Ancient Near East Studies: Assyriology
Bachelor
Mocht je vragen hebben, dan kun je contact opnemen met de studieadviseur.
Tijdens het eerste jaar zijn de volgende activiteiten gepland:
Informatiebijeenkomst opleiding en openinsgcollege van 1 uur
Excursie Nino en papyrologisch instituut van 2 uur
Excursie RMO van 2 uur
Informatiebijeenkomst specialisatiekeuze ONOS en BSA van 1 uur
Informatiebijeenkomst tweede jaar en studieplan van 1 uur
Voor hoofdvakkers Oude Nabije Oosten-studies track Assyriologie geldt aanvullend op het Bindend Studieadvies van 45 EC een aanvullende eis, namelijk het met goed gevolg afronden van de volgende onderwijseenheden in academisch jaar 2024-2025;
Course | EC | Semester 1 | Semester 2 |
---|---|---|---|
Eerste semester |
|||
Gemeenschappelijk 15 EC |
|||
Core Curriculum: Area Studies | 5 | ||
The Earliest History: Egypt and the Near East before ca. 1000 BC | 5 | ||
Seminar Ancient Near Eastern Studies 1 | 5 | ||
Trackspecifiek 15 EC |
|||
Religion in Ancient Mesopotamia | 5 | ||
Introduction to Akkadian and Cuneiform Script | 10 | ||
Tweede semester |
|||
Gemeenschappelijk 15 EC |
|||
The First Global Empires: Egypt and the Middle East (1st Mill BC – 7th century AD) | 5 | ||
Seminar Ancient Near Eastern Studies 2 | 10 | ||
Trackspecifiek 15 EC |
|||
Reading Akkadian | 10 | ||
Literature from Mesopotamia and Anatolia | 5 |
Course | EC | Semester 1 | Semester 2 |
---|---|---|---|
Eerste semester |
|||
Gemeenschappelijk 10 EC |
|||
Core Curriculum: Philosophy of Science | 5 | ||
Critical Heritage Studies: the Ancient Near East | 5 | ||
Trackspecifiek 20 EC |
|||
Introduction to Sumerian | 5 | ||
Seminar Akkadian: The Epic of Gilgamesh | 5 | ||
Epigraphy of cuneiform script | 5 | ||
Archaeology of the Eastern Mediterranean in the Late Bronze Age | 5 | ||
Tweede semester |
|||
Gemeenschappelijk 15 EC |
|||
Colonialism and the Ancient Near East - Ancient and Modern | 10 | ||
Museology of the Ancient Near East | 5 | ||
Trackspecifiek 15 EC |
|||
Sumerian 2: Gudea | 5 | ||
Seminar Hittite Texts | 10 |
In het derde jaar is 30 EC gereserveerd voor keuzevakken: 15 EC in het eerste semester en 15 EC in het tweede semester.
Course | EC | Semester 1 | Semester 2 |
---|---|---|---|
Vrije Keuzeruimte Oude Nabije Oosten-studies | |||
Eerste semester |
|||
Vrije keuzeruimte 15 EC |
|||
Trackspecifiek 15 EC |
|||
Epigraphy of cuneiform script | 5 | ||
Sumerian 3: Literary Texts | 5 | ||
Seminar Akkadian: The Epic of Gilgamesh | 5 | ||
Tweede semester |
|||
Vrije keuzeruimte 15 EC |
|||
Gemeenschappelijk 15 EC |
|||
Thesis Seminar Ancient Near East Studies | 5 | ||
BA Thesis Ancient Near Eastern Studies | 10 |
Kijk voor algemene informatie over de opleiding hier.
Afgestudeerden van de opleiding hebben de onderstaande eindkwalificaties bereikt, gerangschikt volgens de Dublin-descriptoren:
I Algemeen
Kennis en inzicht
a. De afgestudeerde beschikt over kennis van een of meerdere van de talen van het oude Nabije Oosten en van de daarbij behorende schriftsoorten.
b. De afgestudeerde beschikt over kennis van de geschiedenis en cultuur van het oude Nabije Oosten en van Griekenland en Rome en over inzicht in de historische samenhang en de processen die bij de ontwikkeling van dit gebied een rol hebben gespeeld.
c. De afgestudeerde beschikt over kennis van de godsdiensten van het oude Nabije Oosten en inzicht in de maatschappelijke verankering van godsdienstige voorstellingen en praktijken.
d. De afgestudeerde beschikt over kennis van de archeologie, kunstgeschiedenis en materiële cultuur van het oude Nabije Oosten.
e. De afgestudeerde beschikt over kennis van de kernbegrippen, het apparaat en de onderzoeksmethoden en onderzoekstechnieken benodigd voor de interpretatie van archeologische en schriftelijke bronnen binnen de gekozen regio.
Toepassen van kennis en inzicht
a. De afgestudeerde is in staat om originele teksten van eenvoudige tot middelmatige moeilijkheidsgraad in de taal of talen en schriften die behoren bij zijn of haar specialisatie met behulp van de gangbare wetenschappelijke hulpmiddelen (woordenboeken, grammatica's, tekenlijsten) zelfstandig te lezen en de daaruit verkregen gegevens in hun cultuurhistorische context te plaatsen.
b. De afgestudeerde kan taal-, literatuur- en cultuurwetenschappelijke kennis en inzicht op elementair niveau (ook interdisciplinair) inzetten ten behoeve van analyse van divers materiaal uit het oude Nabije Oosten.
c. De afgestudeerde is in staat een wetenschappelijke onderzoeksvraag te formuleren, het onderzoek uit te voeren, op elementair academisch niveau relevante wetenschappelijke literatuur te verzamelen, te analyseren en kritisch te toetsen.
Oordeelsvorming
a. De afgestudeerde kan zich een afgewogen oordeel vormen over archeologische en schriftelijke bronnen uit de bestudeerde regio en hun rol in culturele processen, mede gebaseerd op het afwegen van relevante maatschappelijke en wetenschappelijke aspecten.
b. De afgestudeerde is in staat om de resultaten van cultuurwetenschappelijk onderzoek op het terrein van de bestudeerde regio kritisch te evalueren en te gebruiken.
Communicatie
a. De afgestudeerde heeft de vaardigheid om van de resultaten van eigen onderzoek helder en goed gestructureerd mondeling en schriftelijk verslag te doen aan specialisten (peers).
b. De afgestudeerde heeft de vaardigheid om resultaten van eigen onderzoek op heldere wijze te verwoorden aan een breder algemeen publiek.
Leervaardigheden
a. De afgestudeerde beschikt over de leervaardigheden die benodigd zijn om met succes en zonder aanvullende scholing deel te nemen aan de masteropleidingen die in het verlengde liggen van de bacheloropleiding Oude Nabije Oosten-studies.
In aanvulling op bovenstaande eindtermen gelden onderstaande eindtermen voor de afstudeerrichting Het Oude Nabije Oosten in breed perspectief:
Kennis en inzicht:
a. De afgestudeerde beschikt over elementaire leesvaardigheid in ten minste één belangrijke fase van de gekozen taal (Bijbels Hebreeuws of Egyptisch of Akkadisch of Grieks) en de daarbij behorende schriftsoort.
b. De afgestudeerde beschikt over brede kennis van de oude culturen van zowel het oude Nabije Oosten als Griekenland en Rome.
Toepassen van kennis en inzicht:
a. De afgestudeerde is in staat de verworven kennis te plaatsen binnen de bredere context van van het oude Nabije Oosten als geheel.
In aanvulling op bovenstaande eindtermen gelden onderstaande eindtermen voor de afstudeerrichting Hebreeuws en Aramees:
In aanvulling op bovenstaande eindtermen gelden onderstaande eindtermen voor de afstudeerrichting Egyptologie:
In aanvulling op bovenstaande eindtermen gelden onderstaande eindtermen voor de afstudeerrichting Assyriologie:
Zie ook de Opleidingssprecifieke Onderwijs- en examenregeling.
Voorts leidt elke Leidse geesteswetenschappelijke opleiding op tot facultair geformuleerde algemene academische vaardigheden. Deze hebben betrekking op de Dublin descriptoren Oordeelsvorming, Communicatie en Leervaardigheden en zijn opgenomen in bijlage A van de facultaire Onderwijs- en Examenregeling.
Met inachtneming van de Gedragscode voertaal zijn de voertalen binnen de opleiding Nederlands en Engels.
Voor hoofdvakkers in het eerste studiejaar Oude Nabije Oosten-studies geldt aanvullend op het Bindend Studieadvies van 45 EC een aanvullende eis, namelijk het met goed gevolg afronden van de volgende onderwijseenheden in academisch jaar 2024-2025:
Je leert over de cultuur van het oude Egypte, van Mesopotamië en Anatolië of verdiept je in de Hebreeuwse en Aramese talen en culturen. Je bestudeert de geschiedenis, religie en kunst en specialiseert je in een enkele regio, of in het hele cultuurgebied.
Eerste jaar: propedeuse
Na een korte intensieve kennismaking met alle specialisaties in de introductieweek kies je voor een van de vier trajecten: Egyptologie, Assyriologie, Hebreeuws en Aramees of Het Oude Nabije Oosten in breed perspectief. Alle trajecten hebben een aantal gezamenlijke colleges in de verschillende deelgebieden, zoals geschiedenis en cultuur van de gehele oude mediterrane wereld.
Tweede en derde jaar
In het tweede jaar specialiseer je verder in het traject dat je hebt gekozen.
In je derde jaar verbreed je je kennis door je keuzeruimte in te vullen met vakken bij andere opleidingen, een stage of buitenlandverblijf. Maar je kunt er ook voor kiezen om extra vakken bij je eigen opleiding te volgen.
In het derde jaar van de bacheloropleiding is er een keuzeruimte van 30 EC. In het derde jaar is 30 ec gereserveerd voor keuzevakken: 15 ec in het eerste semester en 15 ec in het tweede semester. Er zijn verschillende mogelijkheden om deze keuzeruimte in te vullen: een minor, een zelf samengesteld keuzevakkenpakket of een stage. Stel je zelf een pakket samen uit het aanbod aan keuzevakken, dan is het goed te weten dat zo’n pakket aan verschillende voorwaarden moet voldoen: het moet een samenhangend geheel vormen en opbouwen in niveau. Het is daarom raadzaam vooraf contact op te nemen met de studieadviseur.
Meer informatie vind je in de beschrijving van de Vrije Keuzeruimte Oude Nabije Oosten-studies.
De opleiding oude Nabije Oosten-studies is alleen in voltijd te volgen.
Om te kunnen afstuderen dienen studenten alle onderdelen van het programma van 180 EC te hebben behaald, inclusief het BA-eindwerkstuk. Alle studenten dienen ter afronding van hun bacheloropleiding een eindwerkstuk te schrijven. Dit eindwerkstuk heeft een studielast van 10 EC (minmaal 8.000 woorden – maximaal 10 000 woorden).
Zie ook de beschrijving van het BA Eindwerstuk Oude Nabije Oosten-studies.
Ben je toe aan extra uitdaging naast je studie? Misschien is het Honours programma iets voor jou.
Oude Nabije Oosten-studies kent vier afstudeerrichtingen:
Het Oude Nabije Oosten in breed perspectief
Egyptologie
Hebreeuws en Aramees
Assyriologie
Afstuderen kan iedere maand van het academisch jaar, behalve in juli.
Eenjarige masters:
BA ONOS Assyriologie > MA CAC Assyriology
BA ONOS Egyptologie > MA CAC Egyptology
BA ONOS HATC > MA CAC Hebrew and Aramaic Studies
BA ONOS Breed > MA History: Ancient History
Tweejarige masters: Classics and Ancient Civilizations (research)
De Universiteit Leiden heeft als doel om jou, naast het bieden van een gedegen universitaire opleiding, zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt en daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van jouw ‘employability’, je inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het makkelijker om de overstap naar de arbeidsmarkt te maken, inzetbaar te blijven in een dynamische arbeidsmarkt, in een (loop)baan die past bij je eigen persoonlijke waarden, voorkeuren en ontwikkeling.
'Employability' bestaat uit de volgende aspecten, die je onder andere ontwikkelt binnen je opleiding:
1. Vakspecifieke kennis en vaardigheden
Kennis en vaardigheden specifiek voor jouw opleiding.
2. Vakoverstijgende vaardigheden
Dit zijn vaardigheden die relevant zijn voor elke student, die je in allerlei functie kunt gebruiken ongeacht studie, denk aan o.a.:
onderzoeken, analyseren, projectmatig werken, oplossingen genereren, samenwerken, digitale vaardigheid, mondeling communiceren, schriftelijk communiceren, presenteren, maatschappelijk bewustzijn, zelfstandig leren, veerkracht.
3. Zelfreflectie
Het betreft hier zelfreflectie in het kader van je (studie)loopbaan, o.a. reflecteren op de keuzes die je als student tijdens je studie maakt, wat kan je met je kennis en vaardigheden op de arbeidsmarkt?
Daarnaast reflecteren op je eigen profiel en je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Wie ben je, wat kan je goed, wat vind je interessant, wat past er bij je, wat vind je belangrijk, wat wil je gaan doen?
4. Praktijkervaring
Opdoen van praktijkervaring o.a. door middel van stages, projecten, (maatschappelijke) praktijkgerichte of praktijk gebaseerde opdrachten, die zijn geïntegreerd in een (keuze-)vak, minor of afstudeeropdracht.
5. Oriëntatie op de arbeidsmarkt
Zicht krijgen op de arbeidsmarkt, op werkvelden, functies en loopbaanpaden, door o.a. gastsprekers en alumni-ervaringen uit het werkveld, career events binnen opleiding, gebruik van alumni mentornetwerk, interviewen mensen uit het veld, meelopen/ bedrijfsbezoeken in het kader van een bepaald vak.
Uiteraard bieden vakken van het onderwijsprogramma je voorbereiding op de arbeidsmarkt. We streven er als opleiding naar om in elk semester het onderwerp op heel directe of minder directe manier aan bod te laten komen. Binnen de opleiding Oude Nabije Oosten-studies gebeurt dit binnen de vakken:
Voor toekomstige werkgevers is niet alleen de inhoudelijke kennis die je tijdens je studie hebt opgedaan belangrijk, zij letten ook op de zogenaamde transferable skills. Dit zijn bijvoorbeeld cognitieve vaardigheden zoals kritisch denken, redeneren en beargumenteren, creativiteit en innovatie, intrapersoonlijke vaardigheden zoals flexibiliteit, initiatief nemen, waardering van diversiteit en metacognitie, en interpersoonlijke vaardigheden zoals communicatie, samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en conflictoplossing. Het zijn kortom vaardigheden die professionals nodig hebben om goed te kunnen functioneren.
Het is daarom belangrijk dat je tijdens je studie niet alleen zoveel mogelijk inhoudelijke kennis opdoet, maar dat je je ook bewust bent van de vaardigheden die je verworven hebt en de vaardigheden die je nog wil leren. In de vakbeschrijvingen in de Studiegids van Oude Naijbe Oosten-studies vind je, naast de leerdoelen van de vakken, ook een lijst met de vaardigheden waaraan gewerkt wordt.
De vaardigheden die je bij de verschillende vakken kunt tegenkomen zijn:
Overtuigen
Onderzoeken
Zelfsturen leren
Creatief denken
Samenwerken
Er vinden elk jaar verschillende activiteiten plaats, binnen, naast en buiten je opleiding, die bijdragen aan je voorbereiding op de arbeidsmarkt, met name waar het gaat om oriëntatie op het werkveld/de arbeidsmarkt, (loopbaan)vaardigheden en zelfreflectie. Dit kunnen voorlichtingsbijeenkomsten zijn rond keuzemomenten binnen je opleiding, maar ook career workshops en events georganiseerd door je eigen opleiding, de [Humanities Career Service] (https://careerzone.universiteitleiden.nl/career-services/geesteswetenschappen) of je studievereniging.
Denk aan:
Kennismakingsgesprek met de studieadviseur
Activiteiten van de studievereniging Pleyte
Arbeidsmarktbijeenkosmten gekoppeld aan het [Scriptieseminar Oude Naijbe Oosten-studies](## Activiteiten arbeidsmarktvoorbereiding naast / buiten het curriculum
Er vinden elk jaar verschillende activiteiten plaats, binnen, naast en buiten je opleiding, die bijdragen aan je voorbereiding op de arbeidsmarkt, met name waar het gaat om oriëntatie op het werkveld/de arbeidsmarkt, (loopbaan)vaardigheden en zelfreflectie. Dit kunnen voorlichtingsbijeenkomsten zijn rond keuzemomenten binnen je opleiding, maar ook career workshops en events georganiseerd door je eigen opleiding, de [Humanities Career Service] (https://careerzone.universiteitleiden.nl/career-services/geesteswetenschappen) of je studievereniging.
Denk aan:
Kennismakingsgesprek met de studieadviseur
Activiteiten van de studievereniging Pleyte
Arbeidsmarktbijeenkosmten gekoppeld aan het Scriptieseminar Oude Naijbe Oosten-studies
Workshops en (facultaire) career events, georganiseerd door de Career Service Geesteswetenschappen
Minorenmarkt
Voorlichting over keuzes, (keuze)vakken, minoren, honours onderwijs, buitenland, stage, carrièremogelijkheden
Voorlichting over masterkeuze
Study Abroad festival
Masterdagen
Humanities Career Service
De Humanities Career Service biedt advies over stage, studie(her)oriëntatie en masterkeuze, oriëntatie op de arbeidsmarkt, loopbaanadvies en solliciteren.
Leiden University Career Zone
De Leiden University Career Zone is dé website voor studenten en alumni van de Universiteit Leiden ter ondersteuning van de (studie)loopbaan. Je vindt er advies, informatie, (loopbaan)tests en tools op het gebied van (studie)loopbaanplanning, loopbaanmogelijkheden met je opleiding, arbeidsmarktoriëntatie, solliciteren, het alumni Mentornetwerk, job portal, workshops en events en Career Service.
Workshops en events
Op de activiteitenkalender vind je een overzicht van loopbaan en sollicitatie workshops, georganiseerd door de Humanities Career Service.
Deelcijfers vervallen aan het eind van elk studiejaar. De student die wel één of meer deelcijfers heeft behaald, maar de onderwijseenheid als geheel niet heeft afgerond, kan in het volgende studiejaar geen beroep doen op eerder behaalde deelresultaten.
Artikel 4.7.4, Onderwijs- en examenregeling bacheloropleidingen Faculteit der Geesteswetenschappen. Zie: OER 2024-2025 BA FGW