Studiegids

nl en

Informatie studieprogramma

Eindtermen van de opleiding

  1. Algemeen
    Afgestudeerden van de opleiding hebben de onderstaande eindkwalificaties bereikt, gerangschikt volgens de Dublin-descriptoren:

1.a Kennis en inzicht

  • kritisch bewustzijn van theorieën op het gebied van regiostudies.

  • kennis van de regels met betrekking tot wetenschappelijke integriteit

1.b Toepassen van kennis en inzicht

  • De afgestudeerde heeft de vaardigheid om de verschillende theoretische benaderingen op het gebied van regiostudies te herkennen en tenminste twee daarvan zelf toe te passen.

  • De afgestudeerde heeft de noodzakelijke academische vaardigheden om een BA-eindwerkstuk te schrijven en bediscussiëren.

  • De afgestudeerde heeft de vaardigheid de regels met betrekking tot wetenschappelijke integriteit zelf toe te passen.

Voorts leiden de verschillende deelgebieden tot de volgende eindkwalificaties:

  1. Geschiedenis

2.a Kennis en inzicht:

  • algemene kennis van de taalkundige geschiedenis van het Midden-Oosten.

  • algemene kennis van, en inzicht in, historische ontwikkelingen in het Midden-Oosten en een basaal begrip van methoden en technieken van de geschiedwetenschap.

  • grondige kennis van de geschiedenis en actuele ontwikkelingen in het door haar/hem gekozen taalgebied.

2.b Toepassen van kennis en inzicht:

  • De afgestudeerde is in staat kennis en inzicht op dit deelgebied toe te passen in analyse van bronnenmateriaal en in mondelinge en schriftelijke presentaties en hierover inhoudelijk zinvol te discussiëren.
  1. Cultuur

3.a Kennis en inzicht:

  • kennis van aspecten van culturele productie, zoals uitvoerende kunsten, literatuur en materiële cultuur.

  • kennis van de manier waarop maatschappijen in het moderne Midden-Oosten omgaan met hun cultureel erfgoed.

3.b Toepassen van kennis en inzicht:

  • De afgestudeerde is in staat kennis en inzicht op dit deelgebied toe te passen in analyse van bronnenmateriaal en in mondelinge en schriftelijke presentaties en hierover inhoudelijk zinvol te discussiëren.
  1. Maatschappij

4.a Kennis en inzicht:

  • algemene kennis van de geschiedenis, actuele ontwikkelingen en instituten van religies in het Midden-Oosten. Daarbij beschikt de afgestudeerde over dieper inzicht in ten minste een van deze religies, met name met betrekking tot haar rol in de maatschappij.

  • algemene kennis van de geschiedenis van en ontwikkelingen in de antropologie en sociologie van het Midden-Oosten.

  • inzicht in de rol van hedendaagse politieke bewegingen en ideologieën in het Midden-Oosten.

4.b Toepassen van kennis en inzicht:

  • De afgestudeerde is in staat kennis en inzicht op dit deelgebied toe te passen in analyse van bronnenmateriaal en in mondelinge en schriftelijke presentaties en hierover inhoudelijk zinvol te discussiëren.

I Afstudeerrichting Arabische taal en cultuur

In aanvulling op bovenstaande eindkwalificaties gelden onderstaande eindkwalificaties voor de afstudeerrichting Arabische taal en cultuur:

  • Kennis van en ervaring met diverse tekstgenres in geschreven en gesproken vorm uit verschillende periodes en regio’s van het Arabische taal- en cultuurgebied zowel in het Modern Standaard Arabisch als in een van de dialecten (Egyptisch of Marokkaans Arabisch).

  • Inzicht in hoe deze verschillende gesproken en geschreven culturele uitingen passen in hun directe (historische, religieuze, sociale, culturele, taalkundige, geografische) context en zich verhouden tot ontwikkelingen in het Midden-Oosten en de islamitische wereld in bredere zin.

II Afstudeerrichting Perzische taal en cultuur

In aanvulling op bovenstaande eindkwalificaties gelden onderstaande eindkwalificaties voor de afstudeerrichting Perzische taal en cultuur:

  1. Geschiedenis: Kennis van de geschiedenis en historiografie van het Perzische cultuurgebied, met een focus op Iran en aandacht voor Afghanistan en (delen van) Centraal-Azië
  2. Cultuur: Kennis van de geschiedenis van het Perzisch en de cultuurproductie met betrekking tot het Perzisch in brede zin; kennis van en ervaring met diverse tekstgenres en hun cultuurhistorische en maatschappelijke context; algemene kennis van de materiële cultuur van het Perzische cultuurgebied.
  3. Maatschappij: Algemene kennis van sociale structuren, politieke ontwikkelingen en de rol van religie (in het bijzonder de sji’itische islam en het soefisme) in het Perzisch cultuurgebied, met een focus op Iran en aandacht voor Afghanistan en (delen van) Centraal-Azië.

III Afstudeerrichting Turkse taal en cultuur

In aanvulling op bovenstaande eindkwalificaties gelden onderstaande eindkwalificaties voor de afstudeerrichting Turkse taal en cultuur:

  1. Geschiedenis: Kennis van de geschiedenis en historiografie van het Osmaanse Rijk en Turkije.
  2. Cultuur:
    a) algemene kennis van de geschiedenis van de Turkse narratieve cultuur in literatuur, film en televisiedrama.
    b) algemene kennis van de Turkse beeldende kunst en materiële cultuur.

IV Afstudeerrichting Hebreeuwse taal en cultuur

In aanvulling op bovenstaande eindkwalificaties gelden onderstaande eindkwalificaties voor de afstudeerrichting Hebreeuwse taal en cultuur:

  1. Geschiedenis: Kennis van de geschiedenis en historiografie van de staat Israël.
  2. Cultuur: Algemene kennis van het jodendom.
  3. Maatschappij: Kennis van de sociale structuren, politiek en economie van het huidige Israël.

V Afstudeerrichting Moderne Midden-Oostenstudies

In aanvulling op bovenstaande eindkwalificaties gelden onderstaande eindkwalificaties voor de afstudeerrichting Moderne Midden-Oostenstudies:

  1. Geschiedenis:
    Grondige kennis van de (moderne) geschiedenis van het Midden-Oosten.
  2. Maatschappij:
    a) inzicht in fundamentele socioculturele processen en ontwikkelingen die relevant zijn voor het moderne Midden-Oosten.
    b) algemene kennis van de geschiedenis en ontwikkelingen op het gebied van politieke wetenschappen en economie van het Midden-Oosten.
    c) inzicht in relevante sociaaleconomische en politieke processen en ontwikkelingen die relevant zijn voor het moderne Midden-Oosten.
    d) meer uitgebreide kennis van de rol van de islam in de moderne wereld.

VI Afstudeerrichting Islamstudies

In aanvulling op bovenstaande eindkwalificaties gelden onderstaande eindkwalificaties voor de afstudeerrichting Islamstudies:

  1. Kritisch bewustzijn van theorieën op het gebied van religiestudies. De afgestudeerde heeft de vaardigheid om de verschillende theoretische benaderingen te herkennen.
  2. Meer uitgebreide kennis van de rol van de islam in de moderne wereld.

Taalvaardigheid

Doelen in termen van het Europees Referentiekader taalvaardigheid, met betrekking tot respectievelijk Arabisch (afstudeerrichting Arabische taal en cultuur), Perzisch (Perzische taal en cultuur), Turks (Turkse taal en cultuur) of Hebreeuws (Israëlstudies) :

Arabisch BA 1 BA 2 BA 3
Luisteren A1 B1 B1
Lezen A2 B 1 B 2
Gesproken interactie A1 A2 A2
Gesproken productie A2 B1 B1
Schrijven A2 B1 B1
Turks, Hebreeuws, Perzisch BA 1 BA 2 BA 3
Luisteren A1 B1 B1
Lezen A2 B 1 B 2
Gesproken interactie A2 B2 B2
Gesproken productie A2 B1 B1
Schrijven A2 B1 B1

Bindend Studieadvies (BSA)

In 2024-2025 worden er twee adviezen uitgebracht, het eerste vóór 1 februari en het tweede vóór 15 augustus. De opleiding hanteert een aanvullende eis:

  • Seminar Midden-Oostenstudies

Keuzeruimte

Het 3e jaar bestaat voor de helft (30 EC, verdeeld over beide semesters) uit een minor of vrije keuzeruimte. Op de universitaire website en de facultaire website vind je meer informatie over de minoren. Op de facultaire website vind je ook meer informatie over de mogelijke invullingen van de vrije keuzeruimte door middel van bijvoorbeeld een zelf samengesteld keuzepakket waarvan een stage deel kan uitmaken (Regeling stage in de bachelor). De examencommissie beoordeelt deze pakketten op samenhang en opbouw, de voorgestelde combinatie van vakken moet elkaar versterken en uit verschillende studiejaren komen, bij voorkeur uit zowel BA 1, 2 als 3, met de bijbehorende niveaus (100-200-300). Let bij je keuze ook op toegangs- en eventuele ingangseisen.

Een aantal minoren wordt in zijn geheel aangeboden in het 1e semester. Houd er rekening mee dat dit in de praktijk moeilijk te combineren is met de colleges van je hoofdvak (niet alleen voor wat betreft het rooster maar zeker ook de studielast). Het is dan beter alleen de minor te volgen en de colleges van het hoofdvak een jaar op te schuiven. Of andersom, waarbij de minor in het 1e semester van 24-25 wordt gevolgd, wat gezien de studievoortgang de voorkeur heeft.

Examencommissie
Voor een minor van de Universiteit Leiden is geen toestemming nodig van de examencommissie. Formulieren voor zelf samengestelde keuzepakketten (waar ook een stage deel van kan uitmaken) dienen uiterlijk 15 augustus 2024 ingeleverd te worden bij de examencommissie. Gebruik hiervoor het formulier Goedkeuring keuzepakket en stuur de mail vanuit je u-mail.

Voltijd en deeltijd

Het Bachelorprogramma Midden-Oostenstudies is alleen in voltijd te volgen.

BA-eindwerkstuk en afstudeereisen

Het bachelorprogramma wordt afgesloten met het college BA-eindwerkstuk en seminar (15 EC).

Afstuderen kan iedere maand van het academisch jaar, behalve in juli.

N.B. Er is slechts één officiële uitreiking per jaar (in oktober)

Afstudeerrichtingen

De opleiding kent zes afstudeerrichtingen:

  • Arabische taal en cultuur

  • Perzische taal en cultuur

  • Turkse taal en cultuur

  • Moderne Midden-Oostenstudies

  • Hebreeuwse taal en cultuur

  • Islamstudies

Aansluitende masteropleidingen / premastertrajecten

De bachelor Midden-Oosten geeft direct toegang tot de Master Middle Eastern Studies

Premaster

Informatie over de pre-master Middle Eastern Studies

Aanvullende informatie cursussen

Onderwijsvorm

Hoorcollege
Voor hoorcolleges geldt geen aanwezigheidsverplichting. Het is niet nodig om docenten te informeren over afwezigheid. De tijdens de colleges behandelde stof vormt een belangrijk onderdeel van het gehele programma. Studenten wordt aangeraden alle colleges bij te wonen.

Werkcollege
Voor werkcolleges geldt een aanwezigheidsverplichting. Studenten dienen actief en goed voorbereid deel te nemen aan alle werkcolleges. Afwezigheid moet vooraf worden gemeld bij de docent (bijvoorbeeld door onvoorziene omstandigheden, zoals ziekte, familieomstandigheden, problemen met het spoor enz.). In deze gevallen bepaalt de docent of, en zo ja hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Er mogen maximaal twee colleges* worden gemist. Afwezigheid zonder kennisgeving en/of meer dan twee keer kan leiden tot uitsluiting van de tentamen(s) en toekenning van een onvoldoende voor de cursus.

  • Twee voor werkcolleges, met één college van 2 uur per week gedurende het gehele semester (2 blokken).

Wetenschappelijke integriteit

De Universiteit Leiden beschouwt plagiaat als een ernstig vergrijp waarop strenge straffen kunnen volgen. In de Gedragscode Plagiaat leest u wat de universiteit onder plagiaat verstaat en wat de mogelijke consequenties zijn.

Lees verder (alleen beschikbaar in het Engels) over academic integrity.

ChatGPT: Wat kan (en mag) er?

Studeren met een functiebeperking

De Universiteit Leiden wil studenten met een beperking zoveel mogelijk gelijke kansen bieden. Het Protocol studeren met een functiebeperking aan de universiteit Leiden beschrijft de mogelijkheden van het studeren met een functiebeperking, schetst een aantal speciale voorzieningen en bakent verantwoordelijkheden af, zowel van de studenten als de universiteit.
Studenten wordt aangeraden aan om zo vroeg mogelijk en bij voorkeur vóór de start van de studie, contact op te nemen met Fenestra voor mogelijke studieaanpassingen of het gebruik van Fenestra’s diensten.

Facultair keuzepakket Perzisch

Vak EC Semester 1 Semester 2
Persian Language and Culture 1 10
Persian Language and Culture 2 10

Kies één van de volgende cursussen:

History of Contemporary Iran 5
History of Central Asia & Afghanistan 5

Kies één van de volgende cursussen:

Media Persian 5
History of Persian Language and Literature 5
Islamitische kunst en materiële cultuur 5

Facultair keuzepakket Turks

Vak EC Semester 1 Semester 2

Voor studenten zonder kennis van het Turks

Beginner's Turkish 10
Pre-Intermediate Turkish 10

Kies één van de volgende cursussen:

History and Culture of Modern Turkey 5
Osmaanse Geschiedenis en Cultuur 5

Kies één van de volgende cursussen:

Turkish through Media 5
Turkse ‘teksten’; van inscripties tot televisieseries 5

Voor studenten met kennis van het Turks

Intermediate Turkish 10
Osmaans 2 5
Turkse ‘teksten’; van inscripties tot televisieseries 5
Islamitische kunst en materiële cultuur 5

Kies één van de volgende cursussen:

Osmaans 1 5
Osmaanse Geschiedenis en Cultuur 5
History and Culture of Modern Turkey 5

Voor studenten met gevorderde kennis van het Turks

Osmaans 1 5
History and Culture of Modern Turkey 5
Osmaanse Geschiedenis en Cultuur 5
Osmaans 2 5
Turkse ‘teksten’; van inscripties tot televisieseries 5
Islamitische kunst en materiële cultuur 5

Keuzevakken

Vak EC Semester 1 Semester 2
Beginner's Hebrew 10
Beginner's Turkish 10
Persian Language and Culture 1 10
Diasporas and Minorities in the Middle East 5
Geschiedenis van het Midden-Oosten (600-1600) 5
History of Central Asia & Afghanistan 5
History of Contemporary Iran 5
Introduction to the Study of Islam 5
Sufism: History, Religion and Material Culture 5
Talenpanorama van het Midden-Oosten 5
The Living Quran 5
Islamitische kunst en materiële cultuur 5
History of the Modern Middle East: Transformations and Challenges 5
Political Islam 5
The World of Shi’i Islam: History, Art and Culture 5

Arbeidsmarktvoorbereiding

Arbeidsmarktvoorbereiding bij Midden-Oostenstudies

De Universiteit Leiden heeft als doel om jou, naast het bieden van een gedegen universitaire opleiding, zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt en daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van jouw employability, je inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het makkelijker om de overstap naar de arbeidsmarkt te maken, inzetbaar te blijven in een dynamische arbeidsmarkt, in een (loop)baan die past bij je eigen persoonlijke waarden, voorkeuren en ontwikkeling.

‘Employability’ bestaat uit de volgende aspecten, die je onder andere ontwikkelt binnen je opleiding:

1 Vakspecifieke kennis en vaardigheden Kennis en vaardigheden specifiek voor jouw opleiding
2 Vakoverstijgende vaardigheden Dit zijn vaardigheden die relevant zijn voor elke student, die je in allerlei functie kunt gebruiken ongeacht studie, denk o.a. aan onderzoeken, analyseren, projectmatig werken, oplossingen genereren, samenwerken, digitale vaardigheid, mondeling communiceren, schriftelijk communiceren, presenteren, maatschappelijk bewustzijn, zelfstandig leren, veerkracht
3 Zelfreflectie Het betreft hier zelfreflectie in het kader van je (studie)loopbaan, o.a. reflecteren op de keuzes die je als student tijdens je studie maakt, wat kan je met je kennis en vaardigheden op de arbeidsmarkt? Daarnaast reflecteren op je eigen profiel en je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Wie ben je, wat kan je goed, wat vind je interessant, wat past er bij je, wat vind je belangrijk, wat wil je gaan doen?
4 Praktijkervaring Opdoen van praktijkervaring o.a. door middel van stages, projecten, (maatschappelijke) praktijkgerichte of praktijk gebaseerde opdrachten, die zijn geïntegreerd in een (keuze-)vak, minor of afstudeeropdracht.
5 Oriëntatie op de arbeidsmarkt Zicht krijgen op de arbeidsmarkt, op werkvelden, functies en loopbaanpaden, door o.a. gastsprekers en alumni-ervaringen uit het werkveld, career events binnen opleiding, gebruik van een alumni mentornetwerk, spreken met mensen uit het veld, meelopen/ bedrijfsbezoeken in het kader van een bepaald vak

Employability in opleiding / arbeidsmarktprogramma

In de opleiding Midden-Oostenstudies vind je deze employability-elementen ook terug. Bij Midden-Oostenstudies doe je veel vakspecifieke kennis en vaardigheden op. Zo heeft de opleiding een sterke taalverwervingsleerlijn. Afhankelijk van jouw specialisatie beheers je aan het eind van je opleiding op hoog niveau Arabisch, Hebreeuws, Perzisch of Turks, wat je in staat stelt te werken met gesproken en geschreven teksten in een van deze Midden-Oosterse talen. Ook doen je kennis en vaardigheden op om huidige maatschappelijke, religieuze, politieke en economische ontwikkelingen in het Midden-Oosten te begrijpen vanuit een historisch en regionaal perspectief, bijvoorbeeld bij vakken als History and culture of modern Turkey, The living Quran en Anthropology of the Middle East.

Daarnaast ontwikkel je vakoverstijgende vaardigheden. Zo kun je een eigen onderzoek uitvoeren, waarvoor je informatie moet vinden en analyseren en waarover je zowel schriftelijk als mondeling op een heldere manier verslag moet doen. Vaardigheden op het gebied van onderzoek doen, analyse en communicatie ontwikkel je gedurende alle drie de studiejaren, maar bovenal bij speciaal daarvoor bestemde seminars: het eerstejaars Seminar Midden-Oosten 1 en het derdejaars werkstukseminar waarbinnen studenten werken aan een afstudeerproject. Bij deze vakken leren studenten projectmatig te werken. Zij ontwerpen zelf een duidelijk afgebakend project en moeten doelen (zoals deadlines) halen. Door je werk voor te leggen aan medestudenten en aan je begeleider leer je te reflecteren op jouw eigen werk en ontwikkel je het vermogen om met kritiek om te gaan en om opbouwende en onderbouwde kritiek te geven. Het onderzoek zelf laat je kennis nemen van Midden-Oostenstudies in de praktijk.

Ook faciliteert de opleiding een studieverblijf in het Midden-Oosten. Tijdens dit verblijf doen studenten niet alleen veel taal- en cultuurkennis op, ook leren zij het Midden-Oosten ‘van binnenuit’ kennen en ervaren zij hoe het is om in een land met een andere cultuur en taal te wonen. Een verblijf in het Midden-Oosten helpt studenten zich te ontwikkelen tot (zelf)kritische wereldburgers die zich bewust zijn van de grote culturele, politieke en religieuze diversiteit op Aarde.

Activiteiten arbeidsmarktvoorbereiding naast / buiten het curriculum

Er vinden elk jaar verschillende activiteiten plaats, binnen en buiten je opleiding, die bijdragen aan je voorbereiding op de arbeidsmarkt, met name waar het gaat om oriëntatie op het werkveld/de arbeidsmarkt, (loopbaan)vaardigheden en zelfreflectie. Dit kunnen voorlichtingsbijeenkomsten zijn rond keuzemomenten binnen je opleiding, maar ook career workshops en events georganiseerd door je eigen opleiding, de Humanities Career service of je studievereniging.

Speciaal op het Midden-Oosten en de islamitische wereld gericht zijn:

Andere activiteiten helpen je je ook voor te bereiden op de arbeidsmarkt, zoals:

Humanities Career Service, LU Career Zone en career workshopskalender

Humanities Career Service
De Humanities Career Service biedt advies over stage, studie(her)oriëntatie en masterkeuze, oriëntatie op de arbeidsmarkt, loopbaanadvies en solliciteren.

Leiden University Career Zone
De Leiden University Career Zone is dé website voor studenten en alumni van de Universiteit Leiden ter ondersteuning van de (studie)loopbaan. Je vindt er advies, informatie, (loopbaan)tests en tools op het gebied van (studie)loopbaanplanning, loopbaanmogelijkheden met je opleiding, arbeidsmarktoriëntatie, solliciteren, het alumni Mentornetwerk, job portal, workshops en events en Career Service.

Workshops en events
Op de activiteitenkalender vind je een overzicht van loopbaan en sollicitatie workshops, georganiseerd door de Humanities Career Service.