Aanwezigheid verplicht
Ja.
Toelatingseis
Geen.
Vakomschrijving
In deze cursus komen aan de orde: actuele problemen, de terminologie en de belangrijkste ‘scholen’ in de archeologische theorie (waaronder het processualisme en het postprocessualisme). Diverse benaderingen worden getoetst aan de hand van case studies.
Leerdoelen
Inzicht verkrijgen in de modernste archeologische theorieën aan de hand van boeiende case studies;
De sleutelbegrippen, zoals behandeld tijdens college en in het boek, kunnen definiëren;
Het oefenen in kritisch denken, reflecteren, discussiëren, over de grenzen van het eigen vak heenkijken en het vergelijken van tegenstrijdige modellen;
Kritisch beschouwen van teksten naar aanleiding van de tijdens college behandelde theorieën en onderwerpen;
Een eigen mening vormen over de tijdens college behandelde theorieën, en deze goed onderbouwen.
Onderwijsvorm
Hoorcollege;
Plenaire discussie.
Toetsvorm
Schriftelijk tentamen over het boek en de collegestof;
Take-home vraag.
Literatuur
I. Hodder (ed.), Archaeological Theory Today. Cambridge (2004)
Rooster
Roostergegevens voor deze collegereeks zijn te vinden in het bachelor 3 rooster.
Tentamen- en hertentamendata zijn te vinden in het tentamenrooster.