Internationaal en Intercultureel Management
De Minor Internationaal en Intercultureel Management geeft een kijkje in de organisatie van internationaal opererende bedrijven en organisaties. In deze minor ligt de focus op cultuurverschillen, internationale marketing, organisatiestructuur en strategisch beleid. Hoe verkoop je mobiele telefoons in de opkomende consumentenmarkt van China? Hoe kan een rederij in Japan zich het beste aanpassen aan de veranderende markt? Hoe probeert Tony Chocolonely de supply-chain van chocola te veranderen? En houden Mexicanen van Mentos?
Aan het eind van de minor kun je verbanden leggen tussen bedrijfsstrategieën en cultuurverschillen, met aandacht voor de veranderingen in de wereldeconomie. Je kunt je inzichten onderbouwen vanuit de theorie. Verder oefen je met het schrijven van academisch verantwoorde adviezen en het geven van presentaties. Het eerste semester bevat een aantal introducerende hoorcolleges waarin je basiskennis opdoet waarmee je in het tweede semester bij praktische opdrachten aan de slag kunt gaan. Daarnaast wordt er ook de mogelijkheid geboden om echt praktijkonderzoek uit te voeren.
Globalisering maakt het voor steeds meer bedrijven noodzakelijk om internationaal zaken te doen en hun oriëntatie op het buitenland uit te breiden. Door deze ontwikkelingen wordt de behoefte aan inzichten in intercultureel management steeds groter. Zeker wie aan de Faculteit Geesteswetenschappen of Sociale Wetenschappen studeert zal het belang van cultuur en de daarbij behorende communicatie inzien. Heb jij internationale ambities? Wil jij bij een multinational werken? Of ben je geïnteresseerd in organisaties, structuren & culturen? Dan is deze minor iets voor jou!
Onderzoeksreis (optioneel)
Onder begeleiding van enkele docenten krijgt een groep studenten de kans om het geleerde in de echte wereld in te zetten. We doen dan opdrachten voor bedrijven die internationaal georiënteerd zijn. Elk jaar gaat een groep studenten aan de gang met promoten, pitchen, netwerken en acquireren met als doel een concrete onderzoeksopdracht uit te voeren. De opdrachtgever betaalt dan een reis naar een ver land (in het verleden bezochten onder andere China, Taiwan, Mexico, Brazilië en Iran). De studenten voeren in de zomer gedurende 3 of 4 weken de onderzoeksopdracht uit. Ze stellen een rapportage op en presenteren de resultaten bij de opdrachtgever. De studenten van de Leiden Research Group zijn zelf verantwoordelijk voor het binnenhalen van opdrachten.
Je kunt je aanmelden in uSis voor deze minor tussen 1 mei en 15 augustus 2016.
Maximum aantal deelnemers: 60
Studiegidsnummer: 5000MINMAN
Studieactiviteitsnummer: 1499
Taal: Nederlands