Studiegids

nl en

Antiek oriëntalisme? Het Nabije Oosten door Griekse en Romeinse ogen

Vak
2024-2025

Toegangseisen

  • Voor Geschiedenisstudenten: de BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.

  • Voor ONOS-studenten: propedeusecollege Oude Geschiedenis en Seminar ONOS (1e jaar) behaald.

  • Voor GLTC-studenten: Overzicht Oude Geschiedenis 1 en/of 2 behaald. Derdejaars studenten GLTC kunnen dit vak voor 5EC volgen.

Beschrijving

Grieken en Romeinen stonden gedurende de hele oudheid in contact met de regio die we nu ‘het Nabije Oosten’ noemen, en dit contact was van groot belang voor de manier waarop zij naar zichzelf en de wereld om hen heen keken. In kunst en literatuur wordt voortdurend gereflecteerd op dit contact: in het klassieke Griekenland op het conflict met de Perzen, in de Hellenistische periode en daarna op de veroveringstochten van Alexander de Grote, in de Romeinse keizertijd op de oorlogen met de Carthagers, de Parthen en (later) de Sassaniden, en op de overheersing van Egypte.

In deze cursus onderzoeken we hoe Grieken en Romeinen zichzelf en hun samenleving definieerden door gebruik te maken van beelden, ideeën en stereotypen die voortkwamen uit het contact met het Nabije Oosten. We doen dat aan de hand van het concept ‘Oriëntalisme’ dat vanaf 1978 beroemd werd gemaakt door Edward Said en in de laatste jaren te pas, en soms ook te onpas wordt gebruikt in wetenschappelijke debatten. Kunnen we de manier waarop Grieken en Romeinen het Nabije Oosten verbeeldden een voorloper van het moderne westerse ‘Oriëntalisme’ noemen (zoals Said beweerde), of ligt dat toch wat genuanceerder?

Nadat we eerst met de groep hebben gekeken naar de manieren waarop wetenschappers recentelijk met deze materie zijn omgegaan onderzoek je aan de hand van een zelfgekozen case study hoe Grieken en Romeinen het Nabije Oosten benaderden.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

De student kan:

  1. een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
  2. een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
  4. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  5. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort; bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis: van de Griekse-Romeinse oudheid, met nadruk op de periode 400 v.C. - 400 n.C.; sociaaleconomische structuren, de antieke stad, mentaliteitsgeschiedenis, antieke religie, cultuurcontact.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis voor antieke teksten en archeologische bronnen; bronnenkritiek en contextualisering; acculturatietheorie.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. kan reflecteren op de lange geschiedenis van culturele interactie tussen de Grieks-Romeinse wereld en het Nabije Oosten, en de impact van dit cultuurcontact op Grieks-Romeinse beeldvorming over het Nabije Oosten
  2. is in staat om moderne wetenschappelijke discussies over deze culturele interactie en beeldvorming aan de hand van een specifieke casus zelfstandig in kaart te brengen en te analyseren
  3. kan reflecteren op het concept ‘Oriëntalisme’ en de betekenis daarvan zowel voor onze interpretatie van antieke uitingen als voor moderne wetenschappelijke discussies.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
    getoetste leerdoelen: 2-4, 6-10

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-4, 6-9

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 5, 6-9

  • Opdracht 1 (Introductieopdracht Oriëntalisme)
    getoetste leerdoelen: 6-10

  • Opdracht 2 (Groepsopdracht secundaire literatuur)
    getoetste leerdoelen: 1, 6-10

  • Opdracht 3 (Brongebruik)
    getoetste leerdoelen: 3, 6-10

Weging

  • Werkstuk: 60%

  • Mondelinge presentatie: 10%

  • Participatie: 5%

  • Opdracht 1: 5%

  • Opdracht 2: 10%

  • Opdracht 3: 10%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.

Literatuurlijst

Verplichte literatuur zal via Brightspace bekend worden gemaakt.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

Geen