Art History (part time)
Bachelor
This programme is offered in Dutch only. Change the language of this page to Dutch for more information.
This programme is offered in Dutch only. Change the language of this page to Dutch for more information.
Het eerste jaar van de deeltijdopleiding kunstgeschiedenis bestaat uitsluitend uit verplichte vakken.
Let op:
Vanaf 2025-2026 geldt een nieuw curriculum. Deeltijdstudenten die begonnen zijn in 2024-2025 kunnen in hun tweede Bachelorjaar (2025-2026) in semester I BA2 werkcollege 1 en in semester II Kerncurriculum: Wetenschapsfilosofie volgen. In hun derde Bachelorjaar (2026-2027) kunnen zij in semester I Esthetica en de impact van kunst volgen.
In het tweede jaar wordt voortgebouwd op de kennis die studenten in het eerste jaar hebben opgedaan. Deeltijdstudenten ronden nog vier eerstejaarsvakken af, zodat zij hun propedeuse kunstgeschiedenis behalen.
Alle propedeusevakken dienen succesvol te zijn afgerond alvorens studenten deel mogen nemen aan het BA3-werkcollege en het BA Eindwerkstuk Kunstgeschiedenis in het vierde studiejaar. Voor bepaalde keuzevakken kan deze eis ook gelden.
**Let op: **
Vanaf 2025-2026 geldt een nieuw curriculum. Deeltijdstudenten die begonnen zijn in 2024-2025 kunnen in hun tweede Bachelorjaar (2025-2026) in semester I BA2 werkcollege 1 en in semester II Kerncurriculum: Wetenschapsfilosofie volgen. In hun derde Bachelorjaar (2026-2027) kunnen zij in semester I Esthetica en de impact van kunst volgen.
Course | EC | Semester 1 | Semester 2 |
---|---|---|---|
First Semester |
|||
World Art Studies | 5 | ||
Materials and Techniques in Art and Architecture | 5 | ||
1300-1550: European Art in Global Perspective II | 5 | ||
Één van de twee BA2-werkcolleges: (5 EC) |
|||
Seminar BA2 Photography from Snapshot to Photofilm | 5 | ||
Seminar BA2: Arts and culture I: Dutch Art and architecture before 1600 | 5 | ||
Second Semester |
|||
Digital Heritage | 5 | ||
Introduction to the History of Museums | 5 | ||
Kerncurriculum: wetenschapsfilosofie | 5 | ||
Topical Course Art and Commerce: Painting and the Market 1400-1700 | 5 |
Naast de overige verplichte tweedejaarscolleges, hebben deeltijdstudenten in het eerste en tweede semester de keuze uit twee verschillende werkcolleges. Zij kiezen het college dat het beste past bij het onderwerp waarin zij zich willen specialiseren.
In het tweede semester kiezen studenten tussen het Excursiewerkcollege naar Berlijn (10 EC) óf Rome (10 EC).
Course | EC | Semester 1 | Semester 2 |
---|---|---|---|
First Semester |
|||
Core Curriculum: World Art and Beyond | 5 | ||
The History of Museums | 10 | ||
1 Seminar BA2 Arts and Culture, choose one out of these: |
|||
Seminar BA2 Photography from Snapshot to Photofilm | 5 | ||
Seminar BA2: Arts and culture I: Dutch Art and architecture before 1600 | 5 | ||
Second Semester |
|||
Kerncurriculum: wetenschapsfilosofie | 5 | ||
1 Werkcollege BA2 Kunst en Cultuur, keuze van één uit: |
|||
Werkcollege BA2: Global Renaissance | 5 | ||
Seminar BA2: Art and the Other: ‘Primitivism’ in Perspective | 5 | ||
Eén van de twee verplichte excursiewerkcolleges: |
|||
Excursion seminar Berlin | 10 | ||
Excursion seminar Rome | 10 |
In het vierde jaar volgen deeltijdstudenten de verplichte derdejaarsvakken. Zij hoeven slechts één BA3-werkcollege (10 EC) te volgen. Afhankelijk van hun interesse en studieplanning valt dit werkcollege in het eerste of het tweede semester.
Daarnaast is er ruimte om alvast te beginnen met het volgen van keuzevakken. Er is een keuzeruimte van 30 EC in de bachelor kunstgeschiedenis. De keuzeruimte mag worden gebruikt voor vakken uit een andere discipline dan kunstgeschiedenis. Studenten kunnen er ook voor kiezen om hun vrije ruimte in te vullen met keuzevakken van de opleiding Kunstgeschiedenis of, in overleg met de studieadviseur, met vakken uit de BA Arts, Media and Society.
Deeltijdstudenten volgen deze keuzevakken verdeeld over het eerste en tweede semester van het vierde, en het eerste semester van het vijfde studiejaar.
Course | EC | Semester 1 | Semester 2 |
---|---|---|---|
Eerste semester |
|||
Perspectives on art historical research | 5 | ||
Seminar BA3, choose one out of these: |
|||
Seminar BA3: Preservation as a Creative Practice in the Long Nineteenth Century | 10 | ||
Seminar BA3: Virtual Museums and Exhibitions | 10 | ||
Second Semester |
|||
The Academic Art of Publishing: Theory and Practice | 5 | ||
BA Final paper Art History | 10 | ||
Studenten die in het eerste semester nog geen BA3 werkgroep volgden kiezen in het tweede semester voor: |
|||
Seminar BA3: Politics and Ethics in the contemporary museum | 10 |
Het eerste semester van het vijfde studiejaar kan indien nodig gebruikt worden voor de verdere invulling van de vrije keuzeruimte (30 EC).
The first year of study (60 EC) must have been completed.
In addition to the required courses in the bachelor’s programme, the student is required to take of total of 30 EC in elective courses. The elective requirement can be satisfied in a variety of ways provided the prevailing faculty and university requirements and norms according article 3.2 of the Course and Examination Regulations are met. The free elective space in the BA Art History is in the third year.
A minor is a specified programme that is approved in advance. All university faculties offer a range of minors. The minors offered by the Faculty of the Humanities are often interdisciplinary in nature, which means that certain topics, which are sometimes social issues, are approached from various angles.
On the minors website you will find information about the minor system. The minor programmes on offer can be found in the online prospectus for more specific information.
A study abroad programme is a good experience for any student and an excellent way to complement the curriculum for your own major area of study. Your time studying abroad also helps you prepare for the job market. For more information about exchange programmes with a foreign university and about grants, please contact either the Humanities International Office.
Studying abroad in the BA Art History
There are possibilities to study abroad for one semester, without delaying your studies. Discuss the possibilities with the coordinator of studies. In order to make the necessary arrangements on time, students are recommended to discuss their plans in the first period of their second year.
You can also satisfy your elective requirements by completing an internship. This involves working at a business or organisation under the guidance of a lecturer in the faculty and an employee of that organisation. The activities during an internship are often related to what you have learned in your degree programme. If you chose to do an internship, the Student Career Service can help you find a suitable placement at one of a large number of businesses and institutions. Take a look at the internship guidelines and the internship rules and regulations.
If you wish to assemble your own personalised elective package using course offerings at either Leiden University or another institution of higher education, the following conditions apply: the courses chosen must exhibit cohesion and differentiation in the level of the courses.
If you want to do an internship as part of your elective package, the content of your other electives should be related to your internship assignment.
Discuss your plans for your individual elective package timely with the coordinator of studies. The individual elective package must be presented to the examination committee for approval, using the request procedure.
Students are recommended to get in touch with their coordinator of studies early on to present their elective preferences. After this consulation, the elective packages can be submitted to the examination committee for approval. When evaluating a student’s choices, the Board of Examiners will base its decision on the cohesion and standard of the package selected. Students opting to fill their elective space with a minor (30 ec) at Leiden University, TU Delft or Erasmus University Rotterdam do not have to request permission to the exam committee.
Course | EC | Semester 1 | Semester 2 |
---|---|---|---|
BA Internship Art History | 10/15 |
De bacheloropleiding Kunstgeschiedenis heeft tot doel studenten kennis en inzicht bij te brengen van de westerse kunstgeschiedenis, in het bijzonder van conceptuele, technische en materiële aspecten van de kunstproductie, de receptie en het gebruik van kunstvoorwerpen, esthetische en andere theoretische noties van het historische kunstbegrip, alsmede de methodologie en theorievorming van het vak. Daarnaast krijgt de student globale kennis van en inzicht in verschillende aspecten van de geschiedenis van niet-westerse kunst en materiële cultuur. Voorts verwerven studenten kennis op het gebied van cultureel erfgoed, collecties en de museale praktijk. De opleiding besteedt speciale aandacht aan een vijftal deelgebieden binnen de kunstgeschiedenis:
Geschiedenis van de beeldende kunst en van de Late Middeleeuwen en Nieuwe Tijd tot circa 1800;
Geschiedenis en theorie van de beeldende kunst van de Nieuwste Tijd na circa 1800, en van fotografie en contemporaine kunst;
Geschiedenis en theorie van de architectuur;
Geschiedenis en theorie van design & wooncultuur;
Contemporaine kunst / World Art Studies en niet-westerse kunst;
Musea, erfgoed en collecties: de manier waarop kunst werd en wordt verzameld, de praktijk van musea, het beheer van collecties en cultureel erfgoed.
Na afronding van de opleiding zijn studenten in staat vorm, functie en inhoud, materiaal en techniek van voorwerpen van kunst en materiële cultuur binnen relevante contexten te beschrijven, te analyseren en te verklaren. Tevens zijn ze in staat zelfstandig een onderzoek op te zetten en daarvan mondeling en schriftelijk verslag te doen op de voor het vakgebied geëigende methode.
Eerste jaar: propedeuse (deeltijd jaar 1 en 2) Het eerste jaar van het Bachelorprogramma vormt een kennismaking met de verschillende aspecten van het vak Kunstgeschiedenis. Studenten krijgen een introductie in de vijf specialisaties die de opleiding kent. Tijdens introductiecursussen van de verschillende specialisaties maken studenten kennis met het begrippenapparaat, de periodisering en de belangrijkste kunstwerken en andere objecten van onderzoek, zoals gebouwen, monumenten, en sier- en gebruiksvoorwerpen die worden gerekend tot kunstnijverheid en industriële vormgeving. Daarnaast worden studenten in vaardigheidscursussen, de zogeheten propedeusewerkcolleges, getraind in het analyserend en kritisch lezen van kunsthistorische literatuur, het schrijven van een academisch werkstuk en het geven van een mondelinge presentatie voor een groep.
Bindend studieadvies (BSA): aanvullende eisen
De opleiding stelt bij het BSA (zie voor de meest recente informatie de pagina Het Leids studiesysteem met Bindend Studieadvies als aanvullende eis dat Visuele analyse II: kunsttechnieken en objectanalyse van beeldende kunst, architectuur en design en Academische Vaardigheden II: zoeken, schrijven en presenteren allebei met een voldoende resultaat (6.0) zijn afgerond. Voor deeltijdstudenten geldt een BSA-eis van 30 studiepunten.
Tweede jaar voltijd (deeltijd jaar 2 en 3)
In deze periode wordt de kennis uit de propedeusefase verdiept en is er meer aandacht voor onderlinge samenwerking tussen de verschillende specialisaties. In werkcolleges tillen studenten het niveau van hun academisch onderzoek naar een hoger niveau binnen een onderwerp/tijdsperiode dat hun interesse heeft. Themacursussen bieden verdieping op andere terreinen. Cursussen Esthetica en Wetenschapsfilosofie zorgen voor reflectie en verdieping van kunstfilosofische en methodische aard.
Derde jaar voltijd (deeltijd jaar 3 en 4) In deze laatste periode ronden studenten de opleiding af door het schrijven van een eindwerkstuk (scriptie). Naast het verder aanscherpen van de academische vaardigheden binnen een BA3-werkcollege wordt in het hoofdvak Perspectief op kunstwetenschappelijk onderzoek speciaal aandacht besteed aan kunsttheorie, kunstfilosofie en methoden van onderzoek. Ook de praktijk van musea, het beheer van collecties en cultureel erfgoed komt aan de orde. In het vak The Cultural Field in Practice maken studenten kennis met het werkveld van de kunsthistoricus en leren zij daarop reflecteren.
Keuzeruimte
Er is een keuzeruimte van 30 EC in de bachelor kunstgeschiedenis. Deeltijdstudenten volgen deze keuzevakken verdeeld over het eerste en tweede semester van het vierde, en het eerste semester van het vijfde studiejaar. Een aparte pagina geeft meer informatie over de invulling van je keuzeruimte. De minor Museums, Heritage and Collections wordt georganiseerd door de opleiding Kunstgeschiedenis.
Vanwege wijzigingen in het onderwijsprogramma van de opleiding met ingang van 1 september 2025 verandert ook het deeltijdcurriculum. Studenten die gestart zijn op 1 september 2024 worden verzocht contact op te nemen met de studieadviseur om de overgangsregelingen te bespreken.
De overgangsregelingen in het reguliere programma zijn als volgt:
Vak in oude programma | Vervangend (nieuw) vak |
---|---|
Westerse beeldende kunst en architectuur tot 1300: Oudheid en middeleeuwen | Oudheid tot 1300: Europese kunst in mondiaal perspectief I |
Westerse beeldende kunst en architectuur van 1300 tot c.1550: Renaissance | 1300-1550: Europese kunst in mondiaal perspectief II |
Moderne en hedendaagse kunsten fotografie | Visual Arts in Europe and the US 1800-present |
History of European Decorative Arts | Architecture and Design in Europe and the US 1550-present (blok 3) |
Western Visual Arts and Architecture - 2000 part II | Architecture and Design in Europe and the US 1550-present (blok 4) |
Cultures of Exhibiting | Introduction to the History of Museums** |
Photography: Analysis & Theory | Visuele Analyse |
*Studenten Kunst en Cultuur die begonnen zijn in 2024-2025 of eerder en die Cultural Representation and Signifying Practices nog niet hebben gehaald, kunnen dit vak nog volgen in 2025-2026.
** Studenten die Cultures of Exhibiting niet gehaald hebben in 2024-2025, kunnen in 2025-2026 een online versie volgen van Cultures of Exhibiting (met afsluitend schriftelijk tentamen). Vragen over deze regeling kunnen gestuurd worden naar stuco-ba-kg@hum.leidenuniv.nl.
Om te kunnen afstuderen moeten studenten volgens de invulling van het vastgestelde programma 180 ECTS hebben behaald, voldoen aan de eisen van de keuzeruimte en, als onderdeel van het programma, hun BA Final paper (BA-Eindwerkstuk) met succes hebben afgerond. De regeling van het BA-eindwerkstuk is te vinden in de meest recente Onderwijs en Examen Regeling, met aanvullende informatie op de pagina met Afstudeerprocedures.
De BA scriptie Kunstgeschiedenis wordt altijd geschreven in een thematische werkgroep, die in het tweede semester wordt aangeboden. Er bestaat een mogelijkheid om de examencommissie toestemming te vragen het eindwerkstuk in het eerste semester te schrijven. Studenten die er niet in slagen hun eindwerkstuk met een voldoende af te sluiten op de deadline of de herkansingsdeadline, moeten in het nieuwe semester opnieuw beginnen in een nieuwe werkgroep, met een nieuw onderwerp.
Een afgeronde bacheloropleiding Kunstgeschiedenis geeft rechtstreeks toegang tot de eenjarige masteropleiding Arts and Culture aan de Universiteit Leiden. Na het afronden van de eenjarige masteropleiding Arts and Culture, kunnen studenten die zich willen voorbereiden op een loopbaan in het voortgezet onderwijs, de educatieve master bij het ICLON gaan doen (een jaar voltijd, twee jaar deeltijd) en daarmee een eerstegraads lesbevoegdheid verwerven. NB Als je in de keuzeruimte de Educatieve minor hebt afgerond en je je masterdiploma hebt behaald, dan kun je met een verkort traject de educatieve master doen (30 EC in plaats van 60 EC). Een beperkt aantal studenten kan, afhankelijk van hun resultaten, toegang krijgen tot de tweejarige onderzoeksmasteropleiding Arts and Culture (research).
Voor meer informatie over de verschillende masteropleidingen en de aanmeldingsprocedure, zie mastersinleiden.nl.
De Universiteit Leiden heeft als doel om jou, naast het bieden van een gedegen universitaire opleiding, zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt en daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van jouw ‘employability’, je inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het makkelijker om de overstap naar de arbeidsmarkt te maken, inzetbaar te blijven in een dynamische arbeidsmarkt, in een (loop)baan die past bij je eigen persoonlijke waarden, voorkeuren en ontwikkeling.
'Employability' bestaat uit de volgende aspecten, die je onder andere ontwikkelt binnen je opleiding:
1. Vakspecifieke kennis en vaardigheden
Kennis en vaardigheden specifiek voor jouw opleiding.
2. Vakoverstijgende vaardigheden
Dit zijn vaardigheden die relevant zijn voor elke student, die je in allerlei functie kunt gebruiken ongeacht studie, denk aan o.a.:
onderzoeken, analyseren, projectmatig werken, oplossingen genereren, samenwerken, digitale vaardigheid, mondeling communiceren, schriftelijk communiceren, presenteren, maatschappelijk bewustzijn, zelfstandig leren, veerkracht.
3. Zelfreflectie
Het betreft hier zelfreflectie in het kader van je (studie)loopbaan, o.a. reflecteren op de keuzes die je als student tijdens je studie maakt, wat kan je met je kennis en vaardigheden op de arbeidsmarkt?
Daarnaast reflecteren op je eigen profiel en je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Wie ben je, wat kan je goed, wat vind je interessant, wat past er bij je, wat vind je belangrijk, wat wil je gaan doen?
4. Praktijkervaring
Opdoen van praktijkervaring o.a. door middel van stages, projecten, (maatschappelijke) praktijkgerichte of praktijk gebaseerde opdrachten, die zijn geïntegreerd in een (keuze-)vak, minor of afstudeeropdracht.
5. Oriëntatie op de arbeidsmarkt
Zicht krijgen op de arbeidsmarkt, op werkvelden, functies en loopbaanpaden, door o.a. gastsprekers en alumni-ervaringen uit het werkveld, career events binnen opleiding, gebruik van alumni mentornetwerk, interviewen mensen uit het veld, meelopen/ bedrijfsbezoeken in het kader van een bepaald vak.
Uiteraard bieden vakken van het onderwijsprogramma je voorbereiding op de arbeidsmarkt. We streven er als opleiding naar om in elk semester het onderwerp op heel directe of minder directe manier aan bod te laten komen. Binnen Kunstgeschiedenis gebeurt dit bijvoorbeeld binnen de volgende vakken:
Eerste jaar
Academic Skills I: On Studying Art History and Its Sources: onderzoeken (je doet voor het eerst een klein literatuuronderzoek), schriftelijke communicatie (je schrijft voor het eerst wetenschappelijke papers)
Academic Skills II: mondelinge communicatie (je onderzoek presenteren aan je medestudenten), analyseren (het leren herkennen van soorten argumentaties in een betoog) en kritisch denken (kritische vragen stellen bij de betogen van medestudenten en opbouwende kritiek leren geven)
Tweede jaar
Core Curriculum: World Art and Beyond: interculturele vaardigheden (studenten worden zich bewust van overeenkomsten en verschillen tussen diverse culturen en de manier waarop hierin met kunst wordt omgegaan)
Digital Heritage: Digital Heritage focust op de meest actuele vorm van erfgoedonderzoek waarbij zowel de bewaring van digital erfgoed, als de digitalisering van erfgoed centraal staan.
Derde jaar
Er vinden elk jaar verschillende activiteiten plaats, binnen, naast en buiten je opleiding, die bijdragen aan je voorbereiding op de arbeidsmarkt, met name waar het gaat om oriëntatie op het werkveld/de arbeidsmarkt, (loopbaan)vaardigheden en zelfreflectie. Dit kunnen voorlichtingsbijeenkomsten zijn rond keuzemomenten binnen je opleiding, maar ook career workshops en events georganiseerd door je eigen opleiding, de Humanities Career Service of je studievereniging.
Eerste jaar
Kennismakingsgesprek studieadviseur
Studentmentoraat en Academische Vaardigheden I
o Kennismaking Humanities Career Service
Voorlichting buitenlandverblijf
Leiden University Career Zone
Tweede jaar
Stagevoorlichting
Workshop ‘Inzicht in je vaardigheden’
Diverse andere workshops Career Service Geesteswetenschappen
Minorenmarkt (Universiteit Leiden)
Masterdag (Universiteit Leiden)
Humanities Career Event
Activiteiten studievereniging De Leidse Kunsthistorische Vereniging
Leiden University Career Zone
Derde jaar
Buitenlandverblijf
Gastcolleges en excursies in het vak Perspectieven op kunsthistorisch onderzoek
Stap in de academische journal-wereld in The Academic Art of Publishing: Theory and Practice
Masterdag (Universiteit Leiden)
Humanities Career Event
Workshop ‘Hoe vind je een baan?’ en workshop 'CV en brief'
Activiteiten studievereniging De Leidse Kunsthistorische Vereniging
Leiden University Career Zone
Contact
Vragen over je (studie)loopbaan keuzes? Maak een afspraak met de loopbaanadviseur van de Humanities Career Service via 071-5272235, of met je studieadviseur.