Prospectus

nl en

Education and Child Studies: Leerproblemen

Welkom bij de Masterspecialisatie Leerproblemen, die deel uitmaakt van de Masteropleiding Education and Child Studies. Deze specialisatie is Nederlandstalig.

Een breed spectrum aan oorzaken kan ten grondslag liggen aan problemen met leren op school. Oorzaken kunnen gelegen zijn in de leerling, zijn/ haar omgeving of de interactie daartussen. Als onderwijs bijvoorbeeld van onvoldoende kwaliteit is, heeft dit nadelige gevolgen voor alle leerlingen, maar vooral voor leerlingen die opgroeien in kwetsbare gezinnen of voor kinderen met cognitieve en/of gedragsproblemen. Professionals die met deze kinderen werken moeten bekend zijn met de manier waarop kinderen leren, met wat er mis kan gaan en met evidence based interventies.

De specialisatie Leerproblemen biedt een combinatie van theoretische inzichten, diagnostische vaardigheden en behandelingsstrategieën. Studenten leren algemene leerproblemen herkennen, zoals dyslexie, hyperlexie en dyscalculie, evenals leerproblemen veroorzaakt door ADHD, ADD of spraak- en taalstoornissen. In de loop van het programma verwerf je de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor functies in het onderzoek, onderwijs of de klinische hulpverlening.

Tijdens de specialisatie Leerproblemen:

  • doe je grondige kennis op over een maatschappelijk uiterst relevant onderwerp. Schooluitval en laaggeletterdheid hebben niet alleen economische consequenties, ze leiden vaak ook tot veel persoonlijk leed;

  • je krijgt wetenschappelijke kennis over de manier waarop leerlingen tussen 3 en 18 jaar leren, en wat er mis kan gaan in dit proces;

  • je traint algemene orthopedagogische vaardigheden en leert zoeken naar de beste oplossing op basis van de resultaten van diagnostisch onderzoek;

  • je leert te herkennen of je te maken hebt met specifieke leerproblemen (zoals dyslexie of dyscalculie) of met leerproblemen die door iets anders worden veroorzaakt (bijvoorbeeld zwakke cognitieve controle, informatieverwerkingsprocessen of stressgerelateerde problemen);

  • je leert actieplannen te ontwerpen en te testen.

Langer over het programma doen?

Als je langer over het programma wilt doen, dan raden we aan de stage zo laat mogelijk te doen en deze als dat mogelijk in september te starten. Het is vaak gemakkelijker om voor september een stageplek te vinden en het is prettig om de stage te starten met zoveel mogelijk kennis en vaardigheden in je rugzak.

Rooster

Het rooster van dit vak vind je in MyTimetable.

Inschrijven voor vakken

LET OP Inschrijven voor alle vakken in My Studymap is verplicht.

Dit doe je twee keer per jaar: één keer voor de vakken die je wilt volgen in semester 1 en één keer voor de vakken die je wilt volgen in semester 2.

Inschrijven voor vakken in het eerste semester is mogelijk vanaf juli. Inschrijven voor vakken in het tweede semester is mogelijk vanaf december.

De exacte datum waarop de inschrijving start wordt gepubliceerd op de website van het Onderwijs Servicecentrum (OSC).

**De inschrijftermijn voor alle vakken sluit vijf kalenderdagen vóór aanvang van het vak.

Door je in te schrijven voor het vak sta je automatisch ook ingeschreven voor de Brightspacemodule van dat vak. Wie niet ingeschreven is voor een vak heeft dus ook geen toegang tot de Brightspacemodule van dat vak.

Lees ook de volledige inschrijvingsprocedure

Meer informatie

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de studieadviseurs

First Year

Voor de onderdelen Klinische vaardigheden (Diagnostiek en behandeling), Stage en het Masters' project schrijven studenten zich niet in via MyStudymap. In de vakomschrijving vind je informatie over hoe de aanmelding wel gaat.
Start je in februari?
We raden aan om in september te starten met de master, omdat je in dat semester de voorbereidende vakken voor de stage en het masterproject volgt. Als je toch de MSc in februari wilt starten, dan stroom je in het tweede gedeelte van het programma. Je begint dan direct met het masterproject (zonder dat je het voorbereidende vak Practice of Empirical Research hebt gevolgd). Je kunt echter niet direct starten met een klinische stage, omdat je daar de voorbereiding voor mist. Jouw eerste semester ziet er zo:
Blok 3: Master’s project + Diagnostiek en behandeling: theorie in praktijk
Blok 4: Master’s project + Klinische vaardigheden
De overige onderdelen volg je vanaf september.

Course EC Semester 1 Semester 2
Practice of empirical research 5
Diagnostiek en behandeling: theorie in praktijk 5
Klinische vaardigheden (Diagnostiek en behandeling) 5
Learning disabilities: a neuro-behavioural approach 5
Master's project 20
Stage Leerproblemen 20

Career Perspective

De Universiteit Leiden heeft als doel om studenten, naast het bieden van een gedegen opleiding, zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt en daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van hun ‘employability’, hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het makkelijker om de overstap naar de arbeidsmarkt te maken.

‘Employability’ bestaat uit de volgende aspecten:

1. Vakspecifieke kennis en vaardigheden
Kennis en vaardigheden specifiek voor de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen.

2. Vakoverstijgende vaardigheden
Dit zijn vaardigheden die relevant zijn voor elke student en die je in allerlei functies kunt gebruiken ongeacht studie. Voorbeelden van deze vaardigheden zijn: verrichten van wetenschappelijk onderzoek, analyseren, projectmatig werken, oplossingen genereren, samenwerken, digitale vaardigheid, mondeling communiceren, schriftelijk communiceren, presenteren, maatschappelijk bewustzijn, zelfstandig leren, veerkracht.

Maar denk ook aan ook sollicitatievaardigheden: opstellen van een cv, formuleren van een motivatiebrief, samenstellen van een LinkedIn profiel, netwerkgesprekken voeren, sollicitatiegesprek oefenen, een pitch opstellen en houden.

3. Zelfreflectie
Het betreft hier reflectie op eigen (studie)loopbaan(keuzes), reflecteren op je eigen profiel, je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Inzicht krijgen in o.a. je competenties en persoonlijkheid, je (werk)waarden en drijfveren. Wat kan je met je kennis en vaardigheden op de arbeidsmarkt?
Wie ben je, wat kan je goed, wat vind je interessant, wat past er bij je, wat vind je belangrijk, wat wil je gaan doen?

4. Praktijkervaring
Opdoen van praktijkervaring o.a. door middel van praktijk- en maatschappelijke stages, externe onderzoeksstages en projecten, praktijkgerichte of praktijk gebaseerde opdrachten, die zijn geïntegreerd in een (keuze-)vak, minor of afstudeeropdracht, business challenges etc.

5. Oriëntatie op de arbeidsmarkt
Zicht krijgen op de arbeidsmarkt, op werkvelden, functies en loopbaanpaden, door o.a. gastsprekers uit het werkveld, alumni presentaties/ervaringen, career events binnen opleiding, gebruik van alumni mentornetwerk, interviewen van mensen uit het werkveld, meelopen/bedrijfsbezoeken in het kader van een bepaald vak.

Arbeidsmarktvoorbereiding binnen de Masteropleiding Education and Child Studies

In alle opleidingen die het Instituut Pedagogische Wetenschappen verzorgt staat de verbinding met het werkveld waarin onze afgestudeerden aan de slag gaan centraal. Hoe kunnen de uitkomsten van het onderzoek dat we doen gebruikt worden om problemen in de ontwikkeling van kinderen te voorkómen en op te lossen? Hoe kunnen kinderen in gezinnen, op school en in de hulpverlening profiteren van de kennis die we met ons onderzoek opdoen?

Dat is de vraag waar het in alle opleidingen en vakken van het Instituut Pedagogische Wetenschappen om draait. Ieder kind verdient immers de kans zich optimaal te ontwikkelen. Dat betekent dat je in veel vakken zowel wetenschappelijke kennis leert als kennismaakt met professionals uit de praktijk die gastcolleges geven over de toepassing daarvan. En een groot deel van je Masteropleiding wordt tijdens de stage besteed aan een uitgebreide kennismaking met het werk dat je straks als afgestudeerd pedagoog gaat verrichten. Zo word je goed voorbereid op de [arbeidsmarkt] (https://www.universiteitleiden.nl/onderwijs/opleidingen/master/education-and-child-studies/leerproblemen/carriereperspectieven).

Arbeidsmarktvoorbereiding naast de Masteropleiding Education and Child Studies

Er vinden elk jaar verschillende activiteiten plaats, binnen, naast en buiten je opleiding, die bijdragen aan je voorbereiding op de arbeidsmarkt. Dit kunnen voorlichtingsbijeenkomsten zijn over keuzes binnen de Masteropleiding Education and Child Studies, maar ook career workshops en events georganiseerd door je eigen opleiding, de facultaire Career Service of je studievereniging.
Denk aan:

Career Service, LU Career Zone en career workshops kalender

Career Service FSW
De Career Service FSW biedt informatie en advies over studie(her)oriëntatie en Masterkeuze, (studie)loopbaanplanning, oriëntatie op de arbeidsmarkt en solliciteren.

Leiden University Career Zone
De Leiden University Career Zone is dé website voor studenten en alumni van de Universiteit Leiden ter ondersteuning van de (studie)loopbaan. Je vindt er advies, informatie, (loopbaan)tests en tools op het gebied van (studie)loopbaanplanning, loopbaanmogelijkheden met je opleiding, arbeidsmarktoriëntatie, solliciteren, het Alumni Mentornetwerk, job portal, workshops en events en Career services.

Workshops en events
In de cursuskalender vind je een overzicht van loopbaan en sollicitatie- workshops, georganiseerd door de Career services.

New page

De Leidse Masterspecialisatie Orthopedagogiek voldoet, in combinatie met de Leidse Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen (specialisatie Orthopedagogiek), aan alle eisen die gesteld worden door de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO) voor de registratie Basis-Orthopedagoog. Ook is het mogelijk de NVO Basisaantekening Diagnostiek te behalen. Studenten die elders een universitaire Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen hebben behaald kunnen, soms na het behalen van één of enkele extra vakken, ook in aanmerking komen voor de klinische NVO-registraties. Lees de Brochure Beroepsregistraties voor alle informatie.

Andere WO-achtergrond?

Het kan zijn dat je eerst (een deel) van de premaster dient te volgen. Of het kan zijn dat je wel rechtstreeks toegelaten bent tot de master en dat je programma uitgebreid is met een aantal premastervakken en/of één of meer onderdelen van het NVO-examen. Als dat zo is, staat dit vermeld in het officiële toelatingsbesluit dat je hebt ontvangen (PDF). Kun je jouw toelatingsbesluit (PDF) niet meer vinden of heb je vragen hoe je deze extra vakken kunt combineren met de master? Neem dan contact op met de studieadviseurs.
Moet je extra vakken doen? Dan is het verstandig een planning te maken met één van de studieadviseurs.

Hbo-achtergrond

Studenten met een Hbo-achtergrond dienen zich in te schrijven voor de toelatingstoets. Halen zij die toets, dan kunnen zij starten met de premaster. Zij kunnen tijdens de premaster en master NVO-examens doen, waarmee zij zich kunnen kwalificeren voor de registratie van NVO Basisorthopedagoog.

Achtergrond Pedagogische Wetenschappen

Met een bachelor Pedagogische Wetenschappen ben je in principe rechtstreeks toelaatbaar. Omdat de bacheloropleidingen onderling wel verschillen en het voor afgestudeerden belangrijk is de registratie NVO-basisorthopedagoog te hebben kan het zijn dat we je vragen nog enkele vakken en/of NVO-examens te doen. We willen graag dat onze alumni zich kunnen kwalificeren voor de registratie NVO-basisorthopedagoog. Volg je het advies in het toelatingsbesluit niet op, dan krijg je vanuit de opleiding bij je afstuderen (Zie Aanvragen afstuderen) geen NVO-verklaring mee. Ben je van mening dat je wél al (een deel van) de kennis en vaardigheden hebt, stuur dan een mail naar de toelatingscommissie.

  • Vermeld je naam en je Leidse studentnummer;

  • Geef aan voor welk vak je vrijstelling vraagt;

  • Stuur de studiegidsteksten (link of pdf) mee van het bachelorvak dat /de bachelorvakken die volgens jou deze vrijstelling rechtvaardigen. Je kunt bv kijken naar literatuur en vakdoelen die overeenkomen.
    o De link of PDF moet uit het collegejaar zijn waarin je dit vak hebt gehaald.
    o De volgende informatie moet opgenomen zijn: aantal EC, gebruikte literatuur, inhoud van het vak, wanneer de cursus gevolgd is. In het algemeen geldt: hoe specifieker de informatie wordt aangeleverd, hoe beter en sneller de toelatingscommissie een besluit kan nemen.
    Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen.

De toelatingscommisie probeert binnen 15 werkdagen je mail te beantwoorden.