Middle Eastern Studies
Bachelor
De BA Midden-Oostenstudies heeft zes afstudeerrichtingen:
De BA Midden-Oostenstudies heeft zes afstudeerrichtingen:
1.a Kennis en inzicht
kritisch bewustzijn van theorieën op het gebied van regiostudies.
kennis van de regels met betrekking tot wetenschappelijke integriteit
1.b Toepassen van kennis en inzicht
De afgestudeerde heeft de vaardigheid om de verschillende theoretische benaderingen op het gebied van regiostudies te herkennen en tenminste twee daarvan zelf toe te passen.
De afgestudeerde heeft de noodzakelijke academische vaardigheden om een BA-eindwerkstuk te schrijven en bediscussiëren.
De afgestudeerde heeft de vaardigheid de regels met betrekking tot wetenschappelijke integriteit zelf toe te passen.
Voorts leiden de verschillende deelgebieden tot de volgende eindkwalificaties:
2.a Kennis en inzicht:
algemene kennis van de taalkundige geschiedenis van het Midden-Oosten.
algemene kennis van, en inzicht in, historische ontwikkelingen in het Midden-Oosten en een basaal begrip van methoden en technieken van de geschiedwetenschap.
grondige kennis van de geschiedenis en actuele ontwikkelingen in het door haar/hem gekozen taalgebied.
2.b Toepassen van kennis en inzicht:
3.a Kennis en inzicht:
kennis van aspecten van culturele productie, zoals uitvoerende kunsten, literatuur en materiële cultuur.
kennis van de manier waarop maatschappijen in het moderne Midden-Oosten omgaan met hun cultureel erfgoed.
3.b Toepassen van kennis en inzicht:
4.a Kennis en inzicht:
algemene kennis van de geschiedenis, actuele ontwikkelingen en instituten van religies in het Midden-Oosten. Daarbij beschikt de afgestudeerde over dieper inzicht in ten minste een van deze religies, met name met betrekking tot haar rol in de maatschappij.
algemene kennis van de geschiedenis van en ontwikkelingen in de antropologie en sociologie van het Midden-Oosten.
inzicht in de rol van hedendaagse politieke bewegingen en ideologieën in het Midden-Oosten.
4.b Toepassen van kennis en inzicht:
I Afstudeerrichting Arabische taal en cultuur
In aanvulling op bovenstaande eindkwalificaties gelden onderstaande eindkwalificaties voor de afstudeerrichting Arabische taal en cultuur:
Kennis van en ervaring met diverse tekstgenres in geschreven en gesproken vorm uit verschillende periodes en regio’s van het Arabische taal- en cultuurgebied zowel in het Modern Standaard Arabisch als in een van de dialecten (Egyptisch of Marokkaans Arabisch).
Inzicht in hoe deze verschillende gesproken en geschreven culturele uitingen passen in hun directe (historische, religieuze, sociale, culturele, taalkundige, geografische) context en zich verhouden tot ontwikkelingen in het Midden-Oosten en de islamitische wereld in bredere zin.
II Afstudeerrichting Perzische taal en cultuur
In aanvulling op bovenstaande eindkwalificaties gelden onderstaande eindkwalificaties voor de afstudeerrichting Perzische taal en cultuur:
III Afstudeerrichting Turkse taal en cultuur
In aanvulling op bovenstaande eindkwalificaties gelden onderstaande eindkwalificaties voor de afstudeerrichting Turkse taal en cultuur:
IV Afstudeerrichting Hebreeuwse taal en cultuur
In aanvulling op bovenstaande eindkwalificaties gelden onderstaande eindkwalificaties voor de afstudeerrichting Hebreeuwse taal en cultuur:
V Afstudeerrichting Moderne Midden-Oostenstudies
In aanvulling op bovenstaande eindkwalificaties gelden onderstaande eindkwalificaties voor de afstudeerrichting Moderne Midden-Oostenstudies:
VI Afstudeerrichting Islamstudies
In aanvulling op bovenstaande eindkwalificaties gelden onderstaande eindkwalificaties voor de afstudeerrichting Islamstudies:
Doelen in termen van het Europees Referentiekader taalvaardigheid, met betrekking tot respectievelijk Arabisch (afstudeerrichting Arabische taal en cultuur), Perzisch (Perzische taal en cultuur), Turks (Turkse taal en cultuur) of Hebreeuws (Israëlstudies) :
Arabisch | BA 1 | BA 2 | BA 3 |
---|---|---|---|
Luisteren | A1 | B1 | B1 |
Lezen | A2 | B 1 | B 2 |
Gesproken interactie | A1 | A2 | A2 |
Gesproken productie | A2 | B1 | B1 |
Schrijven | A2 | B1 | B1 |
Turks, Hebreeuws, Perzisch | BA 1 | BA 2 | BA 3 |
---|---|---|---|
Luisteren | A1 | B1 | B1 |
Lezen | A2 | B 1 | B 2 |
Gesproken interactie | A2 | B2 | B2 |
Gesproken productie | A2 | B1 | B1 |
Schrijven | A2 | B1 | B1 |
In 2024-2025 worden er twee adviezen uitgebracht, het eerste vóór 1 februari en het tweede vóór 15 augustus. De opleiding hanteert een aanvullende eis:
Het 3e jaar bestaat voor de helft (30 EC, verdeeld over beide semesters) uit een minor of vrije keuzeruimte. Op de universitaire website en de facultaire website vind je meer informatie over de minoren. Op de facultaire website vind je ook meer informatie over de mogelijke invullingen van de vrije keuzeruimte door middel van bijvoorbeeld een zelf samengesteld keuzepakket waarvan een stage deel kan uitmaken (Regeling stage in de bachelor). De examencommissie beoordeelt deze pakketten op samenhang en opbouw, de voorgestelde combinatie van vakken moet elkaar versterken en uit verschillende studiejaren komen, bij voorkeur uit zowel BA 1, 2 als 3, met de bijbehorende niveaus (100-200-300). Let bij je keuze ook op toegangs- en eventuele ingangseisen.
Een aantal minoren wordt in zijn geheel aangeboden in het 1e semester. Houd er rekening mee dat dit in de praktijk moeilijk te combineren is met de colleges van je hoofdvak (niet alleen voor wat betreft het rooster maar zeker ook de studielast). Het is dan beter alleen de minor te volgen en de colleges van het hoofdvak een jaar op te schuiven. Of andersom, waarbij de minor in het 1e semester van 24-25 wordt gevolgd, wat gezien de studievoortgang de voorkeur heeft.
Examencommissie
Voor een minor van de Universiteit Leiden is geen toestemming nodig van de examencommissie. Formulieren voor zelf samengestelde keuzepakketten (waar ook een stage deel van kan uitmaken) dienen uiterlijk 15 augustus 2024 ingeleverd te worden bij de examencommissie. Gebruik hiervoor het formulier Goedkeuring keuzepakket en stuur de mail vanuit je u-mail.
Het Bachelorprogramma Midden-Oostenstudies is alleen in voltijd te volgen.
Het bachelorprogramma wordt afgesloten met het college BA-eindwerkstuk en seminar (15 EC).
Afstuderen kan iedere maand van het academisch jaar, behalve in juli.
N.B. Er is slechts één officiële uitreiking per jaar (in oktober)
De opleiding kent zes afstudeerrichtingen:
Arabische taal en cultuur
Perzische taal en cultuur
Turkse taal en cultuur
Moderne Midden-Oostenstudies
Hebreeuwse taal en cultuur
Islamstudies
De bachelor Midden-Oosten geeft direct toegang tot de Master Middle Eastern Studies
Informatie over de pre-master Middle Eastern Studies
Lecture
Attendance is not obligatory for lectures. The conveners do not need to be informed in case of missed classes. Information and knowledge provided in the lectures greatly contribute to the subsequent courses of the programme. In order to pass the course, students are strongly advised to attend all sessions.
Seminar
Attendance and participation are obligatory for seminars. Students are required to attend all sessions. The convenors need to be informed without delay of any classes missed for a good reason (i.e. due to unforeseen circumstances such as illness, family issues, problems with residence permits, the Dutch railways in winter, etc.). In these cases it is up to the discretion of the convener(s) of the course whether or not the missed class will have to be made up with an extra assignment. The maximum of such absences during a semester is two* . Being absent without notification can result in a lower grade or exclusion from the term end exams and a failing grade for the course.
Students are expected to be familiar with Leiden University policies on plagiarism and academic integrity.
Plagiarism will not be tolerated. It is assumed that students' work is their own work with all sources used properly indicated and documented in the text (with quotations and/or citations). Students may not substantially reuse any work they have previously submitted in this or other courses. Minor overlap with previous work is allowed as long as it is duly noted in citation.
Assignment(s) must be submitted to Brightspace through Turnitin, so they can be checked for plagiarism. Submission via email is not accepted.
ChatGPT: What is possible and what is allowed? Dos and Don'ts.
The university is committed to supporting and accommodating students with disabilities as stated in the university protocol (especially pages 3-5). Students should contact at least four weeks before the start of their courses to ensure that all necessary academic accommodations can be made in time conform the abovementioned protocol.
Course | EC | Semester 1 | Semester 2 |
---|---|---|---|
Persian Language and Culture 1 | 10 | ||
Persian Language and Culture 2 | 10 | ||
Kies één van de volgende cursussen: |
|||
History of Contemporary Iran | 5 | ||
History of Central Asia & Afghanistan | 5 | ||
Choose one of the following courses: |
|||
Media Persian | 5 | ||
History of Persian Language and Literature | 5 | ||
Islamic Art and Material Culture | 5 |
Course | EC | Semester 1 | Semester 2 |
---|---|---|---|
For students with no Turkish skills |
|||
Beginner's Turkish | 10 | ||
Pre-Intermediate Turkish | 10 | ||
Choose one of the following courses: |
|||
History and Culture of Modern Turkey | 5 | ||
Ottoman History and Culture | 5 | ||
Choose one of the following courses: |
|||
Turkish through Media | 5 | ||
Turkish Texts: from Inscriptions to Television Series | 5 | ||
For students with intermediate Turkish skills |
|||
Intermediate Turkish | 10 | ||
Ottoman Turkish 2 | 5 | ||
Choose one of the following courses: |
|||
Ottoman 1 | 5 | ||
For students with advanced Turkish skills |
Het Midden-Oosten, een regio die zich uitstrekt van Marokko tot Iran, heeft een fascinerende geschiedenis en een cultuur die veel invloed heeft gehad op het Westen. Tegenwoordig is de regio een wereldspeler van formaat. De verschillende landen die deel uitmaken van het Midden-Oosten spelen stuk voor stuk een belangrijke rol in de internationale politiek, economie en handel. Met de bachelor Midden-Oostenstudies verdiep je je in de vele facetten en de achtergronden van deze regio.
Maar hoe kun je de kennis en vaardigheden die je opdoet gebruiken? Welke richting kies je binnen je studie en waarom? Wat kan je al, en welke vaardigheden wil je nog leren? Hoe vertaal je de vakken die je kiest naar iets wat je later zou willen doen en hoe bereid je je zo goed mogelijk voor op de toekomst?
Op verschillende momenten tijdens je Bachelor komen deze en andere vragen ter sprake. Mogelijk heb je er al eens met Humanities Career Service, of met medestudenten over gesproken of gebruik gemaakt van de Career Service workshops & events. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd waarbij je kunt reflecteren op je eigen wensen en mogelijkheden en je de kans krijgt je te oriënteren op de arbeidsmarkt. Centraal daarbij staan de vragen: ‘Wat kan ik?’, ‘Wat wil ik?’ en ‘Hoe bereik ik mijn doelen?’.
Via de opleidingsmodule in Brightspace, de facultaire en de opleidingswebsite word je op de hoogte gehouden van verdere activiteiten rondom de arbeidsmarktvoorbereiding. Het is raadzaam om de volgende activiteiten in de gaten te houden om je goed te kunnen oriënteren:
Eerste jaar
Kennismakingsgesprek studieadviseur
Mentoraat
Eerstejaarsbijeenkomst Humanities Career Service
Diverse andere workshops Career Service workshops & events
Voorlichting buitenlandverblijf
Lezingen en workshops van LUCIS
Tweede jaar
Buitenlandverblijf
Minorenmarkt van de Universiteit Leiden
Stagevoorlichting Humanities Career Service
Diverse andere workshops Career Service workshops & events
Lezingen, workshops van studievereniging Sheherazade
Derde jaar
Masterdag (Universiteit Leiden)
Diverse workshops Career Service workshops & events
Lezingen, workshops van Studievereniging Sheherazade
Voor toekomstige werkgevers is niet alleen de kennis die je tijdens je studie hebt opgedaan belangrijk, zij letten misschien zelfs nog meer op de zogenaamde ‘soft skills’. Dit zijn allerlei gedrag gerelateerde vaardigheden die bepalen hoe je met verantwoordelijkheden omgaat, hoe goed je bent in plannen en hoe je problemen oplost. Kortom: vaardigheden die belangrijk zijn voor je functioneren in het werkveld.
Het is daarom belangrijk dat je tijdens je studie niet alleen zoveel mogelijk kennis opdoet, maar dat je je ook bewust bent van de vaardigheden die je verworven hebt en de vaardigheden die je nog wil leren. De vaardigheden die je bij de verschillende vakken kunt tegenkomen zijn:
Problemen oplossen (problemen herkennen-analyseren, oplossingsgericht denken)
Analytisch denken (analytische vaardigheden, abstractie, bewijsvoering)
Projectmanagement (planning, afbakening, resultaatgerichtheid)
Verantwoordelijkheid (eigenaarschap, zelfdiscipline, verantwoordelijke houding t.o.v. eigen project, fouten erkennen)
Inzet (toewijding, motivatie, proactieve houding, eigen initiatief)
Zelfregulering (zelfstandigheid, zicht op eigen doelen, motieven en capaciteiten)
Mondelinge communicatie (presenteren, spreekvaardigheid, luisteren)
Schriftelijke communicatie (schrijfvaardigheid, verslagleggen, structureren, samenvatten)
Samenwerken (teamwork, ondersteunen, loyaliteit, afspraken nakomen, aanwezigheid)
Flexibiliteit (omgaan met veranderingen, leergierigheid, aanpassingsvermogen)
Kritisch denken (vragen stellen, aannames controleren)
Creatief denken (vindingrijkheid, nieuwsgierigheid, out of the box denken)
Integriteit (eerlijkheid, moraal, ethisch handelen, persoonlijke waarden)
Interculturele vaardigheden (communicatie met verschillende culturen)
Vragen over je (studie)loopbaan keuzes? Maak een afspraak met de loopbaanadviseur van de Humanities Career Service via 071-5272235.