Internationaal en Intercultureel Management
Globalisering brengt een groeiende behoefte aan toegepaste cultuurkennis met zich mee, voor bedrijven en non-gouvernementele organisaties (NGO’s). De minor Internationaal en Intercultureel Management verbindt kennis van taal en cultuur aan die van economie, organisatiekunde en marketing.
Denk je wel eens na over een internationale carrière? Deze minor bied je een startpunt. Je gaat aan de slag met internationaal opererende bedrijven en organisaties. Wat komt erbij kijken als je vanuit Nederland de Aziatische markt wilt betreden? Welke bedrijfskundige vragen heeft Rituals als ze in Hongarije winkels wil openen? Wat doet een personeelsmanager in Brazilië anders dan een personeelsmanager in Amerika? En hoe kan Tony Chocolonely de supply-chain van chocola veranderen? Deze vragen en meer komen aan bod bij de praktijkgerichte Minor Internationaal en Intercultureel Management.
Het praktijkgerichte element komt het sterkst naar voren in onze eindopdracht. Dan stap je, onder begeleiding van de docenten, letterlijk de drempel van de universiteit over en de wereld in. Samen met een paar medestudenten vorm je een groepje om een bestaande vraag op te lossen voor een organisatie van jullie keuze. Deze bedrijfsopdracht begint halverwege het eerste semester met de eerste stappen: het zoeken van een bedrijf, contact leggen en een opdracht vinden. De uitvoering van de opdracht krijgt vervolgens daadwerkelijk zijn beslag tijdens het tweede semester met de vervolgstappen, van onderzoeksopzet tot aanbevelingen. Daarbij zal er tevens aandacht zijn voor de uitdagingen van het samenwerken in een team.
Tijdens het eerste en ook het tweede semester zijn er meerdere vakken die jou gaan helpen om deze, en toekomstig andere, opdrachten voor een bedrijf of een NGO zo goed mogelijk uit te voeren. De nadruk ligt op cultuurverschillen en de implicaties ervan voor zaken als internationale marketing, organisatie en strategie. Ook is er aandacht voor de beginselen van het reilen en zeilen van de wereldeconomie. Aan het eind van de minor kun je verbanden leggen tussen bedrijfsstrategieën, verschillende vormen van leiderschap, besluitvorming en marketing en de economische krachten en culturen waar deze uit voort komen. De minor verbindt wetenschappelijke theorie aan de praktijk. De nadruk ligt op het toepassen van theorieën aan de hand van vele voorbeelden en business cases en aan de hand van verschillende doelen en taken binnen een bedrijf of organisatie.
De Minor heeft een eigen studievereniging, de Vereniging Internationaal Management Leiden (VIML). Door het organiseren van lezingen, excursies en borrels biedt de VIML de studenten een verdieping op de studiestof. Als deelnemer aan de minor neem je actief aan deze activiteiten deel. Voor een blik op de VIML en op de opdrachten van andere studenten, kijk op https://viml-researchgroup.nl/
Je kunt je aanmelden in uSis voor deze minor tussen 2 mei en 15 juli.
Voor hoorcolleges, werkgroepen en tentamens van de minor schrijf je je in via MyStudyMap.
Taal: Nederlands
Maximum aantal deelnemers: 80
Studiegidsnummer: 5000MINMAN
Studieactiviteitsnummer: 1039
Registratie:
LEI studenten 2 mei t/m 15 juli 2022
TUD en EUR studenten 2 mei t/m 31 mei 2022