Studiegids

nl en

Sterrenkunde en Natuurkunde (dubbele bachelor)

De dubbele bacheloropleiding Sterrenkunde & Natuurkunde duurt drie jaar en bestaat uit vakken van de bacheloropleidingen Sterrenkunde en Natuurkunde (totaal 212 EC). Elk studiejaar bevat meer studiepunten dan het enkele programma: het eerste jaar (69 EC), het tweede jaar (77 EC) en het derde jaar (66 EC). De dubbele bacheloropleiding Sterrenkunde & Natuurkunde wordt afgesloten met twee Bachelor of Science (BSc) diploma's: BSc Sterrenkunde en BSc Natuurkunde. De vakbeschrijvingen voor jaar 1, 2 en 3, het keuzepakket en minor vind je op onderstaande tabbladen.

Informatie over studieloopbaan en arbeidsmarktoriëntatie vind je op het tabblad Arbeidsmarktoriëntatie.

Naast deze dubbelstudie bestaan er nog drie andere mogelijkheden voor de bacheloropleiding Sterrenkunde:

Meer informatie

Eerste jaar

Vak EC Semester 1 Semester 2

Semester 1

Analyse 1 (Wiskunde variant voor dubbelstudenten met Wiskunde) 6
Analyse 1 NA 6
Inleiding Astrofysica 4
Introductie Moderne Natuurkunde 6
Lineaire Algebra 1 (Wiskunde variant voor dubbelstudenten met Wiskunde) 6
Lineaire Algebra 1 NA 6
Programmeermethoden NA 4

Semester 2

Analyse 2 (Wiskunde variant voor dubbelstudenten met Wiskunde) 6
Analyse 2 NA 6
Complex Physics of Cooking 3
Elektrische en Magnetische Velden 5
Klassieke Mechanica a 5
Physics of Life Processes 3
Planetenstelsels 3
Praktische Sterrenkunde 6
Presenteren en Communiceren 1

Semester 1 & 2

Experimentele Natuurkunde deel I 3
Experimentele Natuurkunde deel II 3
Optica 5

Tweede jaar

Vak EC Semester 1 Semester 2

Semester 1

Analyse 3 NA 6
Classical Mechanics b 3
Lineaire algebra 2 6
Lineaire Algebra 2 NA 6
Physics Experiments 1 3
Quantum Mechanics 1 6
Stars 5
Statistical Physics 1 6

Semester 2

Astronomical Observing Techniques 5
Classical Electrodynamics 4
Galaxies and Cosmology 5
Introduction to Solid State Physics 3
Modern Astronomical Research 1
Modern Astronomical and Physics Research 1
Modern Physics Research 1
Physics Experiments 2 5
Physics Experiments 3 2
Quantum Mechanics 2 5
Statistics and Data Analysis 2

Semester 1 & 2

Astronomy Lab and Observing Project 5
Keuzeruimte jaar 2 3

Derde jaar

Vak EC Semester 1 Semester 2
Bachelor Project: Research (N+S / S+N) 20
Bachelor Project: Thesis (S+N) 3
Bachelor Project: Presentation (S+N) 1
Radiative Processes 6
Research Skills and Scientific Integrity 3

Keuzeruimte of Minor (30 EC)

Zie tab Keuzeruimte of Minor

Keuzeruimte (3 EC)

Zie tab Keuzeruimte of Minor

Keuzepakket of Minor (30 EC)

In overleg met de studieadviseurs kies je voor het eerste semester van het derde jaar een Minor, een Keuzepakket of een Keuzeprogramma. Voor de keuzeruimte van 3 EC in het tweede semester van het tweede en het derde jaar, kun je een vak kiezen uit het Keuzepakket.

Minor (30 EC) aan de Universiteit Leiden, TU Delft of Erasmus University Rotterdam (klik op de naam van de universiteit voor een overzicht van de daar aangeboden minoren).

Keuzeprogramma (30 EC of equivalent) vrij keuzeprogramma, zoals studeren in het buitenland, met vooraf toestemming van de Examencommissie.

Keuzepakket (30 EC) keuzevakken uit onderstaand overzicht.

Vak EC Semester 1 Semester 2

Semester 1

Astrobiology 3
Astronomical Relativity 6
Astronomy from Space 3
Astro-Particle Physics 6
Bayesian Statistics for Astrophysics (BASTA) 3
Biophysics 6
Building Blocks of Quantum Matter 6
Econophysics 6
Experimental Projects 6
Orientatie op onderwijs 6
Physics of Energy 6
Seminar Series on Cutting Edge Astrophysics (S2CEA) 3
Statistical Physics 2 6
The Electronic Structure of Solids 6

Semester 2

Keerpunten in de Geschiedenis van de Natuurwetenschappen 6
Machine Learning 6
Mathematical Methods of Physics 6
Numerieke Wiskunde 6
Radiative Processes 6
Relativistic Electrodynamics 3

Niveau vakken

  • Niveau 100
    Inleidende cursus, voortbouwend op het niveau van het eindexamen VWO.
    Kenmerken: onderwijs gebaseerd op stof in handboek of syllabus, didactisch gestructureerd,
    met oefenstof en proeftentamens; begeleide werkgroepen; accenten in studiestof en
    voorbeelden in colleges.

  • Niveau 200
    Cursus met inleidend karakter, geen specifieke voorkennis maar wel ervaring met
    zelfstandig studeren.
    Kenmerken: leerboeken of ander onderwijsmateriaal van min of meer inleidend karakter;
    colleges bijv. in de vorm van capita selecta, zelfstandige bestudering van de stof wordt
    voorondersteld.

  • Niveau 300
    Cursus voor gevorderden (ingangseis niveau 100 of 200)
    Kenmerken: leerboeken, die niet speciaal voor onderwijs hoeven te zijn geschreven;
    zelfstandige bestudering van de tentamenstof; bij tentamens zelfstandige toepassing van de
    leerstof op nieuwe problemen.

  • Niveau 400
    Gespecialiseerde cursus (ingangseis niveau 200 of 300)
    Kenmerken: naast een tekstboek gebruik van vakliteratuur (wetenschappelijke artikelen);
    toetsing (mede) d.m.v. een klein onderzoek, een referaat, of een schriftelijk werkstuk.
    Cursussen op dit niveau kunnen in zekere mate ook deel uitmaken van het curriculum van de
    masteropleiding.

  • Niveau 500
    Wetenschappelijk georiënteerde cursus (toegangseis: de student is toegelaten tot
    een masterprogramma; voorbereidende cursus op niveau 300 of 400 is gevolgd);
    Kenmerken: bestudering van wetenschappelijk geavanceerde vakliteratuur, bedoeld voor
    onderzoekers; toetsing gericht op probleemoplossing d.m.v. een referaat en/of werkstuk of
    eigen onderzoek, met zelfstandige kritische verwerking van het materiaal.

  • Niveau 600
    Zeer gespecialiseerde cursus (ingangseis niveau 400 of 500)
    Kenmerken: actuele wetenschappelijke artikelen; laatste vorderingen van het wetenschappelijk
    denken; zelfstandige bijdrage (scriptie-onderzoek) waarin een nog niet opgelost probleem
    wordt behandeld, met mondelinge presentatie.

De indeling is gebaseerd op het Kaderdocument Leids Universitair Register Opleidingen

Voorbereiding Arbeidsmarkt

Arbeidsmarktvoorbereiding aan de Universiteit Leiden

De Universiteit Leiden heeft als doel om jou, naast het bieden van een gedegen universitaire opleiding, zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt en daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van jouw ‘employability’, je inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het makkelijker om de overstap naar de arbeidsmarkt te maken, inzetbaar te blijven in een dynamische arbeidsmarkt, in een (loop)baan die past bij je eigen persoonlijke waarden, voorkeuren en ontwikkeling.

‘Employability’ bestaat uit de volgende aspecten, die je onder andere ontwikkelt binnen je opleiding:
1. Vakspecifieke kennis en vaardigheden
Kennis en vaardigheden specifiek voor jouw opleiding.

2. Vakoverstijgende vaardigheden
Dit zijn vaardigheden die relevant zijn voor elke student, die je in allerlei functie kunt gebruiken ongeacht studie, denk aan o.a.:
onderzoeken, analyseren, projectmatig werken, oplossingen genereren, samenwerken, digitale vaardigheid, mondeling communiceren, schriftelijk communiceren, presenteren, maatschappelijk bewustzijn, zelfstandig leren, veerkracht.

3. Zelfreflectie
Het betreft hier zelfreflectie in het kader van je (studie)loopbaan, o.a. reflecteren op de keuzes die je als student tijdens je studie maakt, wat kan je met je kennis en vaardigheden op de arbeidsmarkt?
Daarnaast reflecteren op je eigen profiel en je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Wie ben je, wat kan je goed, wat vind je interessant, wat past er bij je, wat vind je belangrijk, wat wil je gaan doen?

4. Praktijkervaring
Opdoen van praktijkervaring o.a. door middel van stages, projecten, (maatschappelijke) praktijkgerichte of praktijk gebaseerde opdrachten, die zijn geïntegreerd in een (keuze-)vak, minor of afstudeeropdracht.

5. Oriëntatie op de arbeidsmarkt
Zicht krijgen op de arbeidsmarkt, op werkvelden, functies en loopbaanpaden, door o.a. gastsprekers en alumni-ervaringen uit het werkveld, career events binnen opleiding, gebruik van alumni mentornetwerk, interviewen mensen uit het veld, meelopen/ bedrijfsbezoeken in het kader van een bepaald vak.

Employability/arbeidsmarktprogramma in het curriculum

Binnen de bacheloropleiding Sterrenkunde wordt een gestructureerd arbeidsmarktoriëntatieprogramma aangeboden, waarmee je wordt geholpen om doelbewust keuzes te maken voor je studie en de daarop volgende loopbaan. Het programma is opgebouwd in drie fasen:

1. Zelfreflectie en Studiekeuze: In deze eerste fase reflecteer je op je studiekeuze. Zit je bij de studie Sterrenkunde op de juiste plek, zowel qua interesses als qua niveau? Deze fase helpt je om te bepalen of je studie aansluit bij je ambities en capaciteiten.
2. Ontwikkeling en Ambitie: De tweede fase draait om het verkennen van je mogelijkheden binnen de studie en het afstemmen van je ambities. Wat wil je bereiken? Waar ben je goed in? Wat wil je nog (verder) ontwikkelen? En hoe kun je deze doelen en vaardigheden integreren in je huidige studie, bijvoorbeeld door effectieve inzet van je derdejaars keuzeruimte?
3. Toekomstoriëntatie en Loopbaanplanning: In de derde fase kijk je vooruit naar je uitstroommogelijkheden. Wat wil je na je studie gaan doen? Welke mogelijke carrièrepaden overweeg je? En welke master sluit het beste daarop aan?

Door bewust stil te staan bij deze verschillende fases leer je om bewuste en geïnformeerde keuzes te maken, zodat je met vertrouwen je toekomst tegemoet kunt treden.

Eerste jaar
Tijdens het eerste jaar van je studie zul je vooral bezig zijn met de eerste fase van de arbeidsmarktoriëntatie. Inhoudelijk richt het programma zich tijdens het eerste jaar voornamelijk op het opdoen van de fundamentele basis voor je opleiding. Ieder semester start met een semesterintroductie waarin inzichtelijk wordt gemaakt hoe het aankomende semester eruit zie en hoe het in relatie staat tot de rest van de studie. Verder worden hier de keuzemogelijkheden binnen de studie besproken. Tijdens het eerste jaar zul je tijdens het voortgangsgesprek met de studieadviseur de mogelijkheid hebben om stil te staan bij jouw studiekeuze. Zaken als het mentoraat en optioneel het tutoraat kunnen ook helpen om beter inzicht te krijgen of je op de juiste plek zit.

Tweede jaar
In het tweede jaar stel je een studieplan op voor het tweede en derde jaar van de bachelor. Met het opstellen van jouw studieplan neem je regie in het vastleggen van jouw prioriteiten en ambities binnen de (keuze)mogelijkheden van de opleiding. Daarmee kun jij je oriënteren op mogelijke vervolgstappen na het afronden van de bachelor en maak je keuzes in die hierbij aansluiten. Als onderdeel van deze oriëntatie kun je de beta-banenmarkt, de minor markt(en) en master dagen(en) bezoeken. Het opstellen van het studieplan gebeurt in overleg met de studieadviseur die je ook om feedback kunt vragen op het gekozen pad en hierin kan meedenken.

Ieder semester in het tweede jaar begint ook met een semester introductie die je voorbereidt op het komende halfjaar en de rest van je studie. Hier wordt ook besproken hoe de vakken in het semester aansluiten op vervolgvakken in het curriculum en gevraagde vaardigheden in het beroepenveld en word je bewust gemaakt van de keuzemogelijkheden die je hebt in je studie.

Om je te ondersteunen in je keuzes en inzicht te geven in mogelijke vervolgstappen zijn er specifiek in het vak Modern Astronomical and Physics Research gastcolleges van alumni die verschillende richtingen in gegaan zijn na het afronden van hun opleiding.

Derde jaar
Het derde jaar dient als voorbereiding op het vervolg van de (studie)carriere. Het studieplan wordt verder invult en uitgevoerd door middel van de vrije keuze ruimte en/of minor in het derde jaar. De vrije keuze ruimte en eventuele minor keuze dient als voorbereiding op de gekozen vervolgopleiding. Gedurende dit jaar wordt er van je verwacht dat jij je oriënteert op vervolgmogelijkheden door bijvoorbeeld een bezoek te brengen aan de beta banenmarkt en masterdag(en).

In het vak Research Skills and Scientific Integrity wordt er gewerkt aan een aantal professionele vaardigheden waaronder project management en is er een workshop over het schrijven van je CV.

Activiteiten arbeidsmarktvoorbereiding naast / buiten het curriculum

Er vinden elk jaar verschillende activiteiten plaats, binnen, naast en buiten je opleiding, die bijdragen aan je voorbereiding op de arbeidsmarkt, met name waar het gaat om oriëntatie op de het werkveld/de arbeidsmarkt, (loopbaan)vaardigheden en zelfreflectie. Dit kunnen voorlichtingsbijeenkomsten zijn rond keuzemomenten binnen je opleiding, maar ook career workshops en events georganiseerd door je eigen opleiding, de facultaire Career Service of je studievereniging.

  • International Experience Week

  • Lunchlezingen van bedrijven en alumni

  • Carrière-activiteiten De Leidsche Flesch

  • Bèta Banenmarkt

  • Masterdag (Universiteit Leiden)

  • Minorenmarkt (Universiteit Leiden)

Career Service, LU Career Zone en career workshops kalender

Facultaire Career Service
De Career Service van jouw faculteit biedt informatie en advies over studie(her)oriëntatie en masterkeuze, (studie)loopbaanplanning, oriëntatie op de arbeidsmarkt en solliciteren.

Leiden University Career Zone
De Leiden University Career Zone is dé website voor studenten en alumni van de Universiteit Leiden ter ondersteuning van de (studie)loopbaan. Je vindt er advies, informatie, (loopbaan)tests en tools op het gebied van (studie)loopbaanplanning, loopbaanmogelijkheden met je opleiding, arbeidsmarktoriëntatie, solliciteren, het alumni Mentornetwerk, job portal, workshops en events en Career services.

Workshops en events
In de cursuskalender vind je een overzicht van loopbaan en sollicitatie workshops, georganiseerd door de Career services.