Sociale Wetenschappen
In het Honours College FSW willen we studenten die meer uitdaging nodig hebben dan in het reguliere programma wordt geboden, die extra uitdaging bieden. Het gaat erom dat jouw talenten optimaal tot ontwikkeling kunnen komen!
Doel
De focus van het Honoursprogramma ‘Wetenschap en Samenleving’ is de interactie tussen wetenschap en maatschappij. Studenten maken kennis met:
Wetenschappelijk onderzoek in verschillende wetenschappelijke disciplines. Besproken wordt hoe wetenschappelijke kennis tot stand komt en hoe nieuwe wetenschappelijke inzichten praktisch worden vertaald.
Belangrijke maatschappelijke organisaties, zowel nationaal als internationaal, en de manier waarop wetenschappelijke kennis hun beleid beïnvloedt.
Maatschappelijke vraagstukken en de wijze waarop deze de wetenschappelijke onderzoeksagenda beïnvloeden.
Andere visies op de samenleving.
Eindtermen
HC studenten hebben kennis van overeenkomsten en verschillen in kennisverwerving in de verschillende wetenschappelijke disciplines.
HC studenten zijn in staat om zinvolle vragen te stellen over de interactie tussen wetenschap en samenleving.
HC studenten kunnen meerdere perspectieven innemen om tot probleemoplossingen te komen.
HC studenten hebben een nieuwsgierige en kritisch reflecterende houding.
Wat maakt dit traject tot een Honourstraject
Een bredere kijk op wat wetenschappelijke kennis is en hoe deze tot stand komt.
Meer aandacht voor de relatie tussen wetenschap en samenleving.
Reflecties op de samenleving door lezingen van o.a. politici en schrijvers.
Aandacht voor actuele maatschappelijke problemen en hun relatie met de wetenschap (bv.
bezoek aan een Tweede Kamer debat; deelname aan Nova College Tours).Intensieve vorm van onderwijs door interactief onderwijs in kleine groepen. Studenten
krijgen ruimschoots de gelegenheid om in discussie te gaan met specialisten op diverse
wetenschappelijke en maatschappelijke terreinen.Actieve houding van studenten. Zij geven zelf sturing aan hun leerproces. Leren is minder
docentgestuurd, geen reproductie maar zelfconstructie van kennis.