Meer info
Eindtermen van de opleiding
Bindend Studieadvies (BSA): aanvullende eis
Het Programma
Aansluitende masteropleidingen / pre-mastertrajecten
Eindtermen van de opleiding
Het BA-programma Nederlandkunde leidt niet-Nederlandstalige studenten op tot Nederlandkundigen. De student verwerft een uitgebreide kennis van de taal en cultuur van de Nederlanden. Daarnaast ontwikkelt hij het vermogen om theoretische en praktische vragen te benaderen op de manier die binnen het vakgebied gebruikelijk is. Hij leert bovendien kritisch te reflecteren op de vakwetenschappelijke literatuur.
Voor het niveau van taalvaardigheid gelden de volgende doelstellingen in termen van het Europees referentiekader taalvaardigheid C1 voor lezen en luisteren en B2 voor gesproken interactie, gesproken productie en schrijven.
Eindkwalificaties:
I. Afgestudeerden van het programma hebben de onderstaande eindkwalificaties bereikt:
a. kennis van en inzicht in de inhoud en omvang van het vakgebied van de Nederlandkunde, neerkomend
op de systematiek en de historische ontwikkeling van de Nederlandse taal,
een overzicht van schrijvers, stromingen en werken uit de Nederlandse letterkunde,
een overzicht van de vaderlandse geschiedenis en de Nederlandse kunst- en cultuurgeschiedenis, en
aspecten van de hedendaagse Nederlandse cultuur en samenleving;
b. kennis van en inzicht in de kernbegrippen, het apparaat, de onderzoeksmethoden en -technieken van
de vaderlandse geschiedenis, de Nederlandse taal- en letterkunde en kunst- en cultuurgeschiedenis;
c. het vermogen om met behulp van de verworven kennis en inzicht een beredeneerd oordeel te vormen
over een niet eerder behandeld onderwerp op het vakgebied van de Nederlandkunde.
II. Dit betekent dat afgestudeerden op het gebied van de letterkunde:
a. kennis hebben van en inzicht in een beperkt maar representatief corpus van primaire teksten van de
middeleeuwen tot heden;
b. in staat zijn de verworven kennis en inzicht toe te passen door de belangrijkste schrijvers, teksten en
stromingen te kunnen plaatsen in een literair-historische context;
c. in staat zijn een literaire tekst op een wetenschappelijke manier te analyseren en hiervan verslag te doen.
III. Dit betekent dat afgestudeerden op het gebied van de taalkunde:
a. kennis hebben van basisbegrippen van de Nederlandse fonologie, morfologie, syntaxis en semantiek;
b. in staat zijn de verworven kennis en inzicht door middel van de belangrijkste onderzoeksvragen,
methoden van onderzoek, theorieën en bevindingen toe te passen op het gebied van
tweedetaalverwerving;
c. in staat zijn gesproken en geschreven taal op een wetenschappelijke manier te analyseren en hiervan
verslag te doen.
IV. Dit betekent dat afgestudeerden op het gebied van de kunstgeschiedenis:
a. kennis hebben van aspecten van de beeldende kunst in de Nederlanden van de middeleeuwen tot heden
en inzicht in de belangrijkste benaderingswijzen van het vakgebied;
b. in staat zijn de verworven kennis en inzicht toe te passen door de belangrijkste Nederlandse
kunstwerken en stromingen, de invloed van Nederlandse kunst in het buitenland of de wisselwerking
tussen Nederlandse en buitenlandse kunstenaars te kunnen plaatsen in een historische en culturele
context;
c. in staat zijn de voornoemde kunsthistorische onderwerpen op een wetenschappelijke manier te
analyseren en hiervan verslag te doen.
V. Dit betekent dat afgestudeerden op het gebied van de geschiedenis:
a. kennis hebben van aspecten van de geschiedenis van de Nederlanden van de prehistorie tot heden;
b. in staat zijn de verworven kennis en inzicht toe te passen door de belangrijkste gebeurtenissen en
ontwikkelingen te kunnen plaatsen in een historische en culturele context
c. in staat zijn een historisch onderwerp op een wetenschappelijke manier te analyseren en hiervan
verslag te doen.
VI. Doelen in termen van het Europees Referentiekader taalvaardigheid:
Taalvaardigheid Propedeuse Bachelor Luisteren B1/B2 C1 Lezen B1/B2 C1 Gesproken interactie B1 B2 Gesproken productie B1 B2 Schrijven B1 B2Voorts leidt elk Leids geesteswetenschappelijk programma op tot facultair geformuleerde algemene academische vaardigheden.
Bindend Studieadvies (BSA) aanvullende eis
Naast de algemene voorwaarden geldt bij de opleiding Nederlandkunde/Dutch Studies ook een aanvullende eis: in het eerste jaar moet het vak 'Analyse van Nederland in moderne films' met succes worden afgerond.
Het Programma
Algemeen
In de BA-studie Nederlandkunde/Dutch Studies staan de Nederlandse taal en cultuur centraal. Het eerste jaar (de propedeuse) en tweede jaar van het bachelorprogramma bestaan uitsluitend uit onderdelen van het hoofdvak. In het derde jaar van de bacheloropleiding is er een keuzeruimte van 30 EC (15 EC per semester). Engels is de instructietaal in het eerste semester van het eerste jaar. Vanaf het tweede semester van het eerste jaar zijn alle colleges, behalve Philosophy of Science, in het Nederlands.
Eerste jaar: Propedeuse
In het eerste jaar ligt de nadruk op taalvaardigheid: de helft van het aantal studiepunten wordt daaraan besteed, daarnaast worden in het eerste jaar inleidingen gegeven in de Nederlandse kunst- en cultuurgeschiedenisen. Er wordt basis gelegd voor de bestudering van de taal vanuit taalwetenschappelijk perspectief.
Tweede en derde jaar
In het tweede jaar wordt ruim een derde deel van het programma besteed aan taalvaardigheid. Er worden inleidingen gegeven in de Nederlandse taalkunde, literatuur en geschiedenis. Er is meer aandacht voor de bestudering van de taal vanuit taalwetenschappelijk perspectief en voor methoden en technieken voor taalkundig, letterkundig en (kunst)historisch onderzoek.
In het derde jaar krijgen studenten het vak Academisch schrijven. Een belangrijk onderdeel van dit laatste jaar vormen de kerncurriculum vakken Wetenschapsfilosofie en een van de volgende vakken: Inleiding Historische Wetenschappen, Inleiding Taalwetenschap, Inleiding Literatuurwetenschap of World Art Studies. Daarnaast hebben studenten 30 EC keuzeruimte die ze kunnen invullen met een minor, stage of een individueel keuzepakket. Ze schrijven tevens een BA-eindwerkstuk van 10 EC, volgen een BA-werkstuk seminar en leggen een mondeling specialisatietentamen af.
Keuzeruimte
Het derde jaar van het bachelorprogramma bestaat behalve uit de onderdelen van het hoofdvak uit een keuzeruimte van 30 EC. De keuzeruimte kunnen studenten invullen met een minor, stage of een individueel keuzepakket.
Lees ook de algemene informatie over keuzeruimte bij Geesteswetenschappen.
BA-eindwerkstuk en afstudeereisen
Om het bachelordiploma te verkrijgen, moeten de studenten alle onderdelen van het studieprogramma (180 EC) hebben afgerond dus inclusief alle vakken van de opleiding Nederlandkunde/Dutch Studies, kerncurriculumvakken, de vakken van het keuzepakket of de minor en het BA-eindwerkstuk.
Om de BA-studie af te ronden, schrijven de studenten een BA-eindwerkstuk van 10 EC (1000 woorden per EC). Het werkstuk moet in het Nederlands worden geschreven. Het onderzoek en het schrijven van dit werkstuk moet door de studenten zelfstandig worden uitgevoerd onder toezicht van de werkstukbegeleider. Wie de werkstukbegeleider is, hangt af van het onderwerp van het eindwerkstuk. Je kunt de regeling van het BA-eindwerkstuk online raadplegen.
Naast het schrijven van het BA-eindwerkstuk moeten studenten ook een BA-werkstukseminar volgen.
Specialisaties
Er zijn vier specialisaties:
1. Nederlandse taalkunde
2. Nederlandse letterkunde
3. Vaderlandse geschiedenis
4. Nederlandse kunstgeschiedenis.
Opleidingsspecifieke regelingen
Tijdens werkcolleges geldt een aanwezigheidsplicht. Studenten mogen per college maximaal twee van de dertien bijeenkomsten missen (ongeacht de reden). Studenten die meer dan twee keer afwezig zijn geweest dienen contact op te nemen met de studieadviseur. Als er naar diens oordeel sprake is van bijzondere omstandigheden, kan van de regel om maximaal twee bijeenkomsten te mogen missen worden afgeweken. De studieadviseur neemt zijn/haar besluit in overleg met de docent(en) en maakt de uitkomst kenbaar aan de student en de betrokken docent(en).
Aansluitende masteropleidingen / pre-mastertrajecten
Een afgeronde bacheloropleiding Nederlandkunde/Dutch Studies geeft toegang tot de eenjarige masteropleiding Neerlandistiek/Dutch Studies, specialisatie Nederlandkunde. Het specialisatiethema is afhankelijk van de specialisatie gekozen in het derde jaar van het BA-programma. Studenten kunnen, afhankelijk van hun programma en resultaten, ook toegang krijgen tot een tweejarige onderzoeksmasteropleiding, bijvoorbeeld ‘Literary Studies’ of ‘Linguistics’
Indien van toepassing worden pre-mastertrajecten op maat gemaakt.
Meer informatie over de masterprogramma's is online beschikbaar.