Dynamiek van groepen en besluitvorming
Minor
This information is available in Dutch only.
This information is available in Dutch only.
Course | EC | Semester 1 | Semester 2 |
---|---|---|---|
Introduction to Psychology | 5 | ||
Group Dynamics | 5 | ||
Culture and Diversity at Work | 5 | ||
Emotion and Cognition | 5 | ||
Social and Organisational Psychology | 5 | ||
Psychology of Advertising | 5 |
Eindtermen:
Na afronding van deze minor heeft de student kennis en begrip van:
het brede vakgebied van de psychologie, waaronder de evolutionaire psychologie, biopsychologie, cognitieve psychologie, ontwikkelingspsychologie, sociale psychologie, persoonlijkheidspsychologie en klinische psychologie (dit alles op inleidend niveau).
het brede scala aan onderzoeksmethoden die in de loop der geschiedenis zijn ontwikkeld en die ons in staat stellen onderscheid te maken tussen de wetenschappelijke psychologie en intuïtieve mensenkennis.
recente inzichten omtrent sociale waarneming (bijv. van personen, groepen, producten en reclames), emoties (bijv. worden beslissingen rationeel genomen of op basis van emoties), en sociale- en economische beslissingen (bijv. hoe komen individuele versus groepsbeslissingen tot stand; wat bepaalt of mensen zich inzetten voor hun bedrijf; ga je sparen of beleggen).
het sociale functioneren van mensen in organisaties, bijvoorbeeld wanneer het gaat om werving en selectie van personeel (bijv. de rol van stereotypen), groepsdynamische processen (bijv. coöperatie en competitie binnen en tussen groepen), motivatie en leiderschap (bijv. de rol van leidinggevenden bij het bevorderen van arbeidstevredenheid) en teamprestaties (bijv. hoe kun bevorderen dat een teamprestatie uitstijgt boven de optelsom van individuele prestaties).
sociale interactieprocessen tussen mensen (buurtgenoten, werknemers in organisaties) met verschillende culturele achtergronden.
Op basis van oefeningen in begrip en toepassing van deze kennis is de student in staat sociaal- en organisatiepsychologische vraagstukken uit de alledaagse praktijk kritisch en analytisch te benaderen, zelfstandig informatie te verzamelen, de geldigheid daarvan te beoordelen en voorstellen te formuleren voor nader onderzoek met een meer fundamenteel of een meer toegepast (oplossingsgericht) karakter. De student is in staat om deze inzichten en analyses schriftelijk en/of mondeling te presenteren.
Maximum aantal deelnemers: 25.