Prospectus

nl en

Guest writer Bibi Dumon Tak

Course
2020-2021

Toegangseisen

-

Beschrijving

Wie non-fictie wil schrijven heeft zijn fantasie nodig, wie fictie schrijft heeft de werkelijkheid nodig. De grens tussen beide genres is dunner dan je denkt. Tijdens de colleges komen beide genres aan bod, maar telkens ligt de nadruk op non-fictie. Vanwege haar achtergrond als non-fictie kinderboekenschrijver zullen ook kinderboeken een rol spelen tijdens de lessen van Dumon Tak. Wie het schrijven van verhalen voor kinderen en volwassenen wil afwisselen moet elastisch zijn. Elastisch met taal en elastisch in denken. Wie wil afwisselen tussen fictie en non-fictie moet vooral een mooi verhaal willen vertellen.

Deze serie colleges helpen bij het schrijven van papers en scripties, omdat het ook daar gaat om het schrijven van heldere informatieve teksten. Zulke teksten kun je als verslag gortdroog neerschrijven, maar je kunt er met de wetten van de roman ook een zeer lezenswaardig verhaal van maken. Opdrachten zullen bestaan uit het beschrijven van gebeurtenissen die nauwelijks het vertellen waard zijn tot het verkleinen van een grote levensgeschiedenis. In overleg kunnen die verhalen worden geschreven voor kinderen of volwassenen.
Naast deze schrijfoefeningen gaan we ook kijken naar andere auteurs van (jeugd)literatuur). Waarom zijn er wel kinderboekenschrijvers die goed voor volwassenen kunnen schrijven en waarom geldt dat andersom niet? Waarom kunnen Joke van Leeuwen, Ted van Lieshout, Guus Kuijer en Toon Tellegen wel de overstap maken naar de volwassen literatuur en waarom lukt het schrijvers voor volwassenen niet de kinderboekenwereld in te duiken. Willen ze niet, of kunnen ze niet?

Bibi Dumon Tak (Rotterdam, 1964) is een veelzijdig auteur. Hoewel vooral bekend om haar briljante non-fictie voor kinderen en bijvoorbeeld haar kinderboekenweekgeschenk uit 2006, Laika tussen de sterren, en de Theo Thijssen oeuvreprijs in 2018, schrijft ze ook volwassenliteratuur. Haar nieuwste roman uit 2020 heet De dag dat ik mijn naam veranderde en werd enthousiast ontvangen door de pers. Dat ze daarin het verhaal van haar overleden zus opschrijft, is niet helemaal een breuk met haar andere werk. Ook daarin geeft ze graag stem aan degenen die geen stem (meer) hebben. In Rotjongens (2007) bijvoorbeeld aan jonge gedetineerden. Maar vooral spelen dieren de hoofdrol in haar werk. Vanaf Het Koeienboek uit 2001 tot bijvoorbeeld het prijswinnende Winterdieren (2011) wordt de dierenwereld zowel zakelijk als invoelend beschreven in een fonkelende stijl.

Leerdoelen

*Het leren analyseren, schrijven en redigeren van fictie en non-fictie .
*Inzicht krijgen in de relatie tussen literaire vorm, genre en receptie.

Rooster

Kijk op MyTimetable.

Onderwijsvorm

Online werkcollege, via MS Teams.

Toetsing en Weging

Weekopdrachten (bijhouden in een dossier), waarvan vier becijferd
Presentatie van het dossier in de werkgroep

Literatuurlijst

Brightspace wordt gebruikt voor:

  • het verstrekken van een uitgebreide collegebeschrijving;

  • het op de hoogte houden van studenten van lopende zaken;

  • het verstrekken van studiemateriaal;

  • het inleveren van huiswerk.

Inschrijven

Voor reguliere hogerejaars bachelor- en masterstudenten geldt dat zij verplicht zijn zich tijdig in te schrijven via uSis voor de hoorcolleges en de werkgroepen. Algemene informatie over uSis is te vinden op Nederlands

Voor alle andere studenten geldt dat de inschrijving verloopt via de studiecoördinator

Contact

Voor inhoudelijk vragen omtrent deze cursus kun je contact opnemen met Prof.dr. Yra van Dijk

Voor praktische vragen kun je je wenden tot het secretariaat van de Opleiding Nederlandse taal en cultuur/neerlandistiek. Dit valt onder de Onderwijsadministratie Reuvensplaats, kamer 00.5A Tel. 071-5272 2144. mail: osz-oa-reuvensplaats@hum.leidenuniv.nl.