie (BA-eindwerkstuk) waarvan je het onderwerp samen met je begeleidende docent bepaalt.

De studielast van de hoofdvakstudie is als volgt verdeeld:

Keuzeruimte

In het derde jaar van de bacheloropleiding is er een vrije keuzeruimte van 30 ECTS (15 ECTS per semester).
De keuzeruimte kan worden ingevuld met:

  • een minor;

  • een door de student zelf samengesteld pakket cursussen (dat wel op niveau en samenhang door de examencommissie dient te worden getoetst), zo kun je bijvoorbeeld ook een pakket samenstellen met cursussen uit de andere track;

  • een buitenlandverblijf;

  • een academische stage aangevuld met enkele cursussen.

Voor meer informatie over de keuzeruimte en de mogelijke invulling daarvan, zie keuzeruimte en de Studiegids voor minoren en keuzevakken.

Bindend Studieadvies

Aan de Universiteit Leiden krijg je een bindend studieadvies (BSA). Dat wil zeggen dat je in het eerste jaar van je bacheloropleiding genoeg studiepunten moet halen om door te mogen gaan met je studie. Voor meer informatie over het BSA en het bijbehorende studiebegeleidingsplan,
zie de BSA-regeling.

Studiebelasting en studiepunten

Uitgangspunt is dat een student per jaar 42 weken aan de studie besteedt en dan veertig uur per week studeert. Een studiejaar telt zo 1680 studie-uren. De studiebelasting wordt uitgedrukt met behulp van het European Credit Transfer System. De 1680 studie-uren staan gelijk aan 60 ECTS-punten (kortweg ‘ECTS’ ), dus 1 ECTS-punt staat voor 28 uur.

MyStudyMap en uMail

De universiteit maakt gebruik van MyStudyMap. Studenten dienen zich tijdens de inschrijfperiodes te registreren voor de colleges, werkgroepen, tentamens en papers.

Alle e-mailcommunicatie van de universiteit vindt plaats via uMail. Studenten dienen hun uMail-account regelmatig te bekijken.

Aanwezigheid bij colleges

In principe word je als deelnemer aan een cursus geacht bij iedere bijeenkomst aanwezig te zijn. Voor absentie gelden de volgende algemene regels: 1. Per cursus mogen niet meer dan drie colleges worden gemist. 2. Bij één gemist college is geen verantwoording nodig. Ben je meer dan één keer afwezig, dan moet je dit van tevoren aan de docent melden.

Heb je meer dan drie colleges gemist en bestaat er een goede reden voor die absentie, dan kun je in overleg met de docent een regeling treffen waarbij aanvullende opdrachten worden gemaakt. Voorwaarde daarbij is dat je je afwezigheid steeds vooraf hebt gemeld. De beslissing ligt in alle gevallen bij de docent.

De docent(en) van een cursus kan aanvullende aanwezigheidseisen stellen.

Evaluatie van de cursussen

Aan het eind van iedere cursus vindt een schriftelijke evaluatie door de studenten plaats. De resultaten van deze evaluatie worden verwerkt in een rapport ten behoeve van de staf, de Opleidingscommissie (OLC) en de faculteit der Geesteswetenschappen.

Aansluitende masteropleidingen

Studenten Film- en literatuurwetenschap zijn direct toelaatbaar tot de volgende masteropleidingen:

Andere masterprogramma's die vaak gekozen worden zijn Book and Digital Media Studies, Journalistiek en nieuwe media en de tweejarige onderzoeksmaster Arts, literature and Media. Toelating tot deze masters is afhankelijk van het gevolgde programma (invulling vrije keuzeruimte), studieresultaten en motivatie.

Career Preparation

Arbeidsmarktvoorbereiding bij Film- en literatuurwetenschap

De Universiteit Leiden heeft als doel om jou, naast het bieden van een gedegen universitaire opleiding, zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt en daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van jouw ‘employability’, je inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het makkelijker om de overstap naar de arbeidsmarkt te maken, inzetbaar te blijven in een dynamische arbeidsmarkt, in een (loop)baan die past bij je eigen persoonlijke waarden, voorkeuren en ontwikkeling.

'Employability' bestaat uit de volgende aspecten, die je onder andere ontwikkelt binnen je opleiding:

1. Vakspecifieke kennis en vaardigheden
Kennis en vaardigheden specifiek voor jouw opleiding.

2. Vakoverstijgende vaardigheden
Dit zijn vaardigheden die relevant zijn voor elke student, die je in allerlei functie kunt gebruiken ongeacht studie, denk aan o.a.: onderzoeken, analyseren, projectmatig werken, oplossingen genereren, samenwerken, digitale vaardigheid, mondeling communiceren, schriftelijk communiceren, presenteren, maatschappelijk bewustzijn, zelfstandig leren, veerkracht.

3. Zelfreflectie
Het betreft hier zelfreflectie in het kader van je (studie)loopbaan, o.a. reflecteren op de keuzes die je als student tijdens je studie maakt, wat kan je met je kennis en vaardigheden op de arbeidsmarkt?

Daarnaast reflecteren op je eigen profiel en je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Wie ben je, wat kan je goed, wat vind je interessant, wat past er bij je, wat vind je belangrijk, wat wil je gaan doen?

4. Praktijkervaring
Opdoen van praktijkervaring o.a. door middel van stages, projecten, (maatschappelijke) praktijkgerichte of praktijk gebaseerde opdrachten, die zijn geïntegreerd in een (keuze-)vak, minor of afstudeeropdracht.

5. Oriëntatie op de arbeidsmarkt
Zicht krijgen op de arbeidsmarkt, op werkvelden, functies en loopbaanpaden, door o.a. gastsprekers en alumni-ervaringen uit het werkveld, career events binnen opleiding, gebruik van alumni mentornetwerk, interviewen mensen uit het veld, meelopen/ bedrijfsbezoeken in het kader van een bepaald vak.

Employability / arbeidsmarktprogramma in het curriculum

Vakspecifieke kennis en vaardigheden
Als fundament van de opleiding FLW gelden de vakken Tekst-beeldanalyse 1 en 2, die net als Film- en literatuuronderzoek als werkgroepen worden aangeboden in het eerste jaar. De vaardigheden en de methode van close-reading die in deze vakken worden aangeboden keren in principe in (ongeveer) alle vakken nadien terug, of ze nu tot de literatuurtrack dan wel de filmtrack behoren. Ook vakken met een nadrukkelijk theoretische insteek hebben doorgaans opdrachten waarin studenten worden aangespoord om close-reading als methode in te zetten voor hun essays of opdrachten van andere aard (podcast, schrijven voor een blog, video-essay).

Vakoverstijgende vaardigheden
De crux is om de ‘vakspecifieke’ vaardigheden tegelijk als ‘vakoverstijgend’ te beschouwen. Studenten worden getraind om tekst en (bewegend) beeld te kunnen duiden, en die (visuele) geletterdheid waarin ze worden bekwaamd, hebben betrekking op allerhande algemene vaardigheden: van onderzoeken tot (mondeling/schriftelijk) communiceren; van maatschappelijk bewustzijn tot zelfstandig leren.

Zelfreflectie
Tekst-beeldanalyse is dus een expliciet fundament dat steeds terugkeert in vakken. Sommige vakken hebben een heldere historische leerlijn, een intermediale leerlijn of een interculturele leerlijn. De methode van closereading in combinatie met die leerlijnen dient studenten te prepareren tot een kritische ‘consument’ op het vlak van tekst-(bewegend) beeld. De ene student zal ondervinden dat die meer affiniteit heeft met een historische leerlijn – kennis op het vlak van (de kenmerken van) ‘stromingen’; een andere student zal een versterkt intercultureel besef ontwikkelen. Maar het ‘basismateriaal’ is steeds een gereedschapskist met analytische vaardigheden op het vlak van tekst en beeld. En die kritische houding in combinatie met die analytische vaardigheden zijn in principe in een breed beroepenveld inzetbaar en relevant.

Praktijkervaring
Studenten kunnen natuurlijk een stage doen als meest uitgesproken voorbeeld van praktijkervaring, maar ze participeren sowieso in het zogeheten Wetenschapscommunicatietraject. Dit houdt in dat studenten niet alleen (mondelinge en schriftelijke) tentamens wordt afgenomen en niet alleen essays en papers schrijven, maar dat ze ook schrijven voor een blog, een podcast maken evenals een video-essay. Dit mondt uit in een digitaal portfolio.

Oriëntatie op de arbeidsmarkt
Het meest expliciete is de Career dag die door studievereniging Maktub wordt georganiseerd met alumni. Maar in het vak Film en filosofie wordt een filmmaker als gast uitgenodigd; bij Literatuur: postmodernisme geregeld een schrijver; het vak Graphic novel en Animatiefilm had de afgelopen jaren striptekenaars en animatiefilmers in het kader van Studium Generale.

Activiteiten arbeidsmarktvoorbereiding naast / buiten het curriculum

Er vinden elk jaar verschillende activiteiten plaats, binnen, naast en buiten je opleiding, die bijdragen aan je voorbereiding op de arbeidsmarkt, met name waar het gaat om oriëntatie op het werkveld/de arbeidsmarkt, (loopbaan)vaardigheden en zelfreflectie. Dit kunnen voorlichtingsbijeenkomsten zijn rond keuzemomenten binnen je opleiding, maar ook career workshops en events georganiseerd door je eigen opleiding, de Humanities Career Service of je studievereniging.

Denk aan:

Humanities Career Service, LU Career Zone en career workshopskalender

Humanities Career Service
De Humanities Career Service biedt advies over stage, studie(her)oriëntatie en masterkeuze, oriëntatie op de arbeidsmarkt, loopbaanadvies en solliciteren.

Leiden University Career Zone
De Leiden University Career Zone is dé website voor studenten en alumni van de Universiteit Leiden ter ondersteuning van de (studie)loopbaan. Je vindt er advies, informatie, (loopbaan)tests en tools op het gebied van (studie)loopbaanplanning, loopbaanmogelijkheden met je opleiding, arbeidsmarktoriëntatie, solliciteren, het alumni Mentornetwerk, job portal, workshops en events en Career Service.

Workshops en events
Op de activiteitenkalender vind je een overzicht van loopbaan en sollicitatie workshops, georganiseerd door de Humanities Career Service.