Prospectus

nl en

Media Studies: Journalistiek en Nieuwe Media

De masterspecialisatie Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden biedt je de mogelijkheid om een professionele journalistieke schrijfstijl te ontwikkelen én een fors gewicht aan academische bagage op te doen. De zwaartepunten in de specialisatie liggen bij onderzoeksjournalistiek, factchecking, nieuwe media en innovatie.

Meer informatie inzake aanmelding vind je hier

Courses

Course EC Semester 1 Semester 2

Eerste semester

Factchecken 5
Cross-media Journalism Research 5
New Media & Society 10
Rhetoric and Argumentation in Journalism 5

Tweede semester

Innovations in Journalism 5
Master Thesis Journalistiek en Nieuwe Media 20
Internship Journalism and New Media 10

Arbeidsmarktvoorbereiding

Arbeidsmarktvoorbereiding bij Journalistiek en Nieuwe Media

De Universiteit Leiden heeft als doel om jou, naast het bieden van een gedegen universitaire opleiding, zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt en daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van jouw ‘employability’, je inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het makkelijker om de overstap naar de arbeidsmarkt te maken, inzetbaar te blijven in een dynamische arbeidsmarkt, in een (loop)baan die past bij je eigen persoonlijke waarden, voorkeuren en ontwikkeling.

'Employability' bestaat uit de volgende aspecten, die je onder andere ontwikkelt binnen je opleiding:

1. Vakspecifieke kennis en vaardigheden
Kennis en vaardigheden specifiek voor jouw opleiding.

2. Vakoverstijgende vaardigheden
Dit zijn vaardigheden die relevant zijn voor elke student, die je in allerlei functie kunt gebruiken ongeacht studie, denk aan o.a.: onderzoeken, analyseren, projectmatig werken, oplossingen genereren, samenwerken, digitale vaardigheid, mondeling communiceren, schriftelijk communiceren, presenteren, maatschappelijk bewustzijn, zelfstandig leren, veerkracht.

3. Zelfreflectie
Het betreft hier zelfreflectie in het kader van je (studie)loopbaan, o.a. reflecteren op de keuzes die je als student tijdens je studie maakt, wat kan je met je kennis en vaardigheden op de arbeidsmarkt?

Daarnaast reflecteren op je eigen profiel en je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Wie ben je, wat kan je goed, wat vind je interessant, wat past er bij je, wat vind je belangrijk, wat wil je gaan doen?

4. Praktijkervaring
Opdoen van praktijkervaring o.a. door middel van stages, projecten, (maatschappelijke) praktijkgerichte of praktijk gebaseerde opdrachten, die zijn geïntegreerd in een (keuze-)vak, minor of afstudeeropdracht.

5. Oriëntatie op de arbeidsmarkt
Zicht krijgen op de arbeidsmarkt, op werkvelden, functies en loopbaanpaden, door o.a. gastsprekers en alumni-ervaringen uit het werkveld, career events binnen opleiding, gebruik van alumni mentornetwerk, interviewen mensen uit het veld, meelopen/ bedrijfsbezoeken in het kader van een bepaald vak.

Employability in Journalistiek en Nieuwe Media

Deze master heeft naast een theoretische ook een praktische doelstelling. Logisch dat we veel werk maken van arbeidsmarktvoorbereiding.

Vanaf dag 1 van je opleiding stellen we je de vragen: wat wil je leren en wat ga je daarmee doen op de arbeidsmarkt?

In de Crossmediale onderzoeksweken begin je en werk je aan een portfolio waarin je je journalistieke producten publiceert(verhalen, interviews, foto’s films) en een goed beeld geeft van wat voor professional jij wilt worden.

Onder leiding van docent en politiek journalist Twan Huys werk je aan je professionele skills (research, interviewen, productie, script maken, gast voorbereiden, filmen, monteren, socials maken, publicatie in krant). Ook bezoeken we een of meer redacties, hebben we een keur aan gastsprekers uit de praktijk die vertellen over de stagemogelijkheden in hun media.

In alle vakken zijn er professionals als gastsprekers. Er is een Droombaanborrel met alumni die over hun reis door de journalistiek vertellen. We bezoeken de uitreiking van de Tegel, de mediaprijzen van Nederland. Het hoogtepunt is natuurlijk je stage, en je eigen sollicitatie naar je ideale stageplaats.

Je stage eindigt met een slotgesprek waarin je met je stagedocent terugblikt op je arbeidsmarktvoorbereiding en vooruitkijkt naar je plaats op de arbeidsmarkt.

Activiteiten arbeidsmarktvoorbereiding naast / buiten het curriculum

Er vinden elk jaar verschillende activiteiten plaats, binnen, naast en buiten je opleiding, die bijdragen aan je voorbereiding op de arbeidsmarkt, met name waar het gaat om oriëntatie op het werkveld/de arbeidsmarkt, (loopbaan)vaardigheden en zelfreflectie. Dit kunnen voorlichtingsbijeenkomsten zijn rond keuzemomenten binnen je opleiding, maar ook career workshops en events georganiseerd door je eigen opleiding, de Humanities Career Service of je studievereniging.

Denk aan:

Humanities Career Service, LU Career Zone en career workshopskalender

Humanities Career Service
De Humanities Career Service biedt advies over stage, studie(her)oriëntatie en masterkeuze, oriëntatie op de arbeidsmarkt, loopbaanadvies en solliciteren.

Leiden University Career Zone
De Leiden University Career Zone is dé website voor studenten en alumni van de Universiteit Leiden ter ondersteuning van de (studie)loopbaan. Je vindt er advies, informatie, (loopbaan)tests en tools op het gebied van (studie)loopbaanplanning, loopbaanmogelijkheden met je opleiding, arbeidsmarktoriëntatie, solliciteren, het alumni Mentornetwerk, job portal, workshops en events en Career Service.

Workshops en events
Op de activiteitenkalender vind je een overzicht van loopbaan en sollicitatie workshops, georganiseerd door de Humanities Career Service.