Intro
Algemene Informatie over de opleiding
Aan de rechterzijde staat onder bestanden een overzicht van het programma MPS gerelateerd aan het moment van instroom.
N.b. de vakken van de MSc Management van de Publieke Sector zijn alleen toegankelijk voor studenten MPS.
We geven studenten inzicht in de uitdagingen en dilemma’s waar publiek management en organisaties mee te maken krijgen en de verschillende manieren waarop publieke managers die dilemma’s kunnen hanteren. We behandelen daarom onder meer:
De kenmerken en context van publiek management en de verschillen tussen privaat en publiek management
Strategisch management voor publieke managers, inclusief het anticiperen op veranderingen in de omgeving
Ontwikkelingen in de politiek-ambtelijke verhoudingen in het openbaar bestuur
De rol en invloed van belangengroeperingen die de politieke besluitvorming proberen te beïnvloeden
De steeds grotere invloed van de (social) media en de vraag hoe publieke organisaties hiermee om moeten gaan
De veranderingen in de beleidsprocessen in het openbaar bestuur, zoals de opkomst van netwerksturing
Juridisering van de publieke sector
Ethische vraagstukken en integriteitskwesties en de relatie met de effectiviteit en efficiency van publieke organisaties
Factoren die het slagen van veranderingen van publieke organisaties bepalen
Ontwikkelingen in het HRM-beleid van publieke organisaties
Prestatiemanagement binnen de overheid
Publiek management in Nederland in internationaal vergelijkend perspectief
Strategie, advisering en verandermanagement
New page
Bestuur en medezeggenschap
De opleiding Management van de Publieke Sector heeft een opleidingsbestuur bestaande uit:
De master Management van de Publieke Sector heeft een opleidingscommissie (OLC). Dit is een medezeggenschapsorgaan dat is samengesteld uit wetenschappelijk medewerkers en studenten.
Studiebegeleiding en ondersteuning
Bij de studieadviseur van jouw opleiding kan je terecht voor studie-gerelateerde vragen en problemen, zoals studievertraging, planning, examenregelingen, etc. Zie hieronder ook verder:
Persoonlijke omstandigheden:
Hieronder vallen in ieder geval: ziekte, functiebeperking, bijzondere familieomstandigheden, zwangerschap en bepaalde bestuurswerkzaamheden. Als je twijfelt over je situatie, kom dan altijd langs de studieadviseur.
Overige studie gerelateerde zaken:
Studieplan, studievoortgang, studievertraging, regels Instituut Bestuurskunde/ Universiteit, BSA, stage, uitwisseling, minoren, scriptie etc.
Daarnaast zijn er ook:
Studentendecanen: zij beantwoorden je vragen en helpen je met problemen waarbij verschillende regelingen en wettelijke bepalingen een rol spelen;
Studentenpsychologen: zij kunnen bv. helpen bij faalangst, uitstelgedrag en tegenwerkende gedachtes en bieden daarnaast ook studievaardighedencurssen en scriptieondersteuningsgroepen aan.
Twijfel je waar je terecht moet met je vraag, dan ben je altijd eerst welkom bij de studieadviseurs.
Andere belangrijke afdelingen zijn:
De Examencommissie is onder andere verantwoordelijk voor de organisatie van de tentamens en examens. Daarnaast ziet zij toe op naleving van het Onderwijs- en Examenreglement. De examencommissie verwerkt in haar hoedanigheid ook individuele vragen van studenten aangaande hun studie. Voor individuele vragen aan de examencommissie gelden de volgende regels en procedures.
Het Onderwijs Service Centrum (OSC) verzorgt de registratie van studie- en onderwijsgegevens en staat telefonisch en aan de balie studenten te woord tijdens openingstijden.
Klachten
Binnen de opleiding zijn de studieadviseurs het eerste aanspreekpunt. Twijfel je over een van onderstaande opties bespreek het dan met hen.
De universiteit heeft diverse portalen waar je met een vraag of klacht terecht kan. Bekijk ze hier.
Heb je een vraag, suggestie of klacht over een specifiek vak, toets of over het studieprogramma en het rooster? Bekijk op de klachtenpagina van de opleiding waar je terecht kan.
Elke faculteit heeft ook een klachten coördinator de assessor (student-lid van het bestuur) van de faculteit, hij of zij is de klachtencoördinator voor overige klachten.
Studievereniging
De Bestuurskundige Interfacultaire vereniging Leiden (B.I.L.) vormt de schakel tussen de studenten en het Instituut en organiseert diverse activiteiten.
New page
Uitnodiging welkom Management Publieke Sector februari 2021
Beste student,
Namens het bestuur en de staf van het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden heten wij jou als nieuwe student van de master Management van de Publieke Sector (MPS) hartelijk welkom.
Wij organiseren een online welkomstbijeenkomst op vrijdag 29 januari 2021 vanaf 16.00 uur. Tijdens deze online bijeenkomst maak je kennis met de opleiding en ontvang je essentiële informatie, waaronder over de vakken, blokoverzicht en scriptie.
Het programma ziet er als volgt uit:
16.00 – 17.00 Welkom door prof. dr. Frits van der Meer, opleidingscoördinator MPS, en Jolanda den Heijer, studieadviseur
17.00 – 18.00 Kick-off mentoraat door studentmentoren MPS Sander Kieboom en Linsey van der Maarel
De link naar de online bijeenkomst wordt naar jegemaild. Houd dus de mail in de gaten!
De weblinks naar de roosters, uSis en Brightspace vind je tevens in de rechterkolom in deze Studiegids. (Andere) praktische informatie kun je vinden op Start je studie! en Informatie voor nieuwe studenten.
Wij zien je graag op 29 januari!
namens prof. dr. Frits van der Meer,
Tineke Choi, MSc
drs. Jolanda den Heijer
Charlotte Rosalie, MA
Studieadviseurs Instituut Bestuurskunde
N.B. Deze informatie is alleen bedoeld voor studenten die daadwerkelijk (mogen) starten met de MPS-opleiding in februari 2021.
Career Preparation
Studeren is meer dan alleen je diploma halen. Het gaat er ook om je voor te bereiden op je (verdere) professionele loopbaan. Hoe kun je de kennis en vaardigheden die je opdoet in de praktijk gebruiken? Welke richting kies je binnen je studie en waarom? Wat kan je al, en welke vaardigheden wil je nog leren? Hoe vertaal je de vakken die je kiest naar toepassing in de praktijk?
Op verschillende momenten tijdens je studie komen deze en andere vragen ter sprake. Mogelijk heb je er al eens met de studieadviseur, de FGGA Career Service en/of medestudenten over gesproken. Wij organiseren allerlei activiteiten waarbij je kunt reflecteren op je eigen wensen en mogelijkheden en je de kans krijgt je te oriënteren op de (rest van de) arbeidsmarkt. Centraal daarbij staan de vragen: ‘Wat kan ik?’, ‘Wat wil ik?’ en ‘Hoe bereik ik mijn doelen?’.
De Career Service is er om studenten (en pas afgestudeerden) te helpen bij de overstap naar of volgende stap op de arbeidsmarkt. We geven je persoonlijk advies en organiseren het hele jaar door verschillende activiteiten, zoals:
Individueel loopbaanadvies en cv-check
Workshops en trainingen, incl. ‘Netwerken & LinkedIn’, ‘CV & sollicitatiebrieven schrijven’ of ‘Solliciteren’)
Career Colleges waarin alumni vertellen over hun baan, werkdag en hoe ze aan die baan gekomen zijn
Informatiesessies als ‘Werken als trainee’, ‘Werken bij de EU’
Bedrijfsbezoeken, bijv. naar ambassades, ministeries, organisaties als de AIVD of Accenture
Stagemarkt
Career Event
Via de opleidingswebsite en e-mails vanuit de Career Service word je regelmatig op de hoogte gehouden van verdere loopbaanactiviteiten. Wij hopen je te zien bij onze online en offline activiteiten!
Meer informatie