Wat zit er in een woord? Een woord is een eenheid die betekenis draagt in een taal. In dit college richten wij ons op woorden in Afrikaanse talen, en dan vooral op hun vorm en betekenis en op hoe we hen kunnen bestuderen en documenteren in talen. We onderzoeken de relaties die woorden tot elkaar hebben. Sommige woorden worden bijvoorbeeld op de zelfde manier gezegd (of geschreven) als andere woorden, vergelijk Nederlands bloem (meel) en bloem (bv. roos). We proberen na te gaan of de betekenissen van dit soort woorden met elkaar samenhangen (polysemie) of geen samenhang vertonen (homonymie). We gaan bovendien in op de manier waarop woorden hun betekenis uitbreiden, bv. door metaforisch gebruik en door metonymie.
De connotaties die woorden hebben vormen een belangrijk venster op de denkpatronen van de sprekers van een taal, en we zullen in dit kader kijken naar de connotaties van woorden voor verschillende diersoorten in Afrikaanse talen. We bediscussi?n verschillende aspecten en patronen binnen de woordenschat van Afrikaanse talen, zoals culturele sleuteltermen die culturele waarden, geloof of geschiedenis weerspiegelen, verwantschapstermen en woorden voor culturele artefacten.
Woordenboeken vormen de opslagkamer voor woorden in talen en daarom zullen we ook kennis maken met verschillende soorten woordenboeken: eentalige woordenboeken, tweetalige woordenboeken, verklarende woordenboeken, enz. We zullen als praktijkoefening een woordenboek van een bepaald semantisch domein in een Afrikaanse taal maken.
Rooster
Maandag, 15-17h
Onderwijsvorm
hoor/werkcollege
A la Carte- en Contractonderwijs
Belangstellenden die deze cursus in het kader van A la carte onderwijs willen volgen (zonder tentamen), vinden hier informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Leerdoelen
Het doel van de cursus is de studenten in te leiden in verschillende facetten wan woorden in een taal, en tot het type informatie dat zij bezitten en tot de relaties – zowel grammaticaal als semantisch – waarin zij participeren.
De studenten worden ingeleid tot de principes van documentatie van lexicale kennis in een taal door middel van een project waarin zij zelf een deelwoordenboek maken.
De studenten worden bekend gemaakt met de manier waarop men woorden kan bestuderen als een sleutel tot begrip van de culturele geschiedenis en de waarden binnen een maatschappij.
Literatuur
Aangeraden tekst:
Geeraerts, Dirk 1989 Wat er in een woord zit. Leuven: Peeters
Referentietekst:
van Sterkenburg, Piet (ed) 2003. A Practical Guide to Lexicography. Amsterdam: John Benjamins
Toetsing
Projectwerk: een mini-woordenboek van een semantisch domein in een Afrikaanse taal.
Informatie
bij de docent.