Studiegids

nl en

Inleiding antieke godsdiensten

Vak
2009-2010

Het college biedt een overzicht van enkele van de voornaamste godsdienstige tradities uit het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied in de oudheid en een kritische reflectie op de manieren waarop ‘dode’ religieuze tradities bestudeerd kunnen/moeten worden.
De colleges zijn verdeeld over drie regio’s: Mesopotamië (het huidige Irak, indertijd bewoond door Babyloniërs en Assyriërs), Iran (het Zoroastrisme) en de Hellenistische godsdiensten. Bij iedere godsdienst wordt aandacht besteed aan de aard en de omvang van de beschikbare bronnen en aan de bredere maatschappelijke en historische context. De godsdiensten worden verder geïllustreerd aan de hand van rituelen, mythes en iconografie.
Het eerste en het laatste college zijn bedoeld om de plaats van de studie van de antieke godsdiensten in de godsdienstwetenschap te definiëren.

Doelstelling

Na afronding van dit college hebben studenten inzicht in enkele van de belangrijkste religieuze tradities van de oudheid, in hun geografische, historische en sociaal-culturele contexten. Ze zijn in staat wetenschappelijke informatie over deze religies te vinden, te beoordelen en in verband te brengen met bredere vragen uit de godsdienstwetenschap. Bovendien zijn ze in staat schriftelijk verslag te doen van zelfstandig uitgevoerd onderzoek op een van de deelterreinen van de studie van de antieke godsdiensten.

Onderwijsvorm

Hoorcollege. Voor dit college wordt Blackboard gebruikt als informatie- en communicatiemedium.

Toetsing

Drie schriftelijke opdrachten, verspreid over de collegeperiode, en een schriftelijk werkstuk na afloop.

Literatuur

  • A. Leo Oppenheim, Ancient Mesopotamia: Portrait of a Dead Civilisation, Chicago & London: University of Chicago Press 1977 (en herdrukken); hieruit moet bestudeerd worden: pag. 171-227 en 250-275.

  • M. Boyce, Zoroastrians. Their Religious Beliefs and Practices, London: Routledge 2001. hieruit moet bestudeerd worden: pag. 1-100.

  • W. Burkert, Ancient Mystery Cults, Cambridge, MA & London: Harvard Unievrsity Press 1987 (en herdrukken); hieruit moet bestudeerd worden: pag. 1-114.

Toelating

Geen eisen.