Studiegids

nl en

De Romeinen in Griekenland (197 v. Chr.-235 n. Chr.)

Vak
2024-2025

Toegangseisen

  • Voor Geschiedenisstudenten: de BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.

  • Voor GLTC-studenten: Overzicht Oude Geschiedenis 1 en/of 2 behaald. Studenten GLTC kunnen dit vak voor 5EC volgen.

Beschrijving

In 197 v. Chr. versloegen de Romeinen Philippus V van Macedonië en in 190 v. Chr. de Seleucidische koning Antiochus III. Toch werd het gebied van het huidige Griekenland niet onmiddellijk tot een Romeinse provincie gemaakt. Dit gebeurde pas in 146 v. Chr., na de verwoesting van Corinthe. Volgens de dichter Horatius werden de Romeinse veroveraars cultureel door de Grieken veroverd, maar de Romeinen hadden het nu wel voor het zeggen. In dit werkcollege gaan wij onderzoeken hoe de interacties tussen Romeinen en Grieken verliepen, niet alleen onmiddellijk nadat de Romeinen ten tonele waren verschenen, maar ook in de Keizertijd. Hoe werd Griekenland onder controle gehouden voordat het een provincie werd? Hoe reageerden de Grieken op de komst van de Romeinen? In hoeverre kregen ‘Romeinse’ cultuur-elementen voet aan de grond in Griekenland? Wat was de impact op het politieke leven in de oude ‘stadstaten’? Kreeg de Keizercultus voet aan de grond en zien we ook andere veranderingen in het religieuze leven? Gingen de Grieken zich op den duur een beetje ‘Romein’ voelen of bleven zij toch vooral ‘Griek’? En wat was de impact van keizers die de Griekse cultuur hoog in het vaandel droegen, zoals Nero en Hadrianus? Dit zijn slechts slechts enkele van de tientallen vragen die in een werkstuk kunnen worden behandeld.

Bronnen: in het werk van Polybius en Livius vinden we zeer veel informatie over de Griekse wereld tussen 197 v. Chr. en 146 v. Chr. Polybius kwam zelf uit deze wereld en had een appeltje te schillen met zijn politieke tegenstanders. De politieke, sociale, culturele en religieuze veranderingen uit het tijdvak 146 v. Chr.-235 n. Chr. worden belicht door een hele serie van auteurs uit de keizertijd en door inscripties waarvan de meeste in vertaling beschikbaar zijn. Wie dat wil, kan zich ook uitleven op het archeologische materiaal dat in recente discussies een steeds grotere rol speelt.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

De student kan:

  1. een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
  2. een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
  4. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  5. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort; bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis: van de Griekse-Romeinse oudheid, met nadruk op de periode 400 v.C. - 400 n.C.; sociaaleconomische structuren, de antieke stad, mentaliteitsgeschiedenis, antieke religie, cultuurcontact.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis voor antieke teksten en archeologische bronnen; bronnenkritiek en contextualisering; acculturatietheorie.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. heeft kennis opgedaan van de belangrijkste categorieën bronnen die licht werpen op de geschiedenis van het gebied van het huidige Griekenland tussen ongeveer 197 v. Chr. en 235 n. Chr.;
  2. heeft kennis opgedaan van de belangrijkste debatten die over het onderwerp van het werkcollege zijn en worden gevoerd;
  3. is in staat positie te kiezen in minimaal 1 van de onder 9) bedoelde debatten;
  4. is in staat om vooral op basis van bestaande literatuur, maar ook op basis van een beperkte hoeveelheid (vertaalde) primaire bronnen onderzoek te doen naar een zelf-gekozen onderwerp binnen de thematiek van het werkcollege.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
    getoetste leerdoelen: 2-4, 6-11

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-4, 8-9

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 1, 5

  • Opdracht 1: bibliograferen
    getoetste leerdoelen: 11 (wetenschappelijke literatuur zoeken)

  • Opdracht 2: optreden als referent bij half-voltooid werkstuk
    getoetste leerdoelen:1, 4-5 (sterkte-zwakte analyse van wetenschappelijke schrijfproducten, vermogen om op basis hiervan op een constrcutieve wijze adviezen te geven)

Weging

  • Werkstuk: 70 %

  • Mondelinge presentatie: 10 %

  • Participatie: 10 %

  • Opdracht 1: 5 %

  • Opdracht 2: 5 %

  • Opdracht 3: %

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn;

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.

Literatuur

  • Susan Alcock, Graecia Capta. The Landscapes of Roman Greece (Cambridge 1993). Dit is de meest recente algemene monografie over het onderzoeksthema. Doel van het werkcollege is na te gaan wat er na meer dan 30 jaar van dit op zichzelf goed geschreven boek nog overeind staat.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

nvt