Studiegids

nl en

Nederlandkunde/Dutch Studies

De bachelor Nederlandkunde/Dutch Studies is een driejarig programma voor anderstaligen met interesse voor de Nederlandse taal, cultuur en maatschappij. Ongeveer een derde van het programma is gewijd aan taalverwerving en taalvaardigheid, de rest van het curriculum bestaat uit inleidende en vakinhoudelijke cursussen over Nederlandse taalkunde, letterkunde, geschiedenis en kunstgeschiedenis. De voertaal in het eerste semester van het eerste jaar is Engels, vanaf het tweede semester worden de colleges in het Nederlands gegeven, behalve het vak Philosophy of Science.

Het eerste en tweede jaar bestaan uit verplichte vakken. In het tweede semester van het tweede jaar maken de studenten een keuze voor hun specialisatie: Cultuur of Taalkunde. In het derde jaar hebben studenten 30 EC keuzeruimte die ze kunnen invullen met een minor, stage of een individueel keuzepakket. Studenten volgen ook 2 verdiepingsmodules, afhankelijk van hun specialisatie. Tot slot schrijven ze een BA-werkstuk dat over Nederlandse taal of cultuur gaat.

Studenten die vóór 2020-2021 aan het BA programma Nederlandkunde/Dutch Studies zijn begonnen, mochten t/m augustus 2023 afstuderen volgens het oude programma.

Eerste jaar

In het eerste jaar ligt de nadruk op taalverwerving. In het eerste semester is de voertaal Engels; in het tweede semester zijn alle colleges, behalve het college Philosophy of Science, in het Nederlands. Naast taalverwerving volgen studenten in het eerste semester colleges Dutch Painting, Dutch Culture and Society of the Netherlands: An Inside View, en Dutch Debates, in het tweede semester Philosophy of Science, Inleiding Nederlandse taalkunde en Analyse van Nederland in moderne films. Het laatste vak is een verplicht BSA-vak. Lees meer over het BSA.

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Tijdens het eerste jaar zijn de volgende activiteiten gepland:

  • Introductiedag van 4 uur

  • Informatiebijeenkomst BSA van 2 uur

  • Informatiebijeenkomst MyStudyMap, MyTimetable, Brightspace, website, Studiegids van 2 uur

  • Informatiebijeenkomst 2e semester van 1 uur

  • Informatiebijeenkomst tweede jaar en studieplan van 2 uur

Vak EC Semester 1 Semester 2

Eerste semester

Taalverwerving 15 ec: inschrijven verplicht voor alle 4 onderdelen.

TV1: Beginnerscursus 0
Schrijven/Grammatica 1A, Taalverwerving I 5
Lezen/Woordenschat 1A, Taalverwerving I 5
Spreken/Luisteren 1A, Taalverwerving I 5

Andere vakken 15 ec

Culture and Society of the Netherlands; An Inside View, Culture I 5
Dutch Painting 1400-1950: Introduction to the Art History of the Netherlands, Culture I 5
Dutch Debates – Topical Questions in Dutch Society, Culture I 5

Tweede semester

Lezen/Woordenschat 1 B, Taalverwerving I 5
Spreken/Luisteren 1 B, Taalverwerving I 5
Schrijven/Grammatica 1B - Taalverwerving I 5
Core Curriculum: Philosophy of Science 5
Analyse van Nederland in moderne films 5
Inleiding Nederlandse taalkunde 5

Tweede jaar

In het tweede jaar volgen studenten naast taalvaardigheidsvakken ook inleidende vakken op het gebied van Nederlandse taalkunde, letterkunde en geschiedenis. In dit jaar worden ook de vakken Vijftien eeuwen Nederlands en Inleiding tweedetaalverwerving aangeboden. Bijna alle vakken in het tweede jaar zijn verplicht. De studenten moeten in het tweede semester een keuze maken tussen de specialisatie Taalkunde of Cultuur. Afhankelijk van hun specialisatie kiezen ze tussen het vak Literary Theory (specialisatie Cultuur) of het vak Digital Text and Data Analysis (specialisatie Taalkunde).

My Timetable.

Vak EC Semester 1 Semester 2

Verplichte vakken

Eerste semester

Schrijven over cultuur, Taalvaardigheid II 5
Mondeling presenteren over taal, Taalvaardigheid II 5
Tweedetaalverwerving: Inleiding 5
Struikelblokken in het Nederlands als tweede taal, Taalwetenschap II 5
Nederlandse geschiedenis 1: van Prehistorie tot Patriottentijd, Cultuurwetenschap II 5
Nederlandse letterkunde 1: van Middeleeuwen tot Verlichting, Cultuurwetenschap II 5

Tweede semester

Schrijven over Taal, Taalvaardigheid II 5
Vijftien eeuwen Nederlands, Taalwetenschap II 5
Analyse van poëzie en proza, Cultuurwetenschap II 5
Nederlandse geschiedenis 2: van Napoleon tot Wilders, Cultuurwetenschap II 5
Nederlandse letterkunde 2: Van Romantiek tot heden, Cultuurwetenschap II 5

Kies een van de twee vakken, afhankelijk van je specialisatie

Core Curriculum: Introduction to Literary Theory 5
Digital Text and Data Analysis 5

Derde jaar

In het derde jaar volgen de studenten bij Nederlandkunde het verplichte college Academisch lezen en schrijven. Daarnaast volgen ze twee verdiepingsmodules, afhankelijk van hun specialisatie. In dit laatste studiejaar hebben de studenten ook 30 EC keuzeruimte die ze mogen invullen met een minor, stage of een individueel keuzepakket. De studie wordt afgesloten met een BA-werkstuk en seminar.

Studenten die vóór 2020-2021 aan het BA programma Nederlandkunde/Dutch Studies zijn begonnen, mogen t/m augustus 2023 afstuderen volgens het oude programma, met de specialisaties Nederlandse letterkunde, taalkunde geschiedenis en kunstgeschiedenis. Vanaf september 2023 kunnen de studenten alleen afstuderen binnen het nieuwe programma, met het accent op taalkunde of cultuur.

Vak EC Semester 1 Semester 2

Verplichte vakken

Academisch lezen en schrijven, Taalvaardigheid III 10

Eerste semester

Specialisaties

Specialisatie Taalkunde

Twee verdiepingsmodules Taalkunde, studenten kiezen er één in het eerste en één in het tweede semester.

Gebonden keuzevakken, kies één in het eerste en één in het tweede semester.

Taal en communicatie 5
Taal mentaal 1 5
Sociolinguïstiek, straattaal, tussentaal, social media en meer 5
Syntax 1 5
Language Policy and Multilingualism 5
Mondeling specialisatietentamen 5
Tweedetaalverwerving: Didactiek 5
Tweedetaalverwerving: Verdieping 5

Specialisatie Letterkunde

Specialisatie Letterkunde (Cultuur): twee verdiepingsmodules, in het eerste semester is de verdiepingsmodule Benaderingen van de literatuur verplicht. In het tweede semester kiezen de studenten één van de gebonden keuzevakken.

Benaderingen van literatuur 5

Gebonden keuzevakken, kies één.

Uit de (post)koloniale leestrommel 5
Auteur en media 5

Bachelor Eindwerkstuk

BA-Eindwerkstuk 10
Seminar BA-eindwerkstuk 0

Keuzeruimte bachelor

Keuzeruimte (Dutch Studies) 15

Non-curriculaire vakken

Tweedetaalverwerving: Didactiek 5
Tweedetaalverwerving: Verdieping 5

Keuzevakken

Vak EC Semester 1 Semester 2
Tweedetaalverwerving: Didactiek 5
Tweedetaalverwerving: Verdieping 5
Mondeling specialisatietentamen 5

Meer info

Eindtermen van de opleiding Bindend Studieadvies (BSA): aanvullende eis Het Programma Aansluitende masteropleidingen / pre-mastertrajecten

Eindtermen van de opleiding

Het BA-programma Nederlandkunde leidt niet-Nederlandstalige studenten op tot Nederlandkundigen. De student verwerft een uitgebreide kennis van de taal en cultuur van de Nederlanden. Daarnaast ontwikkelt hij het vermogen om theoretische en praktische vragen te benaderen op de manier die binnen het vakgebied gebruikelijk is. Hij leert bovendien kritisch te reflecteren op de vakwetenschappelijke literatuur.
Voor het niveau van taalvaardigheid gelden de volgende doelstellingen in termen van het Europees referentiekader taalvaardigheid C1 voor lezen en luisteren en B2/C1 voor gesproken interactie, gesproken productie en schrijven.

Eindkwalificaties zoals ze in de Opleidingsspecifieke OER staan (in het Engels):

The Dutch Studies programme trains non-native speakers of Dutch to become experts on the Netherlands and the Dutch language. Students acquire extended knowledge of the language and culture of the Netherlands. They also acquire the ability to tackle theoretical and practical problems in a manner consistent with the practice in this field of study. Most of all, students learn to independently reflect on the literature of the field.

Graduates have acquired a command of Dutch at C1 level for reading and listening skills. For spoken interaction, spoken production and writing, graduates have acquired a B2/C1 level or higher. For more information on these levels, see the descritpion online.

Achievement Levels

A. Knowledge and understanding
Students have:
a) knowledge and understanding of the content and scope of the discipline of Dutch language, culture and society, and thus:

  • of the systematics, foundation and historical development of the Dutch language;

  • of the main Dutch writers, works, genres and literary movements;

  • of the history and art history of the Netherlands;

  • of aspects of contemporary Dutch culture and society.
    b) knowledge and understanding of the key terms and most important instruments, research methods, techniques and theory that are used in the field of Dutch language and culture.
    c) further knowledge and insight into either Language or Culture:
    Language:

  • knowledge and understanding of the key terms of Dutch syntax, phonology, morphology, semantics, sociolinguistics and the historical developments of Dutch. Culture:

  • knowledge and understanding of a representative body of literary authors, texts and genres and artistic movements from the Middle Ages to the present day and of the most important literary histories, theory and approaches in the field of Dutch Studies;

  • a global overview of the art history and history of the Netherlands.

B. Applying knowledge and understanding
Students have the ability:
a) to apply acquired knowledge and insights in the discipline of Dutch Language and Culture, and to construct arguments in this context, as well as to undertake problem-solving activities;
b) to use acquired knowledge and insights to form an opinion related to recent topics in the discipline of Dutch Language and Culture, while including relevant academic and, where applicable, social and ethical aspects;
c) to analyse and evaluate scholarly articles and book chapters and to report on this.
d) to apply the knowledge and understanding, either of the most important research questions, methods, theories and findings to the field of linguistics and second language acquisition, or by placing texts and other cultural artifacts, authors, genres and movements in a historical context.

C. Judgement
Students have the ability:
a) using the acquired knowledge and understanding, to independently form a well-reasoned opinion on a topic in the discipline of Dutch language, culture and society that they have not yet covered, including the reflection on relevant scientific and, if applicable, social and ethical issues.
b) to compose a relevant academic research question, either to analyse spoken and written language in a scholarly way, or to analyse and interpret a literary or cultural topic, and to report on this.

D. Communication
Students have the ability:
to explain the knowledge and insights acquired, in clear terms and supported by sound arguments, in a verbal and written report that meets the criteria set by the Dutch Studies discipline.

E. Learning Skills
Students have:
a) the ability to be self-critical, in particular the ability to put culturally instilled attitudes into perspective and to reflect on that;
b) the ability to work both individually and in a group on assignments (including peer-review), that is: to plan and work result-oriented;
c) the learning skills that are required to follow a relevant master’s programme.

Taalvaardigheid Propedeuse Bachelor

Skill Propedeuse Bachelor
Luisteren B2 C1
Lezen B2 C1
Gesproken interactie B1 B2/C1
Gesproken productie B1 B2/C1
Schrijven B1 B2/C1

Voorts leidt elk Leids geesteswetenschappelijk programma op tot facultair geformuleerde algemene academische vaardigheden.

Bindend Studieadvies (BSA) aanvullende eis

Naast de algemene voorwaarden geldt bij de opleiding Nederlandkunde/Dutch Studies ook een aanvullende eis: in het eerste jaar moet het vak Analyse van Nederland in moderne films met succes worden afgerond.

Het Programma

Algemeen

In de BA-studie Nederlandkunde/Dutch Studies staan de Nederlandse taal en cultuur centraal. Het eerste jaar (de propedeuse) en tweede jaar van het bachelorprogramma bestaan uitsluitend uit onderdelen van het hoofdvak. In het derde jaar van de bacheloropleiding is er een keuzeruimte van 30 EC (15 EC per semester). Engels is de instructietaal in het eerste semester van het eerste jaar. Vanaf het tweede semester van het eerste jaar zijn alle colleges, behalve Philosophy of Science, in het Nederlands.

Eerste jaar: Propedeuse

In het eerste jaar ligt de nadruk op taalvaardigheid: de helft van het aantal studiepunten wordt daaraan besteed, daarnaast worden in het eerste jaar inleidingen gegeven in de Nederlandse kunst- en cultuurgeschiedenissen. Er wordt basis gelegd voor de bestudering van de taal vanuit taalwetenschappelijk perspectief.

Tweede en derde jaar

In het tweede jaar wordt ongeveer een derde deel van het programma besteed aan taalvaardigheid. Er worden inleidingen gegeven in de Nederlandse literatuur en geschiedenis. Studenten volgen ook een inleidend vak over Tweedetaalverwerving. Er is meer aandacht voor de bestudering van de taal vanuit taalwetenschappelijk perspectief en voor literaire tekstanalyse.

In het derde jaar krijgen studenten het vak Academisch lezen en schrijven. Een belangrijk onderdeel vormen de verdiepingsmodules van de gekozen specialisatie: taalkunde of cultuur. Daarnaast hebben studenten 30 EC keuzeruimte die ze kunnen invullen met een minor, stage of een individueel keuzepakket. Ze schrijven tevens een BA-eindwerkstuk van 10 EC en volgen een BA-werkstuk seminar.

Keuzeruimte

Het derde jaar van het bachelorprogramma bestaat behalve uit de onderdelen van het hoofdvak uit een keuzeruimte van 30 EC. De keuzeruimte kunnen studenten invullen met een minor, stage of een individueel keuzepakket.
Lees ook de algemene informatie over keuzeruimte bij Geesteswetenschappen.

Voltijd en deeltijd

BA-Dutch Studies is alleen voltijd te volgen.

BA-eindwerkstuk en afstudeereisen

Om het bachelordiploma te verkrijgen, moeten de studenten alle onderdelen van het studieprogramma (180 EC) hebben afgerond dus inclusief alle vakken van de opleiding Nederlandkunde/Dutch Studies, kerncurriculumvakken, de vakken van het keuzepakket of de minor en het BA-eindwerkstuk.
Om de BA-studie af te ronden, schrijven de studenten een BA-eindwerkstuk van 10 EC (1000 woorden per EC). Het werkstuk moet in het Nederlands worden geschreven. Het onderzoek en het schrijven van dit werkstuk moet door de studenten zelfstandig worden uitgevoerd onder toezicht van de werkstukbegeleider. Wie de werkstukbegeleider is, hangt af van het onderwerp van het eindwerkstuk. Je kunt de regeling van het BA-eindwerkstuk online raadplegen.
Naast het schrijven van het BA-eindwerkstuk moeten studenten ook een BA-werkstukseminar volgen.

Afstudeerrichtingen

Vanaf 2022-2023 zijn er geen officiële specialisaties meer, maar twee tracks: taalkunde en cultuur.

Opleidingsspecifieke regelingen

Tijdens werkcolleges geldt een aanwezigheidsplicht. Studenten mogen per college maximaal twee van de dertien bijeenkomsten missen. Studenten die meer dan twee keer afwezig zijn geweest dienen contact op te nemen met de studieadviseur. Als er naar diens oordeel sprake is van bijzondere omstandigheden, kan van de regel om maximaal twee bijeenkomsten te mogen missen worden afgeweken. De studieadviseur neemt zijn/haar besluit in overleg met de docent(en) en maakt de uitkomst kenbaar aan de student en de betrokken docent(en). Ook onvoorbereid een college bijwonen geldt als afwezigheid.

Aansluitende masteropleidingen / pre-mastertrajecten

Een afgeronde bacheloropleiding Nederlandkunde/Dutch Studies geeft toegang tot de eenjarige masteropleiding Neerlandistiek/Dutch Studies, specialisatie Nederlandkunde. Het specialisatiethema is afhankelijk van de specialisatie gekozen in het derde jaar van het BA-programma. Studenten kunnen, afhankelijk van hun programma en resultaten, ook toegang krijgen tot een tweejarige onderzoeksmasteropleiding, bijvoorbeeld ‘Literary Studies’ of ‘Linguistics’

Indien van toepassing worden pre-mastertrajecten op maat gemaakt.
Meer informatie over de masterprogramma's is online beschikbaar.

Arbeidsmarkt voorbereiding

(a.) Arbeidsmarktvoorbereiding bij de Bachelor Nederlandkunde/Dutch Studies

De Universiteit Leiden heeft als doel om jou, naast het bieden van een gedegen universitaire opleiding, zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt en daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van jouw employability, je inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het makkelijker om de overstap naar de arbeidsmarkt te maken, inzetbaar te blijven in een dynamische arbeidsmarkt, in een (loop)baan die past bij je eigen persoonlijke waarden, voorkeuren en ontwikkeling.

‘Employability’ bestaat uit de volgende aspecten, die je onder andere ontwikkelt binnen je opleiding:

1. Vakspecifieke kennis en vaardigheden
Kennis en vaardigheden specifiek voor jouw opleiding.

2. Vakoverstijgende vaardigheden
Dit zijn vaardigheden die relevant zijn voor elke student, die je in allerlei functie kunt gebruiken ongeacht studie, denk aan o.a.:
onderzoeken, analyseren, projectmatig werken, oplossingen genereren, samenwerken, digitale vaardigheid, mondeling communiceren, schriftelijk communiceren, presenteren, maatschappelijk bewustzijn, zelfstandig leren, veerkracht.

3. Zelfreflectie
Het betreft hier zelfreflectie in het kader van je (studie)loopbaan, o.a. reflecteren op de keuzes die je als student tijdens je studie maakt, wat kan je met je kennis en vaardigheden op de arbeidsmarkt?
Daarnaast reflecteren op je eigen profiel en je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Wie ben je, wat kan je goed, wat vind je interessant, wat past er bij je, wat vind je belangrijk, wat wil je gaan doen?

4. Praktijkervaring
Opdoen van praktijkervaring o.a. door middel van stages, projecten, (maatschappelijke) praktijkgerichte of praktijk gebaseerde opdrachten, die zijn geïntegreerd in een (keuze-)vak, minor of afstudeeropdracht.

5. Oriëntatie op de arbeidsmarkt
Zicht krijgen op de arbeidsmarkt, op werkvelden, functies en loopbaanpaden, door o.a. gastsprekers en alumni-ervaringen uit het werkveld, career events binnen opleiding, gebruik van alumni mentornetwerk, spreken met mensen uit het veld, meelopen/ bedrijfsbezoeken in het kader van een bepaald vak

b. Employability in opleiding / arbeidsmarktprogramma

In de opleiding Nederlandkunde/Dutch Studies vind je deze employability elementen ook terug. Voorbeelden van vakken en bijeenkomsten waarin hier aandacht aan wordt besteed zijn:
Eerste jaar:

  • Kennismakingsinterview met de studieadviseur

  • Voorlichtingssessie van de studieadviseur over het tweede jaar, het studieplan en blik op de toekomst
    Tweede jaar:

  • Voorlichtingssessie van de studieadviseur over de vrije keuzeruimte, stages en specialisaties in het derde jaar
    Derde jaar:

  • Voorlichtingssessie van de studieadviseur over het afstuderen en toekomstige studie en carrièremogelijkheden

**Vakspecifieke kennis en vaardigheden:

  • Alle vakken taalverwerving en taalvaardigheid BA1, BA2 en BA3

  • Culture and Society of the Netherlands

  • Dutch Debates

  • Inleiding Nederlandse taalkunde

  • Nederlandse geschiedenis 1 en 2

  • Nederlandse letterkunde 1 en 2

  • Struikelblokken in het Nederlands als tweede taal

  • Vijftien eeuwen Nederlands

Vakoverstijgende vaardigheden:

  • Dutch Debates

  • Culture and Society of the Netherlands

  • Analyse van Nederland in moderne films

  • Mondeling presenteren over taal

  • Schrijven over cultuur

  • Schrijven over taal

  • Nederlandse geschiedenis 1 en 2

  • Academisch lezen en schrijven

  • BA-werkstuk

Zelfreflectie:

  • BA-eindwerkstuk seminar

  • Academisch lezen en schrijven

Praktijkervaring:

  • Keuzeruimte voor de studenten die stage lopen

Oriëntatie op de arbeidsmarkt:

  • Struikelblokken in het Nederlands als tweede taal

c. Activiteiten arbeidsmarktvoorbereiding naast / buiten het curriculum

Er vinden elk jaar verschillende activiteiten plaats, binnen, naast en buiten je opleiding, die bijdragen aan je voorbereiding op de arbeidsmarkt, met name waar het gaat om oriëntatie op het werkveld/de arbeidsmarkt, (loopbaan)vaardigheden en zelfreflectie. Dit kunnen voorlichtingsbijeenkomsten zijn rond keuzemomenten binnen je opleiding, maar ook career workshops en events georganiseerd door je eigen opleiding, de Humanities Career service of je studievereniging.
Denk aan: • Workshops en (facultaire) career events, georganiseerd door de Career Service Geesteswetenschappen • Humanities Career Event en Campus The Hague Career Event

  • Minorenmarkt

  • Tweejaarlijks arbeidsmarktmiddag Neerlandistiek

  • Stagevoorlichting

  • Voorlichting van de studieadviseur over keuzes, (keuze)vakken, minoren, honours onderwijs, stage, carrièremogelijkheden

  • Voorlichting over masterkeuze

  • Study abroad festival

  • Masterdag

  • Activiteiten van Studievereniging

  • Leiden University Career Zone

  • Arbeidsmarktmiddag voor Neerlandistiek (om de twee jaar)

d. Humanities Career Service, LU Career Zone en career workshopskalender

Humanities Career Service De Humanities Career Service) biedt advies over stage, studie(her)oriëntatie en masterkeuze, oriëntatie op de arbeidsmarkt, loopbaanadvies en solliciteren.

Leiden University Career Zone De Leiden University Career Zone is dé website voor studenten en alumni van de Universiteit Leiden ter ondersteuning van de (studie)loopbaan. Je vindt er advies, informatie, (loopbaan)tests en tools op het gebied van (studie)loopbaanplanning, loopbaanmogelijkheden met je opleiding, arbeidsmarktoriëntatie, solliciteren, het alumni Mentornetwerk, job portal, workshops en events en Career Service.

Workshops en events
Op de activiteitenkalender vind je een overzicht van loopbaan en sollicitatie workshops, georganiseerd door de Humanities Career Service.

Exchange

These modules are only available for students from our partner universities: Nagasaki University, Beijing Foreign Studies University and Shanghai International Studies University with a specific agreement in the field of Dutch Studies. Other students won’t be admitted / taken into consideration.

if you have any questions, please refer to exchange@hum.leidenuniv.nl

Vak EC Semester 1 Semester 2
Exchange courses Dutch Studies 30 ec 30
Exchange courses Dutch Studies 60 ec 60

Keuzevakkenpakket voor niet-reguliere studenten Nederlandkunde

Dit is een keuzevakkenpakket van 30 ec die niet-Dutch Studies studenten kunnen kiezen. Deze selectie van vakken is alleen geschikt voor anderstalige studenten zonder kennis van het Nederlands.

Vak EC Semester 1 Semester 2
TV1: Beginnerscursus 0
Dutch Painting 1400-1950: Introduction to the Art History of the Netherlands, Culture I 5
Dutch Debates – Topical Questions in Dutch Society, Culture I 5
Culture and Society of the Netherlands; An Inside View, Culture I 5
Lezen/Woordenschat 1A, Taalverwerving I 5
Schrijven/Grammatica 1A, Taalverwerving I 5
Spreken/Luisteren 1A, Taalverwerving I 5