Studiegids

nl en

In de mistige moerassen: leven en religie aan de noordgrens van het Romeinse Rijk

Vak
2024-2025

Toegangseisen

  • Voor studenten Geschiedenis: De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Oude Geschiedenis definitief vast.

  • Voor BA3 GLTC studenten: Het eerstejaars vak “Overzicht Oude Geschiedenis: Griekenland en Rome” is afgerond. GLTC studenten kunnen dit vak voor 5EC volgen in hun keuzeruimte.

Studenten Geschiedenis voor wie Oude Geschiedenis de afstudeerrichting is hebben voorrang.

Beschrijving

De inscripties voor Nehalennia; de geweldige nieuwe vondsten in Herwen (bij Zevenaar); de Mithras tempels die langs de limes gevonden zijn; en de microcosmos van altaren, heiligdommen en vroegchristelijke religieuze uitingen in Trier. Dit zijn slechts enkele sporen van religieuze praktijken in het noordwesten van het Romeinse Rijk tussen de 1e en 4e eeuw na Christus.

Dit seminar stelt religie in Germania Inferior en Gallia Belgica centraal, maar plaatst deze bovendien in de context van het volle leven. Welke economische, klasse-, en genderaspecten kunnen we bestuderen door middel van religieuze bronnen? Wat is hiermee te weten te komen over de leefwereld van ‘gewone’ mensen in ‘onze’ contreien? Bijvoorbeeld: de wij-altaren voor Nehalennia moeten gezien worden als onderdeel van een netwerk van handelaars en zijn daarmee belangrijk voor bestudering van de Romeinse economie. Op een meer abstract niveau past dit college in debatten over acculturatie en de impact van het Rijk op het dagelijks leven.

In dit seminar staat het gebruik van primaire bronnen en het leveren van bronnenkritiek op epigrafische, archeologische (en in mindere mate literaire) bronnen centraal. Studenten schrijven een werkstuk over een aspect van het dagelijks leven in Germania Inferior en/of Gallia Belgica waarin religie een belangrijke rol speelt; het werkstuk zal dan ook zijn gebaseerd op probleemgestuurd bronnenonderzoek.

NB: bij het eerste college wordt een entreetoets afgenomen. De stof hiervoor zal c. twee weken voor het college op Brightspace bekend gemaakt worden.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

  1. Een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.
  2. Een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.
  4. bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.
  5. bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.
  6. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Seminar behoort; bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis: van de Griekse-Romeinse oudheid, met nadruk op de periode 400 v.C. - 400 n.C.; sociaaleconomische structuren, de antieke stad, mentaliteitsgeschiedenis, antieke religie, cultuurcontact.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis: voor antieke teksten en archeologische bronnen; bronnenkritiek en contextualisering; acculturatietheorie.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. neemt kennis van de pre-Romeinse en Romeinse geschiedenis van het noordwesten van Europa
  2. verdiept zich in aspecten van het dagelijks leven (met name religie) van bewoners van de regio

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
    getoetste leerdoelen: 1-5, 9-10

  • Entreetoets
    getoetste leerdoelen: 1c, 7-10

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-5

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 6

  • Opdracht 1 Bronopdracht
    getoetste leerdoelen: 3-5

Weging

  • Werkstuk: 65%

  • Entreetoets: 5%

  • Referaat: 10%

  • Participatie: 10%

  • Opdracht 1: 10%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoasls aangegeven het desbetreffende collegeschema op Blackboard.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

De literatuur wordt op Brightspace in het collegeschema voorgeschreven. De student hoeft geen verplichte boeken aan te schaffen voor deze seminar.

Inschrijven

De inschrijving verloopt via een invulformulier dat Geschiedenisstudenten toegestuurd krijgen op de dag dat de inschrijvingen opengaan.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

geen