Prospectus

nl en

Keuzepakket Boek, boekhandel en uitgeverij (PraktijkStudie)

Omschrijving

Hoewel sedert de introductie van de nieuwe elektronische media vaak is gezegd dat het boek zijn langste tijd gehad heeft, neemt het aantal nieuwe titels ieder jaar weer toe. Toch vinden er, onder invloed van digitale technologie ontwikkelingen plaats die invloed hebben op de toekomst van het boek, bijvoorbeeld in de wereld van onderwijs en wetenschap. Ondanks dat zijn er nog altijd veel letterenstudenten die een sterke affiniteit met het boek hebben en die na hun studie een werkkring hopen te vinden waarin ze met boeken te maken krijgen. Ook neemt de belangstelling voor elektronisch publiceren toe.

Dit keuzepakket biedt studenten een degelijke kennismaking met de wijde wereld van het boek. In het cursusprogramma wordt het fenomeen ‘boek’ in al zijn verschijningsvormen geïntroduceerd: van de eerste incunabelen tot ‘printing on demand’ en de moderne digitale media. Aandacht wordt besteed aan de manieren waarop boeken worden geproduceerd, aan de strategieën die uitgevers en boekhandelaren gebruiken om hun boeken aan de man te brengen, en aan de manieren waarop lezers boeken consumeren. Daarbij wordt de historische context niet vergeten, want de praktijk van het heden is sterk beïnvloed door ontwikkelingen in het verleden. En omdat wie van boeken houdt ook moet kunnen schrijven, wordt ook geoefend met journalistieke vaardigheden. Het bijvak biedt studenten een nuttige en verantwoorde aanvulling op hun hoofdstudie. Met een afgeronde BA in de Letteren hebben studenten die dit keuzepakket hebben gevolgd meer dan voldoende bagage om de Master Book and Digital Media Studies te volgen.

NB: Studenten die dit pakket kiezen volgen enkele vakken uit de minor Boek, Boekhandel en Uitgeverij.