Second Year
Keuzeruimte jaar 2
Deze keuzeruimte (9 EC) wordt bij voorkeur gevuld met keuzevakken die in semester 2 worden gegeven. Het vak Radiative Processes is een verplicht vak voor 3e jaars (dubbel)studenten Sterrenkunde.
Third Year
Vrije keuzeruimte (jaar 3)
De Vrije keuzeruimte wordt in overleg met de studieadviseur ingevuld door:
Electives
Keuzeruimte jaar 2
Deze keuzeruimte (9 EC) wordt bij voorkeur gevuld met keuzevakken die in semester 2 worden gegeven. Het vak Radiative Processes is een verplicht vak voor 3e jaars (dubbel)studenten Sterrenkunde.
Vrije keuzeruimte (jaar 3)
Deze vrije keuzeruimte wordt in overleg met de studieadviseur ingevuld door:
New pageCourse levels
- Level 100
Introductory course, builds upon the level of the final pre-university education examination.
Characteristics: teaching based on material in textbook or syllabus, pedagogically structured, with
practice material and mock examinations; supervised workgroups; emphasis on study material and
examples in lectures.


- Level 200
Course of an introductory nature, no specific prior knowledge but experience of independent
study expected.
Characteristics: textbooks or other study material of a more or less introductory nature; lectures, e.g. in
the form of capita selecta; independent study of the material is expected.


- Level 300
Advanced course (entry requirement level 100 or 200).
Characteristics: textbooks that have not necessarily been written for educational purposes; independent
study of the examination material; in examinations independent application of the study material to
new problems.


- Level 400
Specialised course (entry requirement level 200 or 300).
Characteristics: alongside a textbook, use of specialist literature (scientific articles); assessment in the
form of limited research, a lecture or a written paper. Courses at this level can, to a certain extent, also
be on the master’s curriculum.


- Level 500 Course with an academic focus (entry requirement: the student has been admitted to a
master’s programme; preparatory course at level 300 or 400 has been followed).
Characteristics: study of advanced specialised scientific literature intended for researchers; focus of the
examination is solving a problem in a lecture and/or paper or own research, following independent
critical assessment of the material.


- Level 600
Very specialised course (entry requirement level 400 or 500)
Characteristics: current scientific articles; latest scientific developments; independent contribution
(dissertation research) dealing with an as yet unsolved problem, with verbal presentation.
The classification is based on the Framework Document Leiden Register of Study Programmes.
Exchange & Study Abroad Programme for International Students
The Study Abroad program for international students can be taken in the Fall semester (1 sept – 1 febr).
A choice can be made of the following courses of at least 30 EC:
In the Spring semester, it is possible under conditions to do a research project of 20 EC with one of the research groups. In this case, the accompanying Research Skills and Scientific Integrity course for 3EC must also be followed.
Prerequisites:
Good knowledge of the physics core curriculum: Optics, Classical Mechanics, Electromagnetism, basic Quantummechanics, basic Statistical Physics, basic Solid State Physics, Thermodynamics; plus the necessary mathematical tools (Calculus and Linear Algebra). For specific prerequisites, please see the description of each elective course of the list above.
Experimental Physics is a prerequisite for admission to the research project.
For other Exchange and Study abroad courses please visit this website.
Arbeidsmarktvoorbereiding & Oriëntatie
Tijdens de opleiding Natuurkunde willen we je zo goed mogelijk voorbereiden op de arbeidsmarkt. Het is belangrijk dat je naast technische skills ook 'transferable skills' ontwikkelt. Daarom zijn er per vak in de e-studiegids leerdoelen geformuleerd die als doel hebben jou 'transferable skills' bij te brengen. Dit zijn bijvoorbeeld cognitieve vaardigheden zoals kritisch denken, redeneren en beargumenteren en innovatie, intrapersoonlijke vaardigheden zoals flexibiliteit, initiatief, waardering van diversiteit en metacognitie en interpersoonlijke vaardigheden zoals communicatie, verantwoordelijkheid en conflictoplossing. Het zijn kortom vaardigheden die professionals nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Alhoewel, deze 'transferable skills' moeilijk meetbaar zijn, is het wel belangrijk om je bewust te worden van welke skills je al bezit en welke je nog wilt leren. Ze bepalen hoe je je werk en je leven benadert en zijn daarom belangrijk bij het uitstippelen van je eigen studieloopbaan en carrière.
Naast de voorbereiding is er ook veel ondersteuning bij het maken keuzes die van invloed zijn op jouw carrière. Je wordt gestimuleerd om na te denken over wat je wilt, wat je kunt en hoe je je doelen bereikt. Door gedurende de hele bacheloropleiding actief met reflectie en oriëntatie bezig te zijn kun je weloverwogen en gemotiveerde keuzes maken over het vervolg tijdens en na je bacheloropleiding.
Er worden verschillende workshop en cursussen georganiseerd die je helpen bij de ontwikkeling van skills en allerlei activiteiten rondom carrière keuzes. Je krijgt dan de mogelijkheid om na te denken over zaken zoals:
Over welke skills (vaardigheden) beschik ik al en welke kan ik nog leren?
In welke onderwerpen wil ik me verder specialiseren?
Welk onderwerp kies ik voor mijn Bachelor Research Project?
Welke keuzevakken passen bij mijn wensen voor de toekomst?
Wat wil ik naast mijn studie nog meer leren?
Welke masteropleiding wil ik gaan doen en waarom?
Waar wil ik later gaan werken?
Hoe presenteer ik mijzelf tijdens het solliciteren en op netwerkevenementen?
Hoe bouw ik een netwerk op en hoe doe je dat, netwerken?
Activiteiten
Eerste jaar
Studieloopbaanbijeenkomsten
Alumnilezingen
Bedrijfsbezoeken en bedrijvendiners
Lunch- en borrellezingen van bedrijven
Kennismakingsgesprek studieadviseur
Informatiebijeenkomst studentendecaan
Mentoraat en tutoraat
Workshops en Career Colleges Science Career Service
Tweede jaar
Studieloopbaanbijeenkomsten
Alumnilezingen
Bedrijfsbezoeken en bedrijvendiners
Lunch- en borrellezingen van bedrijven
Bachelor Loopbaanoriëntatiedag via De Leidsche Flesch
Bèta Banenmarkt
Masterdag (Universiteit Leiden)
Minorenmarkt (Universiteit Leiden)
Workshop Leiden University Mentor Network
Workshops en Career Colleges Science Career Service
Derde jaar
Research skills als onderdeel van het bachelor onderzoek (zie rooster)
Midterm reflection and Career Orientation als onderdeel van het bachelor onderzoek
Bachelor Loopbaanoriëntatiedag via De Leidsche Flesch
Bèta Banenmarkt
Leiden University Mentor Network
Vakspecifieke congressen (Physics@Veldhoven, Fysica, Nederlandse Astronomen Conferentie)
Masterdag
Physics Science Day
Workshops en Career Colleges Science Career Service
Studieloopbaanbijeenkomsten
Alumnilezingen
Bedrijfsbezoeken en bedrijvendiners
Lunch- en borrellezingen van bedrijven
LU Career Zone
De Leiden University Career Zone is de website voor studenten en alumni van de Universiteit Leiden ter ondersteuning van hun (studie)loopbaan. Je vindt er advies, informatie een tools, zoals professionele tests om je persoonlijke profiel te schetsen en sollicitatietips. Verder kun je functies en branches verkennen, vind je tips over CV, solliciteren, LinkedIn en is een vacature platform waar je gebruik van kunt maken.
Mentornetwerk
De Universiteit Leiden bereidt studenten en jonge alumni graag goed voor op de arbeidsmarkt. Hiervoor zetten wij de kennis en ervaring van Leidse alumni in. Om studenten en jonge alumni met vragen over hun loopbaan in contact te brengen met ervaren alumni, heeft de Universiteit Leiden het Mentornetwerk in het leven geroepen. Studenten en jonge alumni kunnen zich gratis aanmelden.
Contact
Vragen over je (studie)loopbaan keuzes? Maak een afspraak met de studieadviseur Natuurkunde.