Studiegids

nl en

Performing Arts

Inschrijving

U kunt zich vanaf 29 juni 2009 10.00 uur tot 21 augustus 2009 inschrijven voor deze minor via U-Twist. U vindt deze minor in U-Twist onder ‘aanmelden cursussen’ en administratiecode LET.

Omschrijving

Ben je geïnteresseerd in muziek, actief dan wel passief? Wil je meer weten over de muziekgeschiedenis of juist over de structuur van muziek? Of hebben andere uitvoerende kunsten zoals dans en theater altijd al je interesse gehad? Of heb je juist een belangstelling voor kerkmuziek en het Gregoriaans? In alle gevallen zit je goed bij deze minor.

• Performing Arts

Kerkmuziek: Als je dit studiepad volgt, bestudeer je de functie en structuur van de liturgie, evenals de geschiedenis van de liturgie vanaf het ontstaan (in de klassieke Oudheid) tot op heden. Met name de ontwikkeling van het kerklied gedurende de laatste eeuwen in onze contreien is interessant. Je wordt ook praktisch geschoold in dit studiepad, met speciale aandacht voor zang- en stemvorming.
N.B. Dit studiepad beslaat 2 studiejaren.

Muziektheorie, -filosofie en -geschiedenis: in dit studiepad staat muziek centraal. Via de muziekgeschiedenis van het Westen, muziekfilosofie en muziektheorie kom je tot een omvattend begrip van het fenomeen muziek.

Performing Arts: als je dit studiepad volgt, bestudeer je de historische ontwikkeling van de uitvoerende kunsten, met name van dans, theater en muziek in Mederland, Europa en daarbuiten. Je leert alles over stromingen, scholen, stijlen en genres en van politieke en sociale contexten waarin dans, theater en diverse muzieksoorten functioneerden en functioneren.
Binnen het studiepad Performing Arts zijn twee wisselmodules opgenomen: Capita selecta oude muziek en Muziek en media.

Vakken die bij het studiepad Performing Arts horen:

• Overzicht van de westerse muziekgeschiedenis.

• Inleiding in de jazzgeschiedenis.

• Wereldmuziek: inleiding.

• Dansbeschouwing: het werk van choreograaf Jirí Kylián.

• Wereldmuziek: onderzoek.

Dansbeschouwing: het werk van choreograaf Jirí Kylián 5
Inleiding in de jazzgeschiedenis 5
Overzicht van de westerse muziekgeschiedenis 5
Performing Arts: eindopdracht 5

Wisselmodules

Capita selecta oude muziek 5
Muziek en media 5

Muziektheorie, -filosofie en -geschiedenis

N.B. Dit studiepad beslaat 2 studiejaren.

Vakken die bij het studiepad Muziektheorie, -filosofie en -geschiedenis horen:

• Overzicht van de westerse muziekgeschiedenis.

• Muziektheorie inleiding: basisbegrippen van de algemene muziektheorie (o.a. toonhoogte en ritme, intervallen, toonladders, melodiebouw, stemvoering etc.).

• Auditieve cultuur.

• Muziekfilosofie : improvisatie.

Auditieve cultuur / Auditory culture 5
Muziekanalyse 5
Muziekfilosofie: improvisatie / Music philosophy: improvisation 5
Muziektheorie, -filosofie en-geschiedenis: eindopdracht 5
Muziektheorie: inleiding 5
Overzicht van de westerse muziekgeschiedenis 5

Kerkmuziek

N.B. Dit studiepad beslaat 2 studiejaren.

Vakken die bij het studiepad Kerkmuziek horen:

• Hymnologie 1: een inleiding in Nederlandse kerkmuziek.

• Liturgiek 1: liturgiek in de hedendaagse context van de christelijke ritualiteit.

• Koorklas en Gregoriaans: kennismaking met het vocale kerkmuziekrepertoire.

• Hymnologie 2: het historische aspect van kerkmuziek wordt in deze collegereeks verdiept.

• Liturgiek 2: sacramenten, getijden en psalmen.

Hymnologie 1 5
Hymnologie 2 5
Kerkmuziek eindopdracht 5
Koorklas en Gregoriaans 5
Liturgiek 1 5
Liturgiek 2 5

Keuzepakket

Sommige opleidingen hebben slechts een keuzeruimte van 15 studiepunten, het is dan mogelijk om een keuzepakket te volgen dat bestaat uit een aantal minorvakken. Er zit een opbouw van niveau in een minor dus je kunt niet zomaar vakken kiezen. Elke minor biedt daarom ook een pakket van 15 studiepunten aan. Dit is echter geen complete minor, wat kan betekenen dat je toestemming moet vragen aan je examencommissie. In de onderwijs- en examenregeling van je eigen opleiding kun je nalezen wat er is toegestaan bij de invulling van je keuzeruimte en in welke gevallen je toestemming moet vragen aan de examencommissie. Meer informatie over dit [keuzepakket](/studies/keuzepakket_theorie_en_praktijk_van_de_scheppende_en_uitvoerende_kunsten /).

Het staat je natuurlijk vrij om meer studiepunten te halen dan de verplichte 180 studiepunten die voor een bacheloropleiding staan, dat wil zeggen dat je wel een 30 studiepunten tellende minor kunt volgen als je bereid bent 15 studiepunten meer te halen dan je nodig hebt.