International and Intercultural Management
Denk je wel eens na over een internationale carrière? De minor Internationaal en Intercultureel Management biedt je een startpunt. Deze minor verbindt kennis van taal en cultuur aan die van economie, organisatiekunde en marketing.
Je gaat aan de slag met internationaal opererende bedrijven en organisaties. Wat komt erbij kijken als je vanuit Nederland de Aziatische markt wilt betreden? Welke bedrijfskundige vragen heeft Rituals als ze in Hongarije winkels wil openen? Hoe houd je rekening met verschillende culturen binnen een internationale non-profit of overheidsorganisatie? Wat doet een personeelsmanager in Brazilië anders dan een personeelsmanager in Amerika? En hoe kan Tony Chocolonely de supply-chain van chocola veranderen? Deze vragen en meer komen aan bod bij de praktijkgerichte Minor Internationaal en Intercultureel Management.
In een open economie als die van Nederland krijgt iedere onderneming te maken met buitenlandse concurrenten of buitenlandse partners. Niet alleen bedrijven maar ook overheidsinstellingen moeten steeds vaker over de grens kijken. Veel zaken die van cruciaal belang zijn kunnen niet meer alleen door de nationale overheden worden geregeld. Daarnaast zijn er non-profit organisaties, zoals Greenpeace of Novib, die ook internationaal opereren.
Het praktijkgerichte element komt het sterkst naar voren in onze Eindopdracht. Dan stap je, onder begeleiding van de docenten, letterlijk de drempel van de universiteit over en de wereld in. Samen met een paar medestudenten vorm je een groepje om een bestaande vraag op te lossen voor een organisatie van jullie keuze. Deze opdracht doorloopt het hele proces van acquisitie, via onderzoeksopzet, analyse naar aanbevelingen. Daarbij zal er tevens aandacht zijn voor de uitdagingen van het samenwerken in een team.
Tijdens het eerste en ook het tweede semester zijn er meerdere vakken die jou gaan helpen om deze, en toekomstig andere, opdrachten voor een bedrijf of een NGO zo goed mogelijk uit te voeren. De nadruk ligt op cultuurverschillen en de implicaties ervan voor zaken als internationale marketing, organisatie en strategie. Ook is er aandacht voor de beginselen van het reilen en zeilen van de wereldeconomie. Aan het eind van de minor kun je verbanden leggen tussen bedrijfsstrategieën, verschillende vormen van leiderschap, besluitvorming en marketing en de economische krachten en culturen waar deze uit voort komen. De minor verbindt wetenschappelijke theorie aan de praktijk en het gaat om het toepassen van theorieën aan de hand van vele voorbeelden en business cases.
De Minor heeft een eigen studievereniging, de Vereniging Internationaal Management Leiden (VIML). Door het organiseren van lezingen, excursies en borrels biedt de VIML de studenten een verdieping op de studiestof. Als deelnemer aan de minor neem je actief aan deze activiteiten deel. Voor een blik op de VIML en op de opdrachten van andere studenten, kijk op https://viml-researchgroup.nl/
Voor hoorcolleges, werkgroepen en tentamens van de minor schrijf je je in via MyStudyMap (let op; dit geldt alleen voor LEI studenten).
Maximum aantal deelnemers: 80
Studiegidsnummer minor: 5000MINMAN
Taal: Nederlands
Registratie: via EduXchange
LEI studenten: 15 mei (13:00u) t/m 4 juli 2024
TUD en EUR studenten: 15 mei (13:00u) t/m 31 mei 2024