Prospectus

nl en

De onafhankelijkheid van Suriname in vergelijkend perspectief

Course
2009-2010

In dit college wordt gekeken naar de wijze waarop de onafhankelijkheid van Suriname (1975) tot stand is gekomen en vervolgens naar de consequenties die de soevereiniteitsoverdracht voor de ontwikkeling van het land heeft gehad. Daarbij worden de politieke, sociaal-economische en culturele dimensies van beide processen in beschouwing genomen en ervaringen die elders in het Caraïbisch gebied met dekoloniseren werden opgedaan als vergelijkingsmateriaal gebruikt. Los van de Nederlandse en de internationale invalshoek staat het Surinaamse perspectief in dit seminar nadrukkelijk centraal.

In het college zal vooral worden gewerkt met secundaire literatuur. Voorts zal er aandacht zijn voor de omgang met primaire bronnen, zoals (auto)biografieën, krantencollecties en interviews. Voor bepaalde deelonderwerpen biedt onderzoek in het Nationaal Archief in Den Haag interessante mogelijkheden.

Onderwijsvorm

Leerdoelen

Na afronding van de cursus zal de student beschikken over kennis van de moderne geschiedenis van Suriname, in het bijzonder in relatie tot parallelle ontwikkelingen elders in het Caraïbisch gebied. Dieper inzicht in een aspect van deze geschiedenis zal zijn verkregen na het schrijven van een werkstuk, waarvoor tenminste één primaire bron dient te zijn geraadpleegd.

Studielast

Totale studielast voor de cursus: 280 uur

  • Uren die aan het volgen van college worden besteed: 26 uur

  • Tijd voor het bestuderen van de verplichte literatuur: 120 uur

  • Tijd voor het schrijven van een werkstuk (inclusief inlezen / onderzoek): 134 uur

Literatuur

In het eerste college zal een instaptoets worden afgenomen over de hoofdstukken 1 t/m 3 van Peter Meel, Tussen autonomie en onafhankelijkheid. Nederlands-Surinaamse betrekkingen 1954-1961. Leiden: KITLV Uitgeverij, 1999. ISBN 90-6718-153-6. Dit boek dient tijdig bij de docent te worden aangeschaft.

Van de literatuur die vervolgens in het college zal worden behandeld, zullen exemplaren/kopieën apart worden gezet. Studenten kunnen deze zelf vermenigvuldigen.

Toetsing

Het eindcijfer wordt vastgesteld op grond van de actieve participatie van de student in het college, zijn/haar mondelinge presentatie van een werkstukvoorstel en het uiteindelijke werkstuk zelf. Laatstgenoemd werkstuk zal voor 75% het eindcijfer bepalen.

Rooster

Semester I zie rooster.

Informatie

Bij de docent: Dr. P.J.J. Meel

Blackboard/webpagina

Nee

Aanmelden

Aanmelden via U-TWIST, zie aanmeldingsprocedures.