Eerste jaar
Het programma van het eerste jaar bestaat voornamelijk uit verplichte vakken, waarvan een aantal in het Nederlands en een aantal in het Engels worden aangeboden. In het tweede semester kies je ter voorbereiding op je tracks twee keuzevakken.
Het programma is als volgt:
Eerste semester
Language and culture of the Indo-Europeans
Phonology I
Sociolinguistics
Talen van de wereld / Languages of the World
Klanken van de wereld / Speech Sounds of the World
Taal en communicatie / Language and Communication
Tweede semester
Syntax 1
Computation for Language Research
Historische taalkunde / Historical Linguistics
Morfologie / Morphology
Twee keuzevakken voorbereidend op één van de tracks
Comparative Indo-European Linguistics
Arbeidsmarktvoorbereiding
Arbeidsmarktvoorbereiding bij Taalwetenschap
De Universiteit Leiden heeft als doel om jou, naast het bieden van een gedegen universitaire opleiding, zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt en daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van jouw ‘employability’, je inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het makkelijker om de overstap naar de arbeidsmarkt te maken, inzetbaar te blijven in een dynamische arbeidsmarkt, in een (loop)baan die past bij je eigen persoonlijke waarden, voorkeuren en ontwikkeling.
'Employability' bestaat uit de volgende aspecten, die je onder andere ontwikkelt binnen je opleiding:
1. Vakspecifieke kennis en vaardigheden
Kennis en vaardigheden specifiek voor jouw opleiding.
2. Vakoverstijgende vaardigheden
Dit zijn vaardigheden die relevant zijn voor elke student, die je in allerlei functie kunt gebruiken ongeacht studie, denk aan o.a.: onderzoeken, analyseren, projectmatig werken, oplossingen genereren, samenwerken, digitale vaardigheid, mondeling communiceren, schriftelijk communiceren, presenteren, maatschappelijk bewustzijn, zelfstandig leren, veerkracht.
3. Zelfreflectie
Het betreft hier zelfreflectie in het kader van je (studie)loopbaan, o.a. reflecteren op de keuzes die je als student tijdens je studie maakt, wat kan je met je kennis en vaardigheden op de arbeidsmarkt?
Daarnaast reflecteren op je eigen profiel en je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Wie ben je, wat kan je goed, wat vind je interessant, wat past er bij je, wat vind je belangrijk, wat wil je gaan doen?
4. Praktijkervaring
Opdoen van praktijkervaring o.a. door middel van stages, projecten, (maatschappelijke) praktijkgerichte of praktijk gebaseerde opdrachten, die zijn geïntegreerd in een (keuze-)vak, minor of afstudeeropdracht.
5. Oriëntatie op de arbeidsmarkt
Zicht krijgen op de arbeidsmarkt, op werkvelden, functies en loopbaanpaden, door o.a. gastsprekers en alumni-ervaringen uit het werkveld, career events binnen opleiding, gebruik van alumni mentornetwerk, interviewen mensen uit het veld, meelopen/ bedrijfsbezoeken in het kader van een bepaald vak.
Employability / arbeidsmarktprogramma in het curriculum
In de opleiding Taalwetenschap vind je deze employability elementen ook terug.
Je onderzoekt binnen Taalwetenschap de regels en structuur van taal. Je bestudeert ook hoe we taal gebruiken en je bekijkt hoe ze zich door de eeuwen heen heeft ontwikkeld. Je komt veel te weten over specifieke talen, altijd met het doel om de structuur en het gebruik ervan beter te begrijpen. Zo word je een waardevolle taalwetenschapper, met kennis van de menselijke communicatie, diverse talen en taalstructuren. Vakspecifieke kennis en vaardigheden vind je daarom in het hele curriculum.
Voor toekomstige werkgevers is uiteraard niet alleen de inhoudelijke kennis belangrijk die je tijdens je studie hebt opgedaan. Zij letten ook op vakoverstijgende vaardigheden als onderzoeken, analyseren, samenwerken, digitale vaardigheden, zelfstandig leren, maatschappelijk bewustzijn en mondeling en schriftelijk communiceren. Kortom: wat je nodig hebt om goed te kunnen functioneren in een verantwoordelijke functie. Deze vaardigheden zijn vanaf het eerste jaar verweven in het programma. Meteen in jaar 1 leer je taalkundige analyses te maken, bijvoorbeeld bij Phonology 1, Talen van de wereld en Historische taalkunde. Je leert onderzoeken, zowel zelfstandig als ook in samenwerking met anderen, bijvoorbeeld in groepsopdrachten bij Sociolinguistics. In jaar 2 en 3 wordt er meer zelfstandigheid verwacht en ga je tegelijk steeds meer samenwerken met anderen. Zelfstandige en groepspresentaties dragen bij aan de ontwikkeling van je communicatieve vaardigheden. Ook ga je in jaar 2 en 3 kleine werkstukken schrijven, waardoor je je schriftelijke communicatie verder ontwikkelt. Maatschappelijk bewustzijn is onderdeel van cursussen als Taal en Communicatie (jaar 1) en Language Policy and Multilingualism (jaar 2). Digitale vaardigheden maken tegenwoordig deel uit van de taalwetenschap als geheel; in jaar 1 is Computation for Language Research speciaal bedoeld om je hierin te trainen.
Zelfreflectie ontwikkel je geleidelijk door de feedback op je tentamens, presentaties, opdrachten en werkstukken. Het is met name bij het Bachelorwerkstuk (jaar 3) dat deze vaardigheid expliciet aan de orde komt, als je de keuzes en overwegingen bij de opzet van je onderzoek met verantwoorden.
Binnen de opleiding Taalwetenschap is er ruimte voor stages om praktijkervaring op te doen, in het bijzonder in het eerste semester van het derde jaar. Hieronder, bij c en d, vind je uitgebreide informatie over stages en over andere manier om je te oriënteren op de arbeidsmarkt.
Activiteiten arbeidsmarktvoorbereiding naast / buiten het curriculum
Hoe kun je de kennis en vaardigheden die je opdoet bij Taalwetenschap gebruiken? Welke richting kies je binnen je studie en waarom? Wat kan je al, en welke vaardigheden wil je nog leren? Hoe vertaal je de vakken die je kiest naar iets wat je later zou willen doen?
Op verschillende momenten tijdens je studie komen deze en andere vragen ter sprake. Mogelijk heb je er al eens met de studieadviseur, de Humanities Career Service of met medestudenten over gesproken of gebruik gemaakt van de Leiden University Career Zone. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd waarbij je kunt nadenken over je eigen wensen en mogelijkheden en waar je de kans krijgt je te oriënteren op de arbeidsmarkt. Centraal daarbij staan de vragen: ‘Wat kan ik?’, ‘Wat wil ik?’ en ‘Hoe bereik ik mijn doelen?’.
Activiteiten
Studievereniging T.W.I.S.T. organiseert ieder jaar voor alle studenten Taalwetenschap een voorlichtingsdag over arbeidsmarktvoorbereiding: de Linguistics Career Day. Daarbij worden ook alumni uitgenodigd om te vertellen hoe het hen vergaan is na hun afstuderen en wat zij hebben gedaan om hun huidige baan te vinden.
Via de facultaire website en per e-mail word je bovendien op de hoogte gehouden van verdere activiteiten rondom de arbeidsmarktvoorbereiding. Denk hier bij aan activiteiten als deze:
Eerste jaar
Tweede jaar
Derde jaar
Buitenlandverblijf
Het is mogelijk om binnen de studie Taalwetenschap een semester naar het buitenland te gaan. Dit kun je doen in je derde jaar. Neem vroegtijdig contact op met de studieadviseur, want het kan nodig zijn om een aangepast studieplan te maken. Wil je buiten Europa studeren? Hou er dan rekening mee dat de aanmeldingsdeadline voor een uitwisseling op 1 december van het voorafgaande academisch jaar is. Wil je op uitwisseling binnen Europa? Dan is de aanmeldingsdeadline 15 februari van het voorafgaande academische jaar. Informatie over procedures en deadlines is te vinden op de website van het International Office van de Universiteit Leiden.
Een buitenlandverblijf is niet alleen een mooie gelegenheid om je academische en persoonlijke horizon te verbreden. Het is ook een geweldige kans om je nog aantrekkelijker voor latere werkgevers te maken. Met de toenemende internationalisering hechten veel werkgevers grote waarde aan buitenlandervaring.
Mentornetwerk Studenten en Alumni
De Universiteit Leiden bereidt studenten en jonge alumni graag goed voor op de arbeidsmarkt. Hiervoor zetten wij graag de kennis en ervaring van Leidse alumni in. Om deze studenten en jonge alumni die vragen over hun loopbaan hebben in contact te brengen met ervaren alumni, heeft de Universiteit Leiden het Mentornetwerk in het leven geroepen.
Humanities Career Service, LU Career Zone en career workshopskalender
Humanities Career Service
De Humanities Career Service biedt advies over stage, studie(her)oriëntatie en masterkeuze, oriëntatie op de arbeidsmarkt, loopbaanadvies en solliciteren.
Leiden University Career Zone
De Leiden University Career Zone is dé website voor studenten en alumni van de Universiteit Leiden ter ondersteuning van de (studie)loopbaan. Je vindt er advies, informatie, (loopbaan)tests en tools op het gebied van (studie)loopbaanplanning, loopbaanmogelijkheden met je opleiding, arbeidsmarktoriëntatie, solliciteren, het alumni Mentornetwerk, job portal, workshops en events en Career Service.
Workshops en events
Op de activiteitenkalender vind je een overzicht van loopbaan en sollicitatie workshops, georganiseerd door de Humanities Career Service.
Meer info
Meer info
- Eindtermen van de opleiding
- Bindend Studieadvies
- Aanwezigheidsplicht
- Eerste jaar: propedeuse
- Tweede en derde jaar
- Keuzeruimte
- Verplichte volgorde
- Voltijd en deeltijd
- BA-eindwerkstuk en afstudeereisen
- Aansluitende masteropleidingen / pre-mastertrajecten
1. Eindtermen van de opleiding
Bachelors Taalwetenschap:
beschikken over gevorderde kennis, analytische vaardigheden en inzicht op het terrein van taalkunde;
zijn in staat op elk van deze terreinen een afgebakend probleem zelfstandig dan wel in samenwerking met anderen te onderzoeken;
zijn in staat daarvan helder en duidelijk verslag uit te brengen in mondelinge of schriftelijke vorm;
kunnen kennis en inzicht op het gebied van taalkunde toepassen bij cognitieve en/of computationele analyse.
Zie ook Facultaire Onderwijs- en Examenregeling (OER), Onderwijs- en examenregeling Taalwetenschap en Facultaire reglementen
2. Bindend studieadvies
De opleiding Taalwetenschap geeft in het eerste jaar een Bindend Studieadvies (BSA). Dit houdt in dat je een minimum aantal EC moet hebben behaald om door te mogen gaan naar het volgende studiejaar. Lees meer over het BSA op de website.
3. Aanwezigheidsplicht
Tijdens werkcolleges geldt een aanwezigheidsplicht. Studenten mogen per college maximaal twee van de dertien bijeenkomsten missen (met een geldige reden, te melden aan de docent voorafgaand aan het te verzuimen college). Studenten die meer dan twee keer afwezig zijn geweest dienen contact op te nemen met de studieadviseur. Als er naar diens oordeel sprake is van bijzondere omstandigheden, kan in overleg met de docent van de regel om maximaal twee bijeenkomsten te mogen missen worden afgeweken. Ter compensatie van de gemiste colleges kan een extra opdracht worden gegeven.
4. Eerste Jaar: Propedeuse
De propedeuse biedt een brede oriëntatie in het verschijnsel menselijke taal en de studie van taal en verschaft de student inzicht in de verscheidenheid van talen. Je maakt kennis met de verschillende, ook interdisciplinaire, gebieden van taalonderzoek en krijgt scholing in methodes van taalanalyse. Zo kun je zelf ontdekken in welke richting jij je verder wilt specialiseren.
In de colleges worden boeken en artikelen gebruikt die, samen met de behandelde stof, je wegwijs maken in het vakgebied en de manier van redeneren. De colleges worden tevens gebruikt voor het aanleren van mondelinge en schriftelijke vaardigheden, het oefenen van technieken en het oplossen van problemen, zowel individueel als in kleine groepen. Je legt zo een gedegen basis voor het vervolg van je opleiding.
In het tweede semester van het eerste jaar kiest de student twee van acht keuzevakken binnen de gebonden keuzeruimte. De keuze wordt mede bepaald door de track die de student in het tweede en derde jaar wil kiezen. Zie ook de paragraaf ‘keuzeruimte’.
5. Tweede en derde jaar
In het tweede en derde jaar ontwikkel je je onderzoeksvaardigheden verder. Je verdiept je bovendien in één van de vier tracks die de opleiding Taalwetenschap aanbiedt.
Comparative Indo-European Linguistics: Wat hebben Nederlands, Russisch, Hindi en Perzisch met elkaar te maken? Op het eerste gezicht weinig. Toch hebben de talen een gemeenschappelijke oorsprong: het Indo-Europees. Deze oertaal werd waarschijnlijk rond 3500 voor Christus gesproken in Zuid-Rusland. De mensen en hun taal verspreidden zich over alle windstreken, van Noordwest-Europa tot India. Er ontstonden regionale verschillen en uiteindelijk verschillende talen.
Descriptive Linguistics: Alle talen hebben een grammatica. Maar van de ongeveer 6.000 talen wereldwijd zijn er slechts 500 redelijk bekend en beschreven. Duizenden talen wachten dus nog op een nieuwsgierige taalwetenschapper om de structuren te achterhalen en te beschrijven.
Language and Cognition: Bij Language and Cognition bestudeer je taal als een cognitief systeem. Je houdt je bezig met (formele) modellen over taal die proberen te verklaren hoe taal in onze hersenen is gerepresenteerd, hoe het taalsysteem zich ontwikkelt bij kinderen, en hoe hersenschade het taalsysteem kan aantasten. Deze track raakt aan onderzoeksgebieden als psychologie, neurowetenschap en informatica.
Taal in gebruik (alleen beschikbaar voor Nederlands sprekende studenten): Bij de bestudering van de relatie tussen taal en communicatie draait het om de vraag hoe mensen taal gebruiken om bepaalde boodschappen aan elkaar over te dragen en om bepaalde effecten bij elkaar te bewerkstelligen. De nadruk ligt bij Taal in gebruik dan ook op de functies van taal en minder op de grammaticale eigenschappen ervan.
6. Keuzeruimte
Naast de verplichte vakken heb je binnen je traject veel vrijheid om zelf een programma samen te stellen. Dit doe je door je te richten op een track (afstudeerrichting) waarbinnen een zekere hoeveelheid ruimte is voor keuzevakken. De keuzevakken kunnen op verschillende manieren ingevuld worden. Kijk in het programma van jouw track wat de mogelijkheden zijn.
De keuze begin in het tweede semester van het eerste jaar. Je kiest dan twee vakken die jou voorbereiden op de afstudeerrichting van jouw interesse. Deze eerstejaarscursussen fungeren als volgt als nadere oriëntatie op de tracks:
Gothic | Comparative Indo-European Linguistics
Lithuanian | Comparative Indo-European Linguistics
Structure course non-western language | Descriptive Linguistics
Word and Meaning | Descriptive Linguistics
Experimental Phonetics | Language and Cognition (ook voor richting Computational Linguistics)
Psycholinguistics | Language and Cognition
Python for Linguists 1 | Computational Linguistics (in track Language and Cognition)
Argumenteren en overtuigen | Taal in gebruik
Language and Identity | Taal in gebruik
Let op: Om een track af te kunnen ronden, is het verplicht om de juiste voorbereidende vakken behorend bij de deze track met goed gevold te hebben afgerond.
In je derde jaar heb je bovendien een keuzeruimte van 30 EC, waarin je kunt kiezen voor een minor, een stage, een keuzepakket bij een andere opleiding of een verblijf in het buitenland. Zo stippel je zelf je optimale weg door je studie uit. Voor meer informatie over de mogelijkheden voor invulling van deze keuzeruimte, klik hier.
7. Verplichte volgorde
Houd er rekening mee dat deelname aan sommige vakken pas is toegestaan als een voorafgaand vak uit het programma succesvol is afgerond. De cursussen waarop een verplichte volgorde van toepassing is kunnen worden teruggevonden in de Onderwijs- en Examenregeling. Houd er daarnaast rekening mee dat er bij een aantal vakken een aanbevolen volgorde is.
8. Voltijd en deeltijd
Deze opleiding wordt uitsluitend aangeboden als voltijds opleiding.
9. BA-eindwerkstuk en afstudeereisen
Om te kunnen afstuderen moeten studenten het programma van 180 EC hebben behaald, voldoen aan de eisen van hun afstudeerrichting en de keuzeruimte en, als onderdeel van het programma, hun BA-eindwerkstuk met succes hebben afgerond. Om af te kunnen studeren binnen één van de vier tracks moeten ook de twee bijbehorende voorbereidende vakken uit het eerste jaar zijn afgesloten.
De opleiding laat de keuze voor het onderwerp van het eindwerkstuk over aan studenten, zolang het past binnen hun afstudeerrichting. Het BA-eindwerkstuk is het grootste en belangrijkste werkstuk van de bacheloropleiding. Het is het schriftelijk verslag van een onderzoek dat een student heeft verricht in de door hem of haar gekozen discipline onder begeleiding van een docent van zijn of haar opleiding. Het werkstuk heeft in de regel een omvang van maximaal 10.000 woorden (inclusief noten, bibliografie en bijlagen). De regeling van het BA-eindwerkstuk is te vinden via deze link.
10. Aansluitende masteropleidingen / pre-mastertrajecten
Aansluitende programma’s
Het bachelorprogramma Taalwetenschap geeft toegang tot de eenjarige MA Linguistics aan de Universiteit Leiden binnen de specialisatie of track die aansluit op de afgeronde BA afstudeerrichting (meer informatie). Afgestudeerden aan de bachelor Taalwetenschap kunnen bovendien solliciteren naar een plaats in de tweejarige onderzoeksmasteropleiding Linguistics (research) van de Universiteit Leiden (meer informatie).
Ander masterprogramma met pre-mastertraject
Studenten kunnen in sommige gevallen ook kiezen voor een andere masteropleiding, die niet direct aansluit op de bachelor Taalwetenschap. Het is dan vaak nodig om een pre-mastertraject te volgen. Wanneer studenten dit overwegen, is het aan te raden om bij het samenstellen van de keuzeruimte in het derde jaar, rekening te houden met de toelatingseisen van de betreffende master. Voor meer informatie over de verschillende masteropleidingen en de inschrijvingsprocedure, klik hier
Overgangsregeling in 2025-2026
These are the changes and the transitional arrangements that apply (only) in academic year 2025-2026 for current 2nd, 3rd and higher year students.
Should you have any questions in relation to the changes to the curriculum and what this implies for your individual programme, feel free to contact the study adviser via stuco-ba-linguistics@hum.leidenuniv.nl.
Comparative Indo-European Linguistics
Within CIEL eight 5 EC courses are being merged into three 10 EC courses:
Ancient Greek 1 & 2: Ancient Greek for Linguists
Vedic Sanskrit and Historical Grammar of Sanskrit: Vedic Sanskrit
Hittite and Anatolian Historical Grammar: Anatolian
Indo-European Phonology & Indo-European Noun: Indo-European I
In the year 2025-2026, a transitional arrangement has been made for students who have not yet passed one of the two original 5 EC courses. They can take the relevant half of the new course (for 5 EC). If this applies to you, you are required to contact the lecturer beforehand. In MyStudymap you should register for the relevant original 5 EC course.
Philosophy of Science and Reading Vedic Texts will move from year 2 to year 3. Because current 2nd year students have already taken these courses, they are not mentioned in year 3 of next year’s prospectus. However, Philosophy of Science will be on offer so you are advised to take the course in the new academic year. Reading Vedic Texts will again be offered in 2026-2027.
As you can see in the e-prospectus, the first semester of year 3 is now meant for the minor (from 2027-2028 this applies to all Humanities BA’s). In case you have registered for a minor that is spread over two semesters, you may consider to write your thesis in semester 1, in order to have a more equal workload.
Descriptive Linguistics
Within Descriptive Linguistics Fieldwork A and B will be merged into the 10 EC course Fieldwork, taking place in semester 2, from next year onwards. Also, it will become a 2nd instead of a 3rd year course. Fieldwork A and B will be on offer one more time next year, so next year’s third year students can still take the two courses in their current form.
Language Documentation will also become a second year course, so in the coming year both second and third year students will take the class.
Description of a Non-Western Language: Leti and Description of a Non-Western Language: Berber will alternate from next year onwards. Both will remain obligatory courses, so in order to prevent a study delay it is important to take the relevant course in the year it is on offer. In case you do not pass the exam or the resit exam, an additional resit will be offered.
Antropological Linguistics and Philosophy of Science will move from year 2 to year 3. Because in principle the current 2nd year students have already taken them, they are not mentioned in the prospectus for year 3 of next year. But in case you did not take (one of) them, please be aware that the courses are still on offer, a course description can be found in the prospectus, and you are advised to take them in the coming academic year.
Language and Cognition
The 2nd year course Neurolinguistics has been moved to the 3rd year. Because in principle our current 2nd year students have already taken it, it is not mentioned in the course overview of next year’s e-prospectus of our programme. However, the course will be on offer and is scheduled for semester 2 (block 1).
The 3rd year 10 EC course Seminar Language and Cognition will replace Form and Meaning and Sound and Sound Structure. The seminar’s subject will change every other year: one year it will be about form and meaning, the other year about sound and sound structure. The latter applies in the coming academic year. Therefore, students who passed Form and Meaning but did not pass Sound and Sound Structure, have the option in 2025-2026 to take half of the new Seminar Language and Cognition for 5 EC instead of 10 EC. You are required to contact the lecturer beforehand, and should register for the original Sound and Sound Structure 5 EC course via MyStudymap.
Students who have already passed Sound and Sound Structure, but did not yet follow Form and Meaning will take part in a reading group next year, organized by prof. Lisa Cheng, which will be assessed with an essay. You should register in MyStudymap for the original 5 EC course. Students who did take the course but have not passed the exam will be offered an additional resit. For more information you may contact prof. Cheng.
Phonology 2 and Syntax 2 have been merged into the new 10 EC course Phonology and Syntax 2. If you have passed only one of the two, there will be the option in 2025-2026 to take the relevant part of the new course for 5 EC. You are required to contact the lecturer beforehand. You should register for the original 5 EC course in MyStudymap.
Philosophy of Science will move from year 2 to year 3. Because current 2nd year students have already taken it, it is not mentioned in year 3 of next year’s prospectus. However, it will be on offer so you can still take the course in the new academic year.
Computational Linguistics
Within Computational Linguistics, the course Machine Translation (10EC) is moved from the third year to the second year. Students who are third year students in 2025-2026 will take this course, together with the second year students. Philosophy of Science will move from year 2 to year 3 in the new programme. Since 3nd year students in 2025-2026 have already taken it last year, it is not mentioned in year 3 of next year’s prospectus. However, it will be on offer so you can still take the course in the new academic year if you have not taken it already.
Taal in gebruik
De wijzigingen in de track Taal in gebruik zijn beperkt. Globalising Second Language Acquistion (10 EC), dat voorheen in semester 1 van jaar 3 zat, is verplaatst naar het eerste semester van jaar 2. Het vak Dimensions of Written Text Composition (5 EC) maakt geen verplicht onderdeel meer uit van de track. Ook de verplichte keuzevakoptie Strategisch communiceren/Kritisch Denken, kritisch schrijven (5 EC) is vervallen. Laatstgenoemde twee vakken worden wel keuzevakken (opgehoogd naar 10 EC) in de trajectgebonden keuzeruimte.
Voorts is in jaar 3 Vergelijkende Stilistiek verplaatst van semester 1 naar semester 2. Daarmee wordt de EC-verdeling van de minor anders: 25 EC in semester 1 en 5 EC in semester 2 (al kan natuurlijk een ieders invidividuele programma afwijken, afhankelijk van de minor die men volgt).
Tot slot worden Vergelijkende Stilistiek en Van sollicitatiebrief tot haattweet komend jaar gevolgd door zowel de tweede- als derdejaarsstudenten, daar vanaf aankomend jaar de vakken onderdeel van jaar 2 zijn geworden.