Overgangsregelingen
Beleid 1 t/m 3
Met ingang van collegejaar 2023-2024 zijn er wijzigingen gekomen t.a.v. de (oude) vakken Beleid 1 t/m 3. Hieronder staat per cohort wat van toepassing is.
Cohort 2021-2022 en eerder
Deze studenten volgen de oude Beleid 1 t/m 3 vakken, dus: Beleid 1: Beleids- en Besluitvorming, Beleid 2: Implementatie en Beleid 3: Evaluatie. Zij schrijven daarnaast hun scriptie voor 10 EC.
Heb je Beleid 1 niet gehaald? Volg dan het nieuwe vak Beleids- en Besluitvorming (blok 1).
Heb je Beleid 2 en/ of 3 niet gehaald? In 2024-2025 worden Beleid 2: Implementatie (blok 4) en Beleid 3: Evaluatie (blok 3) als overgangsregeling aangeboden. Meer informatie daarover is te vinden op de studiegidspagina's.
Cohort 2022-2023
Deze studenten hebben in 2022-2023 het oude vak Beleid 1: Beleids- en Besluitvorming (blok 1) gevolgd en als het goed is in 2023-2024 het nieuwe gecombineerde vak Beleidsimplementatie- en Evaluatie (blok 3) gevolgd. Daarnaast schrijven zij hun scriptie voor 15 EC.
Heb je Beleid 1 niet gehaald? Volg dan het nieuwe vak Beleids- en Besluitvorming (blok 1).
Cohort 2023-2024 en verder
Deze studenten volgen de twee nieuwe vakken Beleids- en Besluitvorming (jaar 1, blok 1) en Beleidsimplementatie- en Evaluatie (jaar 2, blok 3). Zij schrijven daarnaast hun scriptie voor 15 EC.
Organisatietheorie (Cohort 2023-2024 en eerder)
Studenten die het vak Organisatietheorie niet met een voldoende hebben afgesloten dienen het vak Publieke Organisaties te volgen.
Management and Performance (BBO en EBM cohort 2018-2019 en eerder)
Als gevolg van de inhoudelijke herstructurering van het bachelorprogramma wordt het vak Management and Performance vanaf het academisch jaar 2019-2020 niet aangeboden.
Studenten die het vak nog niet hebben behaald dienen het vak Governance and Digitalization in blok 2 te doen.
Micro- en Macro-economie + Institutionele Economie (EBM cohort 2016-2017 en eerder)
Als gevolg van de inhoudelijke herstructurering van het bachelorprogramma worden de vakken Micro- en Macro-economie en Institutionele Economie met ingang van het academisch jaar 2017-2018 niet langer aangeboden. Studenten die beide vakken nog niet hebben gehaald, dienen de nieuwe vakken Micro-economie (blok 1) en Macro-economie (blok 2) te doen.
Wetenschapsfilosofie (BBO en EBM cohort 2015-2016 en eerder)
Als gevolg van de inhoudelijke herstructurering van het bachelorprogramma wordt het vak Wetenschapsfilosofie met ingang van het academisch jaar 2018-2019 niet langer aangeboden. Studenten die dit vak nog niet hebben gehaald, dienen het vak Foundations of Social Science and Public Administration in blok 2 te doen.
Foundations of Public Administration (BBO en EBM cohort 2015-2016 en eerder)
Als gevolg van de inhoudelijke herstructurering van het bachelorprogramma wordt het vak Foundations of Public Administration (niet te verwarren met het nieuwe vak Foundations of Social Science and Public Administration, zie hierboven) met ingang van het academisch jaar 2017-2018 niet langer aangeboden. Studenten die dit vak nog niet hebben gehaald, dienen het volgende vak ter vervanging te doen:
Staats- en Bestuursrecht (BBO en EBM cohort 2015-2016 en eerder)
Als gevolg van de inhoudelijke herstructurering van het bachelorprogramma is het vak Staats- en Bestuursrecht niet aangeboden in het academisch jaar 2017-2018. Studenten die in 2015 of eerder aan de studie Bestuurskunde begonnen zijn en dit vak tot nu toe niet gehaald hebben, kunnen dit vak weer volgen bij BBO jaar 3, blok 4. Dit geldt ook voor studenten EBM.
Multilevel Governance: civil service reform (BBO cohort 2014 en 2015 )
Multilevel Governance (BBO cohort 2016, 2017 en 2018)
Als gevolg van de inhoudelijke herstructurering van het bachelorprogramma worden de vakken Multilevel Governance: civil service reform en Multilevel Governance niet langer aangeboden.
Studenten uit de bovengenoemde cohorten die één van deze vakken tot nu toe niet gehaald hebben, moeten het vak International Governance volgen. Dit geldt uitsluitend voor studenten BBO.
Economische theorie van politiek (BBO en EBM cohort 2015-2016 en eerder)
Als gevolg van de inhoudelijke herstructurering van het Bachelorprogramma wordt het vak Economische theorie van politiek niet meer aangeboden voor de specialisatie BBO, maar nog wel voor de specialisatie EBM. BBO-studenten die dit vak nog niet gehaald hebben, kunnen ook deelnemen aan dit vak.
Politieke filosofie en Openbaar Bestuur (EBM cohort 2015-2016 en eerder)
EBM studenten die het vak Politieke Filosofie niet met een voldoende hebben afgesloten dienen het vak Political Philosophy and Public Administration met de BBO-studenten in blok 4 te volgen.
Economie in Hoofdlijnen (EBM cohort 2015-2016 en eerder)
Als gevolg van de inhoudelijke herstructurering van het Bachelorprogramma is het vak Economie in Hoofdlijnen voor de specialisatie EBM komen te vervallen. EBM studenten die dit vak moeten herkansen dienen het vak Economie in Hoofdlijnen te volgen met de eerstejaars BBO studenten in blok 2.
Onderzoeksontwerp (EBM en BBO cohort 2015-2016 en eerder)
Als gevolg van de inhoudelijke herstructurering van het Bachelorprogramma is het vak Onderzoeksontwerp komen te vervallen.
BBO studenten die Onderzoeksontwerp moeten herkansen dienen het vak Integratief Project BBO 1: De Responsieve Overheid te volgen met de eerstejaars BBO studenten in blok 4.
EBM studenten die Onderzoeksontwerp moeten herkansen dienen het vak Integratief Project BBO 1: De Responsieve Overheid te volgen met de eerstejaars BBO studenten in blok 4 en zullen een aangepaste opdracht krijgen, specifiek voor hun specialisatie. Meer informatie over deze aangepaste opdracht voor EBM-studenten zal vóór de start van blok 4 op Brightspace geplaatst worden bij het vak Integratief Project BBO 1: De Responsieve Overheid.
Bachelorproject (10 en 15 ECTS)
Studenten die hun Bacheloropleiding Bestuurskunde zijn gestart in de academische jaren 2014-2015 tot en met 2021-2022 schrijven hun scriptie voor 10 EC.
Studenten die gestart zijn met hun Bacheloropleiding Bestuurskunde vóór het academisch jaar 2014-2015 of vanaf het academisch jaar 2022-2023 dienen de scriptie te schrijven voor 15 EC. Zie voor meer info de studiegidspagina van het Bachelorproject.
Arbeidsmarktvoorbereiding
Arbeidsmarktvoorbereiding in de bachelor Bestuurskunde
De Universiteit Leiden heeft als doel om jou, naast het bieden van een gedegen universitaire opleiding, zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt en daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van jouw ‘employability’, je inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het makkelijker om de overstap naar de arbeidsmarkt te maken, inzetbaar te blijven in een dynamische arbeidsmarkt, in een (loop)baan die past bij je eigen persoonlijke waarden, voorkeuren en ontwikkeling.
‘Employability’ bestaat uit de volgende aspecten, die je onder andere ontwikkelt binnen je opleiding:
1. Vakspecifieke kennis en vaardigheden
Kennis en vaardigheden specifiek voor jouw opleiding.
2. Vakoverstijgende vaardigheden
Dit zijn vaardigheden die relevant zijn voor elke student, die je in allerlei functies kunt gebruiken ongeacht studie, denk aan o.a.: onderzoeken, analyseren, projectmatig werken, oplossingen genereren, samenwerken, digitale vaardigheden, mondeling communiceren, schriftelijk communiceren, presenteren, maatschappelijk bewustzijn, zelfstandig leren, veerkracht.
3. Zelfreflectie
Het betreft hier zelfreflectie in het kader van je (studie)loopbaan, o.a. reflecteren op de keuzes die je als student tijdens je studie maakt, wat kan je met je kennis en vaardigheden op de arbeidsmarkt?
Daarnaast reflecteren op je eigen profiel en je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Wie ben je, wat kan je goed, wat vind je interessant, wat past er bij je, wat vind je belangrijk, wat wil je gaan doen?
4. Praktijkervaring
Opdoen van praktijkervaring o.a. door middel van stages, projecten, (maatschappelijke) praktijkgerichte of praktijk gebaseerde opdrachten, die zijn geïntegreerd in een (keuze-)vak of minor.
5. Oriëntatie op de arbeidsmarkt
Zicht krijgen op de arbeidsmarkt, op werkvelden, functies en loopbaanpaden, door o.a. gastsprekers en alumni-ervaringen uit het werkveld, career events binnen opleiding, gebruik van alumni mentornetwerk, interviewen mensen uit het veld, meelopen/ bedrijfsbezoeken in het kader van een bepaald vak.
Employability/arbeidsmarktprogramma in de bachelor Bestuurskunde
Studeren is meer dan alleen je diploma halen. Het gaat er ook om je voor te bereiden op een professionele loopbaan. Hoe kun je de kennis en vaardigheden die je opdoet in de praktijk gebruiken? Welke richting kies je binnen je studie en waarom? Wat kan je al, en welke vaardigheden wil je nog leren? Hoe vertaal je de vakken die je kiest naar iets wat je later zou willen doen?
Op verschillende momenten tijdens je studie komen deze en andere vragen ter sprake. Wij organiseren allerlei activiteiten waarbij je kunt reflecteren op je eigen wensen en mogelijkheden, en je kunt oriënteren op de arbeidsmarkt. Centraal daarbij staan de vragen: ‘Wat kan ik?’, ‘Wat wil ik?’ en ‘Hoe bereik ik mijn doelen?’.
Alle eerstejaars zitten in een mentorgroep. Het mentoraat legt de basis voor een goed verloop van de bachelor. Je krijgt onder andere advies over academische – en studievaardigheden, je reflecteert op je studievoortgang en –houding én er worden workshops aangeboden op het gebied van vakoverstijgende vaardigheden die van belang zijn als bestuurskundige op de arbeidsmarkt zoals onderzoek doen, academisch schrijven en presenteren. Deze vaardigheden ga je in de drie jaar van je bachelor in diverse vakken toepassen en verbeteren.
Tijdens het tweede jaar zullen door de studieadviseurs bijeenkomsten over de minoren, stages en masteroriëntatie georganiseerd worden. Tijdens de workshop over masteroriëntatie komt de oriëntatie op de arbeidsmarkt ook aan bod.
De vrijekeuzeruimte in het derde jaar is een uitgemeten kans om praktijkervaring op te doen middels een stage.
In wat volgt belichten we meer in detail hoe in het kerncurriculum van bestuurskunde de verschillende vaardigheden aan bod komen.
1. Vakspecifieke kennis en vaardigheden
In het gehele curriculum trachten we studenten te bekwamen in vakspecifieke kennis en vaardigheden, die van een bestuurskundige op de arbeidsmarkt worden vereist. Welke vakspecifieke kennis en vaardigheden worden aangeleerd varieert over de leerlijnen die door het curriculum lopen.
De gemeenschappelijke vakken zijn georganiseerd rond verschillende algemene leerlijnen, zoals publiek management en organisaties; beleid; en sociaal wetenschappelijk onderzoek.
Studenten die voor Beleid, Bestuur en Organisatie (BBO) kiezen als specialisatie krijgen daarnaast de kans zich toe te leggen op meer specifieke kennis en vaardigheden gelinkt aan het speelveld van belanghebbenden in de publieke sector op lokaal, nationaal en internationaal niveau, en publiek leiderschap. Binnen deze specialisatie verdiepen studenten zich eveneens in disciplines als sociologie en staats- en bestuursrecht, die nodig zijn om complexe maatschappelijke problemen te kunnen doorgronden vanuit een multidisciplinair perspectief.
Studenten die de specialisatie Economie, Bestuur en Management (EBM) volgen bekwamen zich daarentegen meer op het gebied van economie en financieel-economisch beleid. Zo verdiepen zij zich in actuele en ingrijpende economische beleidsdossier, zoals de impact van migratie of technologische verandering op de arbeidsmarkt. Daarnaast vergaren ze analytische vaardigheden en data skills die direct inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt.
Studenten die kiezen voor de specialisatie Digitalisatie, Data en Governance (DDG) gaan dieper in op de rol die nieuwe technologieën spelen in bestuur. Hierbij wordt het perspectief van de bestuurskunde gecombineerd met onder andere informatica, managementwetenschap en technologiestudies. Studenten leren hoe overheden slimmer en efficiënter kunnen worden, maar ook hoe ze ethisch en strategisch kunnen omgaan met de risico's van digitale systemen, zoals kunstmatige intelligentie, bevooroordeelde algoritmen, hacking en surveillance.”
Tijdens de ‘projecten’ aan het einde van het eerste en tweede jaar leer je vakspecifieke kennis en vaardigheden integreren middels een actueel en praktijkrelevant onderwerp. Deze projecten worden daarom ook georganiseerd per specialisatie.
2. Vakoverstijgende vaardigheden
Vakoverstijgende vaardigheden komen in diverse vakken aan bod. Tijdens het mentoraat leer je al over informatie verzamelen, academische teksten lezen, groepsdynamiek en samenwerking. Tijdens de opdrachten en toetsen in de vakken ga je daar mee aan de slag. Hieronder vind je een aan aantal voorbeelden van vakoverstijgende vaardigheden en hoe deze in de vakken terug komen.
Onderzoeksvaardigheden staan centraal in de skills gerichte onderzoekvakken (Inleiding Sociaal Wetenschappelijk onderzoek J1, Statistiek J1, Kwantitatieve en Kwalitatieve methoden J2 en het bachelor project J3). Deze vaardigheden zijn niet alleen relevant voor academici maar ook voor Bestuurskundigen in de praktijk zoals duidelijk moet blijken tijdens de ‘projecten’ aan het einde van het eerste en tweede jaar.
Tijdens diverse vakken met groepsprojecten leer je projectmatig- en samenwerken. (BBO I J1, EBM I J1, DDG J1 etc.)
Mondelinge en schriftelijke communicatie is eveneens een belangrijke component in diverse vakken. Zo moet je presenteren (Publiek Management J1, Sociaaleconomisch Beleid: Theorie en Instituties EBM J21), debatteren (EU Politics and Policy J2), dien je constructieve peer reviews te schrijven (Organisatietheorie J1), of te communiceren tijdens rollenspellen (Economische Theorie van Politiek J3), en dien je papers of praktijkgerichte beleidsnota’s te schrijven (Beleidseconomie EBM J1 en Public Affairs BBO J2).
Ook digitale vaardigheden komen aan bod in meerdere vakken van het curriculum. Zo leer je onder meer statistische programma’s te gebruiken (Statistiek J1, Sociaaleconomisch Beleid: Empirische Analyse EBM J2), vlogs of video’s te maken (Politicologie J1).
3. Zelfreflectie
Studenten worden in het mentoraat actief begeleid in zelfreflectie. Bij BBO leren studenten reflecteren op hun persoonlijk leiderschap en het ontwikkelen van persoonlijke leerdoelen in Leiderschap en prestaties (J3).
4. Praktijkervaring
De stage in het derde jaar is dé kans op praktijkervaring op te doen. Daarnaast heeft bestuurskunde diverse praktijkgerichte of op de praktijk gebaseerde opdrachten in het curriculum zoals de projecten aan het eind van het eerste en tweede jaar maar ook in diverse andere vakken word gewerkt met casussen (Public Affairs J2, Beleidseconomie J2).
5. Oriëntatie op de arbeidsmarkt
Tijdens de bachelor bestuurskunde kom je diverse malen in aanraking met het werkveld door gastcolleges (Public Affairs, BBO II) of werkbezoeken (Sociaaleconomisch Beleid: Theorie en Instituties (EBM J2). Ook in het kader van het mentoraat wordt de dialoog aangegaan met alumni en komt loopbaanbegeleiding aan bod.
Activiteiten ter voorbereiding op de arbeidsmarkt naast/buiten het curriculum
Gedurende het studiejaar vinden er verschillende activiteiten plaats binnen, naast en buiten je opleiding om de overgang van de universiteit naar de arbeidsmarkt te vergemakkelijken. Denk aan activiteiten georganiseerd door studievereniging B.I.L. en door Career Service FGGA, zoals:
Individueel loopbaanadvies en CV-check
Workshops en trainingen, incl. ‘Netwerken & LinkedIn’, ‘CV & sollicitatiebrieven schrijven’ of ‘Solliciteren’)
Career Colleges waarin alumni vertellen over hun baan, werkdag en hoe ze aan die baan gekomen zijn
Informatiesessies als ‘Werken als trainee’, ‘Werken bij de EU’
Bedrijfsbezoeken, bijv. naar ambassades, ministeries, organisaties als de AIVD of Accenture
Stagemarkt
Career Event
Via de opleidingswebsite en e-mails vanuit de Career Service word je regelmatig op de hoogte gehouden van verdere activiteiten rondom arbeidsmarktvoorbereiding. Wij hopen je te zien bij onze online en offline activiteiten!
Meer informatie